Floor Houwink ten Cate

Maker

Regisseur en schrijver Floor Houwink ten Cate (1987) maakt urgente voorstellingen op het snijvlak van muziektheater, opera en film. In haar fysieke portretten viert ze het ongemak en de pijn van het leven door grote morele dilemma’s terug te brengen tot menselijke schaal en onderbelichte problemen op te blazen tot operateske proporties. Met het collectief Nineties Productions won ze in 2017 de BNG Bank Theaterprijs voor de voorstelling Untitled, 2017. 

In 2022 kwam haar derde Frascati-productie Sea of Silence  uit: een filmische en caleidoscopische voorstelling, geschreven door Floor en Esther Duysker, over het mentale en fysieke geweld in (intieme) relaties.

Het experimentele event battlefield of dreams (2023) is haar laatste project bij Frascati Producties en een coproductie met Theater Utrecht. 

Vanaf september 2023 werd Sea of Silence hernomen en ging deze op tour door Nederland.

Biografie

Regisseur en schrijver Floor Houwink ten Cate (1987) maakt urgente voorstellingen op het snijvlak van theater, opera en film, gebaseerd op persoonlijke gewetensvragen. In haar beeldende en fysieke portretten viert ze het ongemak en de pijn van het leven door grote morele dilemma’s terug te brengen tot de menselijke maat en door onderbelichte problemen op te blazen tot operateske proporties.

Floors werk is politiek, bloedernstig en humoristisch tegelijkertijd. Ze behaalde haar bachelor aan de Nederlandse Filmacademie en studeerde daarna cum laude af aan de Universiteit Utrecht met een master in Theatre Studies. Van 2015-2020 was ze mede artistiek leider van het muziektheatercollectief Nineties Productions waarmee ze in 2017 de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs won voor Untitled, 2017.

Haar eigen regiedebuut was de succesvolle electro-opera Merkel (Nineties Productions & Orkater, 2019) over de underdog uit de DDR die uitgroeide tot de machtigste vrouw ter wereld. Hierna maakte ze bij Frascati Producties Het standaard leven van een standaard vrouw (2020), een filmische sterfscène over een leven dat zich in de coulissen van de geschiedenis heeft afgespeeld. Daarop volgden de bejubelde voorstellingen One Man Show (2021), over de crisis van witte heteroseksuele man in de nasleep van de #metoo- en Black Lives Matter-bewegingen, en het familie-epos over huiselijk geweld Sea of Silence (2022).

Tevens deed Floor de eindregie van PERMANENT DESTRUCTION: The HM Concert (2019) en Pain Against Fear (2020), waarvoor Naomi Velissariou in 2021 de Theo d’Or won.  In 2022 werd Floor geselecteerd voor het Holland Festival waarvoor ze in samenwerking met Katie Mitchell de ecofeministische opera A Play for the Living in a Time of Extinction maakte. In het najaar van 2022 maakte ze haar eerste grote zaalvoorstelling Atropa, een tragedie op techno en trap (Theater Utrecht, Toneelhuis & Orkater), in co-regie met Naomi Velissariou.

Het experimentele event battlefield of dreams (2023) is haar laatste project bij Frascati Producties en een coproductie met Theater Utrecht. battlefield of dreams is een multidisciplinair werk met opera, documentaire, performance, lezing, debat en open mic waarin fictie en realiteit elkaar kruisen en waar de vaak onzichtbare verhalen worden getoond die we ons hele leven met ons meedragen.

Vanaf 2022-2023 is Floor vast artistiek kernlid van Theater Utrecht, samen met Naomi Velissariou en Casper Vandeputte, onder leiding van creatief directeur Anne Breure. 

Onderscheidingen en nominaties

  • BNG Bank Theaterprijs 2017 - Untitled, 2017

Voorstellingen met collectief Nineties Producties

  • Memento Mori (Nineties Producties, 2020)
  • Merkel (Nineties Productions & Orkater, 2019)
  • Billy the Kid (Nineties Productions & Touki Delphine, 2018)
  • Noir (Nineties Productions & Paradiso Melkweg Productiehuis, 2017)
  • Untitled, 2017 (Nineties Productions & Paradiso Melkweg Productiehuis, 2017)
  • We Are Here (Nineties Productions & Paradiso Melkweg Productiehuis, 2016)
  • Naar Bukowski (Nineties Productions & Paradiso Melkweg Productiehuis, 2015)

In de pers

"Het razend knappe, fysieke spel, met ronduit gevaarlijke botsingen en Harings prachtige tekstbehandeling, verlenen deze voorstelling een gruwelijke schoonheid."
★★★★ de Volkskrant over Sea of Silence 

"In ‘Sea of silence’ giet regisseur Floor Houwink ten Cate een verhaal over huiselijk geweld in een vervreemdende vorm. Hierdoor ligt de nadruk op het perspectief van de kinderen, en komt het drama aan als een mokerslag.”
★★★★ NRC over Sea of Silence 

“Wat een rollercoaster dit stuk! Als vormonderzoek tussen fysiek theater en opera geslaagd, een enorme prestatie ook van de acteurs.“
Theaterkrant over Sea of Silence 

"Regisseur Floor Houwink ten Cate maakte samen met acteur Benjamin Moen een theatersolo over de identiteitscrisis van de moderne man. In een ware tour-de-force worstelt Moen met wat het betekent om een man te zijn, en om als man te worden behandeld."
★★★★ NRC over One Man Show 

"Een zeer originele voorstelling die flonkert, irriteert en imponeert door Moens zeer indrukwekkende solo-optreden''
★★★★ Scenes over One Man Show 

''De filmbeelden zijn zo sterk, de manier waarop haar sterven wordt getoond is weergaloos. Kwetsbaar, heel broos en tegelijk heel krachtig.''
Theaterkrant over  Het standaard leven van een standaard vrouw 

Producties