De week van magisch denken: The Gift

Alexandra Broeder / Tijd van de Wolf in coproductie met Frascati Producties
do 12 mei ’22 - za 24 sep ’22
In The Gift neemt Anouk ons mee in haar gedachtewereld over leven en dood.
do 12 mei ’22
-
za 24 sep ’22

In The Gift neemt de 22-jarige Anouk van Kampen ons mee in haar gedachtewereld over leven en dood. Want wat als je sterk voelt dat het leven niet voor jou bedoeld is, dat je het niet kunt dragen?

Hoe kun je leven 
met alles 
wat er kan gebeuren?

Anouk beschikt over een allesoverheersende gave die zo zwaar weegt dat ze niet meer wil en kan leven. Recent meldde ze zich aan bij Expertisecentrum Euthanasie. Iedere avond nodigt ze Alexandra en een deskundige uit op het podium om in veiligheid en gelijkwaardigheid te reflecteren op de vragen die zij in haar performance opwerpt.

Donderdag 22 september i.s.m. Kit Vanmechelen

Kit is als psychiater onder andere verbonden aan Expertisecentrum Euthanasie. Ze wil het taboe op euthanasie bij psychisch lijden doorbreken, zodat mensen zich in hun wens gehoord voelen en niet in eenzaamheid achterblijven. Een grote zorg voor haar zijn de lange wachttijden.

Vrijdag 23 september i.s.m. Prof. Dr. Arne Popma

Arne is onder meer Hoogleraar en Afdelingshoofd Kinder- en Jeugdpsychiatrie & Psychosociale Zorg bij Amsterdam UMC en verbonden aan ggz-instelling Levvel. Hij zet zich op vele fronten in voor betere hulp aan jongeren met een psychische kwetsbaarheid.

Zaterdag 24 september i.s.m. Rosalie Pronk

Rosalie promoveerde als ethicus met haar proefschrift  'A dialogue on death: On mental illness and physician-assisted dying'. Hiervoor sprak zij met artsen, patiënten en hun naasten over hun ervaringen bij een verzoek tot euthanasie bij psychisch lijden.

De week van magisch denken

The Gift is onderdeel van De week van magisch denken, het theatrale contextprogramma over doodsverlangen, doodsangst en de (on)mogelijkheid tot leven. In deze week organiseert Alexandra met pastor Arjan Broers een rituele maaltijd voorafgaand aan de voorstelling op zaterdag 24 september. Bij de week hoort de podcast Magisch Denken: een serie waarin Alexandra met diverse gasten in gesprek gaat over psychisch lijden, leven en dood. Gedurende de week is een intieme audio-installatie te bezoeken die Alexandra en haar team ontwikkelden tijdens hun residency in Museum van de Geest, in samenwerking met jongeren in behandeling bij ggz-instelling Het Huis in Haarlem. In deze installatie nemen Cleo, Jack en Kate je mee in hun grenswereld tussen leven en dood en nodigen ze je uit om voor even mens te zijn. Een mens tussen hemel en aarde. 

Duur: 60 min.

Onderdeel van:
Frascati Producties

Over Alexandra Broeder

Alexandra en haar team maken voorstellingen op het snijvlak van kunst en psychiatrie. Het zijn parallelle werelden die bevolkt worden door jongeren met een psychische ontwrichting. Als duistere gidsen brengen zij de bezoeker in contact met hun eigen donkerte en kwetsbaarheid. Eerder werkte Anouk al mee aan Alexandra’s projecten The Well (2017) en The Tree (2018/2019), beide i.s.m. Frascati Producties. Alexandra ontving in 2019 de Gieskes Strijbis Podiumprijs voor haar werk in het algemeen en de samenwerking die zij is aangegaan met de psychiatrie in het bijzonder.

"Ik hoop dat het aan veel grotere, diep menselijke, misschien zelf spirituele vraagstukken raakt, die over leven en dood gaan”
Alexandra Broeder, Kunststof Radio, NTR

"Ik geloof wel dat ik langer kan blijven dan ik in gedachten had, maar ik geloof niet dat ik lang ga blijven.”
Anouk van Kampen in interview met NRC

concept Alexandra Broeder en Anouk van Kampen regie Alexandra Broeder spel Anouk van Kampen scenografie Sacha Zwiers muziek Roald van Oosten dramaturgie Berthe Spoelstra regieassistentie en productie Nikita Oldert campagnebeeld Kamerich&Budwilowitz coproductie Stichting Tijd van de Wolf en Frascati Producties tekstfragmenten Haruki Murakami met dank aan Theoloog en ethicus op het gebied van euthanasie Theo Boer, Patty Reynoudt, Kwintes, De makers van Go4Tech, Schouten Opti-Fleurs

Het is bijzonder aangrijpend om zo’n jong iemand over haar doodsverlangen te horen spreken, en als toeschouwer word je hard geconfronteerd met je eigen normen op het gebied van leven en dood.

Marijn Lems, NRC