© Thomas Lenden

The Glory Machine

TILT / Billy Mullaney / Veem House for Performance
di 25 apr ’23 en wo 26 apr ’23
Waar wordt een kunstenaar anno nu toe gedwongen om diens eigen online zichtbaarheid te vergroten?
di 25 apr ’23
en
wo 26 apr ’23

The Glory Machine is een theatervoorstelling die volledig en uitsluitend bestaat uit het filmen en monteren van een promotietrailer voor de voorstelling zelf.

We zien de razendsnelle opbouw en opname van tachtig micro scènes, die gelijktijdig worden gerangschikt en gemonteerd tot een korte voorstellingstrailer. Als een soort virus volgt The Glory Machine de logica van sociale media door zijn eigen promotiemateriaal te produceren en zichzelf voor onbepaalde tijd te reproduceren.

De voorstelling is geïnspireerd op de vele manieren waarop we online geïdealiseerde versies van onszelf laten zien. Het is een speelse reactie op het intensieve werk waartoe een kunstenaar gedwongen wordt om de eigen online zichtbaarheid te vergroten. Billy Mullaney stelt ditmaal de online aanwezigheid boven de voorstelling zelf en gaat met The Glory Machine all in voor het 'culturele kapitaal'.

It is a laborious madness and an impoverishing one, the madness of composing vast books, setting out in five hundred pages an idea that can be perfectly related orally in five minutes. The better way to go about it is to pretend that those books already exist, and offer a summary, a commentary on them.

– Jorge Luis Borges, introduction to The Garden of Forking Paths

In de pers

The Glory Machine legt heel liefdevol de vinger op de zere plek. Zeer de moeite waard.” Theaterkrant (Keuze van de Criticus)

Beste nieuwe tekst/choreografie/libretto 2022 - Fransien van der Putt Theaterkrant

Over Billy Mullaney

Billy Mullaney (VS) is een in Amsterdams gevestigde kunstenaar die werkt met theater, choreografie en performance art. Zijn onderzoek richt zich op de conventies van de toeschouwer binnen de podiumkunsten en hoe interventies deze kunnen beïnvloeden.

Door zijn interventies rigoureus te belichamen zet Billy’s werk de fysiologische impact van beweging en denken op het lichaam op de voorgrond. Hij maakt zichtbaar wat er op het spel staat wanneer we de logica van bijvoorbeeld de aandachtseconomie en het postfordisme te nauwgezet volgen. Zijn onderzoek uit zich in verschillende vormen: van een lezing over kwantumfysica tot kindertelevisieprogramma’s en van promotietrailers tot tarotkaartlezingen.

gemaakt door Billy Mullaney performers Esmée Begemann, Elliot Dehaspe, Julia Wilms, Maja Grzeczka, Billy Mullaney, Ylva Rietman en Tom de Ronde licht en techniek Niels Runderkamp artistiek advies Andrea Božić en Konstantina Georgelou productie Michael Scerbo management TILT Marieke van Bueren geproduceerd door TILT & Veem House for Performance gecoproduceerd door Productiehuis Theater Rotterdam met speciale dank aan Ruth Borg & Laura Boser mogelijk gemaakt door NORMA fonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst en Janivo Stichting onderzoek mogelijk gemaakt door Prins Bernhard Cultuurfonds/Horizon fotografie Thomas Lenden