© Bart Grietens

Beginnings

Tijdens Beginnings werken nieuwe makers onder de vleugels van Frascati Producties aan een theatraal onderzoek. Na een maand voorbereiding, tonen zij drie avonden op rij hun eerste proeve in de vorm van een double bill

De eerstvolgende editie is in september 2024. Scroll verder voor meer infomatie!

Beginnings september 2024

    • do 26 sep ’24
      20:00
      Frascati, Amsterdam
      Frascati 2
    • vr 27 sep ’24
      20:00
      Frascati, Amsterdam
      Frascati 2
    • za 28 sep ’24
      20:00
      Frascati, Amsterdam
      Frascati 2

Beginnings februari 2024

Theatrale onderzoeken editie feb 24

The terrestrial gathering of the mermaids - MingJou / Frascati Producties

MingJou zoomt in op de levenservaringen van Oost-Aziatische lichamen die wonen in een vreemde stedelijke oceaan. Gebruikmakend van beeld, beweging en muziek, creëert  een oceanisch landschap van liefdesliedjes, worstelingen, desoriëntatie en genezingsrituelen. Ze nodigt bevriende performers Yooha, XiaoXiao en Ping-En uit om haar te begeleiden tijdens deze reis, om samen hun stemmen te hervinden.  

hell: live (in capslock) - Holy Dirt / Frascati Producties

“I believe I am in Hell, therefore I am.”  - Arthur Rimbaud 

In hell : live (in capslock) gaat Holy Dirt op zoek naar een plek met meer nut dan de aarde. In deel 1 van hun drieluik: Heaven only knows, hebben ze hun hoop gevestigd op de hel.  ​​​Door middel van absurdistische beelden, teksten en bewegingen, banen zij zich een weg door dit dodenrijk. Is pijn het medicijn tegen zinloosheid? 

Beginnings september 2023

Theatrale onderzoeken editie sep 23

Toni Blackwell's: MEDUSA - Toni Blackwell / Frascati Producties

Toni Blackwell zet de mythe van Medusa samen met actrice Nora El Koussour naar haar eigen hand om een tragisch verhaal over onrecht, onschuld en identiteit te vertellen. In Toni Blackwell’s: MEDUSA onderzoekt Toni Blackwell in hoeverre haar Medusa zich los kan maken van hetgeen dat mensen in haar zien. Zij gaat op zoek naar wie ze is en wie ze had kunnen worden. Om een ode te brengen aan de onbegrepen overlevende(n). 

BEAUTYBOMB - Catoo Lustig / Frascati Producties

Als je beslist dat dit het einde is, ontstaat er ruimte. Je kunt besluiten wat je achterlaat en hoe mensen je zullen herinneren. In BEAUTYBOMB ontmoeten we de 'girl failure'. De vrouw die maanden in bed ligt omdat ze de wereld maar niet te pakken krijgt. Ze vult haar dagen in haar prinsessenkamer, waar ze het leven en de zin ervan bevraagt. Ze neemt een besluit en maakt van haar failure een bloody succesverhaal. Met als uitgangspunt de bewerking van Bombsong van Thea Dorn, is BEAUTYBOMB een onderzoek naar nihilisme en de leegte die je kunt voelen in een vol bestaan. 

Beginnings december 2022

Theatrale onderzoeken editie dec 22

Yurodifice - Nazar Rakhmanov/ Frascati Producties

In de theater-video- performance Yurodifice onderzoekt Tataars-Russische choreograaf Nazar Rakhmanov, in samenwerking met queer-punkmuzikant Leonid Kotel'nikov (aka fake_trailers), de gevolgen van het innerlijk gebroken en ontheemd te zijn.

A divine aversion to DYING - Just Van Bommel / Frascati Producties

A divine aversion to DYING is een donker-absurdistische voorstelling over onze eindigheid en ons onvermogen ons voor te stellen hoe het is om niet te bestaan. 

Beginnings oktober 2022

Theatrale onderzoeken editie okt 22

However strange this may seem - we continued to move - Maja Grzeczka (AHK Mime, 2020) / Frascati Producties

In However strange this may seem - we continued to move onderzoeken Matteo Rita Bifulco en Estefano Romani wat het betekent om anno nu een persoon, een mens, te zijn in relatie tot elkaar. Ze bevragen hoe archetypes ons gemeenschappelijk denken over mens-zijn vormgeven en de relaties die we met elkaar opbouwen beïnvloeden. 

De wereld mist een woord - David Roos & Tabor Idema (Toneelacademie Maastricht 2022) / Frascati Producties

Als je goed om je heen kijkt, zie je dat alles een naam heeft. En toch, als je wat beter om je heen kijkt, zie je dat niet alles te zeggen is. De wereld mist een woord. Wie zal het zeggen? In een eigen fysieke vormentaal, bewegend tussen slapstick en performancekunst, verkennen Tabor Idema en David Roos de grenzen van expressie. De wereld mist een woord is hun derde samenwerking.

Beginnings oktober 2021

© Eva Roefs
Erasmus Mackenna (ATD regie, 2021)
Erasmus Mackenna is een Schots-Nederlandse theaterregisseur en lichtontwerper. Die is in Rotterdam (Nederland) geboren en in Dundee (Schotland) getogen. Diens dubbele nationaliteit en culturele betrokkenheid gebruikt hen als een manier om voortdurend vanuit verschillende perspectieven naar diens werk en de wereld te kijken.
© Eva Roefs
Gerben Vaillant (ATD mime, 2021)
Gerben Vaillant (1994) is een interdisciplinair performancemaker. Tijdens zijn studie aan de mime-opleiding (AHK) ontwikkelde hij een fascinatie voor het maken van voorstellingen waarin de afstand tussen mens en realiteit centraal staat: Daar waar het de mens niet lukt (onderdeel van) een geheel te zijn.
© Eva Roefs
Asa Horvitz (DAS Arts, 2021)
Asa Horvitz Asa Horvitz (VS/NL) is een performancekunstenaar en componist/muzikant. Horvitz studeerde compositie bij Alvin Lucier en Anthony Braxton en studeerde in 2021 af aan DAS Arts/DAS Theatre. Hij woonde eerder in New York en Warschau waar hij actief was in DIY en professionele kunstcontexten en later psychoanalyse en verschillende manieren van werken met dromen bestudeerde, voordat hij naar Nederland verhuisde.
© Eva Roefs
Zephyr Brüggen (ATD regie, 2021)
Zephyr Brüggen is een theaterregisseur opgegroeid in Amsterdam en Italië. Zij maakt oertheater over de grote vragen van de wereld, sterk gegrond in deze tijd. Terugkerende elementen in haar werk zijn constructie, de(con)structie, de revolutie, de toekomst, en de dood. De mensen die ze op het podium zet, zijn vaak 'larger than life': oeroude archetypes. Via hen wil Zephyr op zoek naar nieuwe archetypes, voor een nieuwe wereld.

Theatrale onderzoeken editie okt 21

Schede & Mes - Erasmus Mackenna  / Frascati Producties

Geïnspireerd door middeleeuwse Schots-Iers moordsprookjes is Schede & Mes een portret van de driehoeksverhouding van slachtoffer, dader en getuige, en hoe die rollen voortdurend in elkaar overlopen. Met korte ontmoetingen en live gespeelde Schots-Ierse folk muziek wordt het publiek meegenomen door de duistere krochten van een leven getekend door onophoudelijke ellende, snakkend naar vrede, bereid om tot het uiterste te gaan.

Things when they're gone - Gerben Vaillant / Frascati Producties

Things when they're gone is een atmosferische en ambigue mime-performance. Misschien voelt het nog het meest alsof je naar een sub-cultuur kijkt die in een wereld leeft die haar vorm verloren heeft, maar waar de mensen desondanks op hun gemak zijn. Als een soort eigentijdse dodendans bewegen ze zich op de ruïnes van oude ideeën en tradities. 

A DREAM THAT BELONGS TO NO ONE (EEN DROOM DIE AAN NIEMAND TOEBEHOORT)  (LNP) - Asa Horvitz / Frascati Producties 

Performers bespelen lange draden, afgestemd op de frequenties van de ruimte, een sonisch landschap scheppend waarin het publiek wordt uitgenodigd om de tijd voorbij te laten gaan. Middels een proces waarin lied, gebaar, en dans worden geschikt en herhaald, creëren de performers in A DREAM THAT BELONGS TO NO ONE een ruimte waar beelden -whatever images- worden opgeroepen, van zich laten horen, bevraagd kunnen worden…

The Ends - Zephyr Brüggen / Frascati Producties

Hoe kunnen we ons enerzijds verhouden tot de diepere tijdslagen die aan onze aarde ten grondslag liggen, en anderzijds tot de prangende vragen waar we in het hier en nu voor staan? Hoe doorvoelen we enerzijds dat onze aanwezigheid op deze aarde eindeloos klein is, en kunnen we anderzijds geloven dat we verandering teweeg kunnen brengen en kunnen vechten tegen de destructie van de aarde die de mens zelf teweeg heeft gebracht? In The Ends probeert regisseur Zephyr Brüggen kosmologische vraagstukken met een massa van 10 tot de 53e kilogram met een tijdsspanne van 10 tot de 100e jaar te vertalen naar de ruimte en tijd tussen de vier muren van Frascati 2.