Toneelschrijven in een veranderende wereld – deel I
-
do 26 jun ’2520:30Frascati, AmsterdamFrascati 1
Ongeplaceerd/Free seating Standaard € 10,00
Op deze eerste avond van de serie Toneelschrijven in een veranderende wereld gaan drie uitgesproken makers in gesprek: Anoek Nuyens, Sadettin Kırmızıyüz en Joeri Heegstra. Onder leiding van moderator Selm Merel Wenselaers verkennen zij de rol van de schrijver in het huidige tijdsgewricht. Welke verantwoordelijkheden voelen zij? Hoe kiezen zij hun vorm, taal en thematiek? En hoe navigeer je als schrijver tussen persoonlijke urgentie en maatschappelijke betrokkenheid?
Deze reeks avonden is een platform voor schrijvers, makers en publiek om samen stil te staan bij het theatervak. Telkens staat een ander aspect van het schrijverschap centraal: van engagement tot stijl, van collectiviteit tot autonomie. Met ruimte voor dialoog, reflectie en uitwisseling vormt deze serie een levendige ontmoetingsplek voor wie het theater als maatschappelijke plek serieus neemt.
Credits
moderatie Selm Merel Wenselears gasten Anoek Nuyens, Sadettin Kırmızıyüz en Joeri Heegstra.
Over Selm Merel Wenselears
Selm Merel Wenselaers (Edegem, 1983) studeerde Geschiedenis aan de Universiteit Antwerpen en de Freie Universität Berlin. In 2008 publiceerde ze het boek De laatste Belgen. Een geschiedenis van de Oostkantons (Meulenhoff/Manteau) en richtte samen met Pieter Serrien het ‘Geheugen Collectief’ op, een historisch onderzoeksbureau dat bekend werd door het onderzoek naar het oorlogsverleden van Willy Vandersteen. Met Johan Buytaert begon Selm ‘De kleine Expeditie’, een creatief projectbureau dat projecten realiseerde voor onder andere Antwerpen Kunstenstad, De Vlaamse Opera, MAS en het Rubenshuis. Selm was als onderzoeker verbonden aan het Red Star Line Museum en werkte als stadsconservator voor Museum Arnhem.
Naast haar werk als historica ontwikkelde Selm een theaterpraktijk, als dramaturg en cultureel producent. Ze begon bij De Nwe Tijd en werkte later bij Frascati, Productiehuis Theater Rotterdam en SoAP Maastricht. Ze heeft nauw samengewerkt met theatermakers als Suzanne Grotenhuis, Sachli Gholamalizad, Ulrike Quade, Emma Lesuis, Jaouad Alloul en Espen Hjort. Onlangs werkt ze als coach mee aan de voorstelling Dear Frail Male van Just van Bommel.
Over Anoek Nuyens
Schrijver en theatermaker Anoek Nuyens (Nederland, 1984) maakt sociaal bewogen, documentair theater, met als onderliggende vraag: hoe kan het theater bijdragen aan een betere wereld? Het gesprek dat zij start in haar voorstellingen strekt zich uit over verschillende domeinen en podia: van politiek tot wetenschap, van feit tot fictie, van theater tot krant en internet. Zo tekenen zich in haar werk de contouren af van een maatschappelijk actief theater, een vrijplaats waar alles gedacht en gezegd kan worden, maar nooit vrijblijvend is.
Tot 2020 was Anoek maker bij het Frascati Productiehuis en maakte daar onder andere de De zaak Shell.
Over Sadettin Kırmızıyüz
Sadettin Kırmızıyüz (Zutphen, 1982) is acteur en theatermaker. Sinds 2010 maakt hij als artistiek leider van SADETTIN K voorstellingen met een sterk autobiografisch en documentair karakter. Voorstellingen waarin identiteit, politiek en geschiedenis een rol spelen en waarin persoonlijke en universele thema’s zich met elkaar vermengen, zoals Somedaymyprincewill.com, De Radicalisering van Sadettin K, Citizen K, Monumentaal en Return of the King. Ook is Sadettin te zien in tv-series zoals Dag en Nacht, Koningshuis de Musical, Mocro Maffia en maakte het Uur van de Wolf een documentaire over hem en zijn familie onder de titel Thuis bij de Familie K. In november staat hij bij Frascati met de nieuwe voorstelling First Man.
Over Joeri Heegstra
Joeri Heegstra (1993) is theatermaker en schrijver. Hij maakte onder andere voorstellingen over de klimaatcrisis Power, Horizon , Claww Warfare Forever en schreef eerder dit jaar Model European over medeplichtigheid en het schoonvegen van straatjes. Vorig jaar schreef hij samen met Max Wind Exit Poll voor het Nationale Theater en Bellevue Lunchtheater. Op dit moment schrijven hij en Max Operation Hellfire voor het Nationale Theater, over internationaal recht in een desintegrerende wereldorde.