Beeld: Benin Vibrations / algoritme Rudolpho Sagbo

Moving Beyond & Benin Vibrations (double bill)

Igor Vrebac (NL), Kwanele Finch Thusi (SA) / Lucrece Atchade (BJ), Bonaventure Sossou (BJ), Feri de Geus (NL) & Noortje Bijvoet (NL)
zo 9 okt ’22 20:00
Queer, black body, sport, physical training.
zo 9 okt ’22
20:00
  • zo 9 okt ’22
    20:00
    Frascati, Amsterdam
    Frascati 2

Beleef vier voorstellingen met 1 ticket: Moving Beyond 2.0 én Triple Bill Benin Vibrations

Moving Beyond 2.0

Queer bodies, genderidentiteit en spiritualiteit. Hoe jezelf overgeven aan verandering, maar je bewust zijn van wat was, wat is en wat nog moet komen?

Kwanele en Igor werken voor het eerst samen, maar ze vinden tal van overeenkomsten in hun werk over thema's als queer bodies, genderidentiteit en spiritualiteit. Ze zijn beiden gefascineerd door menselijk gedrag en in het ontleden van cliché persoonlijkheden. Hun manier van werken is beïnvloed door cultuur, geschiedenis en sport. 

Voor Moving Beyond 2.0 onderzoeken zij hoe we emotioneel, fysiek, mentaal en spiritueel kunnen zijn met alles wat we ons herinneren. Hiervoor duiken ze in het ontleden van onze dagelijkse patronen om de menselijke manier van leven die een constante stroom van gedachten, emoties en misschien zelfs levens is te onderzoeken. Hoe kun je jezelf overgeven aan verandering, maar je toch bewust zijn van wat was, wat is en wat nog moet komen? Hoe blijf je bij (in) het lichaam? 

Moving Beyond 2.0 is onderdeel van het Artists in Residency programma van Afrovibes waarin Afrikaanse en Nederlandse makers nieuw werk maken.. 

Benin Vibrations

Een triple bill van drie dansvoorstellingen met wortels in Benin

Algorithme

In het tijdperk van internet is het blootleggen van seksualiteit op sociale netwerken, cyberpesten en nepnieuws verontrustend. Iedereen wil er goed uitzien, succesvol zijn, het maakt niet uit of we iemand anders worden. Wat trekt ons aan en houdt ons vast in deze virtuele, valse wereld? Algorithme is een reflectie op de grenzen van intimiteit in het digitale tijdperk.

Le Bien et le Mal 

Er wordt  gezegd dat tweelingen al in de baarmoeder met elkaar in oorlog zijn. Menselijke relaties bestaan vaak uit de wens te dominere. De drang om te overheersen creëert conflicten, machtsmisbruik, discriminatie en hegemonie van de ene natie over de andere. Kunnen de mensen niet rechtvaardig leven in liefde, harmonie en vrede?

Gendarme Couché

In het stedelijke leven van Benin botsen oude tradities met moderne opvattingen. In Gendarme Couché (verkeersdrempel) worden beide kanten zichtbaar. Voortjagend en afremmend wordt deze dynamiek zichtbaar in een spannende fysieke dialoog waarin de complexe percussieritmes uit Benins cultuur samenvallen met en botsen op de pulserende pianomuziek van John Adams. 

  • Duur Moving Beyond: 35 min
  • Duur Benin Vibrations: 60 min

Over Igor Vrebac

Igor Vrebac (Sarajevo,1986) studeerde in 2012 af aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten aan de Mime opleiding. Na zijn afstuderen volgde hij zijn droom en was werkzaam als acteur en performer in films, tv-series en nationale en internationale producties. 

In 2016 maakte hij zijn regiedebuut met Macho Macho waarvoor hij de ‘Dioraphte Best of Amsterdam Fringe’ Award ontving. Hij vervolgde zijn fascinatie voor het mannelijke en vrouwelijke gedrag en maakte in 2017 TRÆNS, een dansvoorstelling op hoge hakken om het feminiene en masculiene te ontleden en samen te laten smelten in één lichaam. Hiervoor ontving hij een nominatie van de Nederlandse Dansdagen als aanstormend talent. Het drieluik over gender en identiteit sloot hij af met HEROES, een voorstelling uit 2018 als een ode aan de vrouw en haar (fysieke) kracht. In de jaren die volgden maakte hij uitstapjes naar andere media, zoals het maken en produceren van een korte film met filmmaker Bas de Brouwer, werkte hij samen met modeontwerper Joris Suk en maakte hij twee locatievoorstellingen tijdens het Atelier in 2019 voor Oerol en Over het IJ Festival. In 2021 was zijn werk weer te zien in de theaterzaal; tijdens de 30e editie van Julidans ging OMG in première. Een voorstelling over het vieren van overvloed dat zich bevindt op het snijvlak van een meditatieve sport oefening en een kleurrijke achtbaan aan zintuiglijke prikkelingen. Igor Vrebac geeft daarnaast workshops in mime, dans, theater en coacht artiesten in waarachtige aanwezigheid op het podium. Hij woont in Utrecht. 

Over Kwanele Finch Thusi 

De Zuid-Afrikaanse choreograaf en performer Kwanele Finch Thusi behaalde zijn Honours Degree in education, marketing and international relations aan de Wits University in Johannesburg waar hij ook docent dans werkzaam is. Thusi geeft workshops dans en jongerenontwikkeling in Zweden, Mozambique, Ghana, Kenia en Namibië. In de dans richt hij zich op onderwerpen als African queer identity, African diaspora en genealogie. Thusi is mede choreograaf, ontwikkelaar van verhalen en coördinator voor de Netflix's Dance Series Jiva en bracht zijn eerste boek uit getiteld Man Escaped dat het lichaam in al zijn vormen en uitingen viert. 

Kwanele Finch Thusi leidt ook de Kwanele Thusi Foundation in samenwerking met Assitej SA, Battalion Supplements en Next Up Athletes in Londen, die jonge kinderen leert hoe ze fysieke, mentale en emotionele welzijn kunnen ontwikkelen via de dans. Kwanele Thusi is in 2021 gekozen tot Mr Africa International en woont en werkt in Johannesburg. 

Credits Moving Beyond

regie Igor Vrebac choreografie Kwanele Finch Thusi dansers/performers Codarts Rotterdam, AHK Amsterdam, New Dutch Connections Utrecht coaching Marjorie Boston

Credits Algorithme

choreografie Lucrèce Atchade dansers Lucrèce Atchade, Doegam Atrokpo, Irénée Viceho, Bonaventure Sossou

productie Compagnie Walô (BJ)

Credits Le Bien et le Mal

choreografie Bonaventure Sossou dansers Bonaventure Sossou, Doegam Atrokpo productie Compagnie Walô (BJ)  

Credits Gendarme Couché

choreografie Feri de Geus, Noortje Bijvoets ism Rachelle Agbossou dansers Rachelle Agbossou. Denise Ishola, Lucrèce Atchade, Doegam Atrokpo, Irénée Viceho, Bonaventure Sossou productie Le Grand Cru (NL)