Moving Beyond 2.0 & Benin Vibrations (double bill)
-
zo 9 okt ’2220:00Frascati, AmsterdamFrascati 2
Moving Beyond 2.0
Kwanele en Igor werken voor het eerst samen, maar vinden overeenkomsten in hun werk als het gaat om thema's als queer bodies, genderidentiteit en spiritualiteit. Beiden zijn gefascineerd door menselijk gedrag en het ontleden van clichépersoonlijkheden om de mens op het podium te zien. Hun manier van werken is beïnvloed door cultuur, geschiedenis en sport en resulteert in een hoog uithoudingsvermogen en veel herhaling op het podium.
Voor Moving Beyond 2.0 onderzoeken zij hoe we emotioneel, fysiek, mentaal en spiritueel kunnen zijn met alles wat we ons herinneren. Hiervoor duiken ze in het deconstrueren van onze dagelijkse patronen om de menselijke manier van leven te onderzoeken die een constante stroom van gedachten, emoties en misschien zelfs levens is. Hoe je jezelf overgeven aan verandering, maar je toch bewust zijn van wat was, wat is en wat nog moet komen? Hoe blijf je bij (in) het lichaam? Moving Beyond 2.0 is onderdeel van het Artists in Residency programma van Afrovibes voor Afrikaanse en Nederlandse makers.
Benin Vibrations
Een triple bill van drie dansvoorstellingen met wortels in Benin
Algorithme
In het tijdperk van internet is het blootleggen van seksualiteit op sociale netwerken, cyberpesten en nepnieuws verontrustend. Iedereen wil er goed uitzien, succesvol zijn, het maakt niet uit of we iemand anders worden. Wat trekt ons aan en houdt ons vast in deze virtuele, valse wereld? Algorithme is een reflectie op de grenzen van intimiteit in het digitale tijdperk.
Le Bien et le Mal
Er wordt gezegd dat tweelingen al in de baarmoeder met elkaar in oorlog zijn. Menselijke relaties bestaan vaak uit de wens te dominere. De drang om te overheersen creëert conflicten, machtsmisbruik, discriminatie en hegemonie van de ene natie over de andere. Kunnen de mensen niet rechtvaardig leven in liefde, harmonie en vrede?
Gendarme Couché
In het stedelijke leven van Benin botsen oude tradities met moderne opvattingen. In Gendarme Couché (verkeersdrempel) worden beide kanten zichtbaar. Voortjagend en afremmend wordt deze dynamiek zichtbaar in een spannende fysieke dialoog waarin de complexe percussieritmes uit Benins cultuur samenvallen met en botsen op de pulserende pianomuziek van John Adams.
Over Igor Vrebac
Igor Vrebac (Sarajevo,1986) studeerde in 2012 af aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten aan de Mime opleiding. Na zijn afstuderen volgde hij zijn droom en was werkzaam als acteur en performer in films, tv-series en nationale en internationale producties.
In 2016 maakte hij zijn regiedebuut met Macho Macho waarvoor hij de ‘Dioraphte Best of Amsterdam Fringe’ Award ontving. Hij vervolgde zijn fascinatie voor het mannelijke en vrouwelijke gedrag en maakte in 2017 TRÆNS, een dansvoorstelling op hoge hakken om het feminiene en masculiene te ontleden en samen te laten smelten in één lichaam. Hiervoor ontving hij een nominatie van de Nederlandse Dansdagen als aanstormend talent. Het drieluik over gender en identiteit sloot hij af met HEROES, een voorstelling uit 2018 als een ode aan de vrouw en haar (fysieke) kracht. In de jaren die volgden maakte hij uitstapjes naar andere media, zoals het maken en produceren van een korte film met filmmaker Bas de Brouwer, werkte hij samen met modeontwerper Joris Suk en maakte hij twee locatievoorstellingen tijdens het Atelier in 2019 voor Oerol en Over het IJ Festival. In 2021 was zijn werk weer te zien in de theaterzaal; tijdens de 30e editie van Julidans ging OMG in première. Een voorstelling over het vieren van overvloed dat zich bevindt op het snijvlak van een meditatieve sport oefening en een kleurrijke achtbaan aan zintuiglijke prikkelingen. Igor Vrebac geeft daarnaast workshops in mime, dans, theater en coacht artiesten in waarachtige aanwezigheid op het podium. Hij woont in Utrecht.
Over Kwanele Finch Thusi
De Zuid-Afrikaanse choreograaf en performer Kwanele Finch Thusi behaalde zijn Honours Degree in education, marketing and international relations aan de Wits University in Johannesburg waar hij ook docent dans werkzaam is. Thusi geeft workshops dans en jongerenontwikkeling in Zweden, Mozambique, Ghana, Kenia en Namibië. In de dans richt hij zich op onderwerpen als African queer identity, African diaspora en genealogie. Thusi is mede choreograaf, ontwikkelaar van verhalen en coördinator voor de Netflix's Dance Series Jiva en bracht zijn eerste boek uit getiteld Man Escaped dat het lichaam in al zijn vormen en uitingen viert.
Kwanele Finch Thusi leidt ook de Kwanele Thusi Foundation in samenwerking met Assitej SA, Battalion Supplements en Next Up Athletes in Londen, die jonge kinderen leert hoe ze fysieke, mentale en emotionele welzijn kunnen ontwikkelen via de dans. Kwanele Thusi is in 2021 gekozen tot Mr Africa International en woont en werkt in Johannesburg.
Credits Moving Beyond
regie Igor Vrebac choreografie Kwanele Finch Thusi dansers/performers Codarts - Kelly Sentjes, Anouk Smulders; Mingus Kramer, HKU artistieke coordinator / mentor Marjorie Boston
Credits Algorithme
choreografie Lucrèce Atchade dansers Lucrèce Atchade, Doegam Atrokpo, Irénée Viceho, Bonaventure Sossou
productie Compagnie Walô (BJ)
Credits Le Bien et le Mal
choreografie Bonaventure Sossou dansers Bonaventure Sossou, Doegam Atrokpo productie Compagnie Walô (BJ)
Credits Gendarme Couché
choreografie Feri de Geus, Noortje Bijvoets ism Rachelle Agbossou dansers Rachelle Agbossou. Denise Ishola, Lucrèce Atchade, Doegam Atrokpo, Irénée Viceho, Bonaventure Sossou productie Le Grand Cru (NL)