© Lila Rodrigues

Residencies

As from the 2023-2024 season, Frascati has a residency programme. Through this programme, we offer makers a studio space where they can carry out research and experiment, freely and autonomously, without any expectations in terms of a final result. 

Our residencies are open to makers in different disciplines and at different stages of their artistic journeys: from makers at the beginning of their artistic practice, to makers who are much further along the path of developing their own artistic signature. The research period will last for several weeks, and will conclude with an opportunity to show ‘work in progress’.

When making our selection, we take into account diversity within the programme and within the group of artists in residence, as well as the feasibility of the proposal. Questions concerning the residency programme can be mailed to info@frascatitheater.nl, addressed to Francesca Lazzeri (dramaturg with Frascati Producties). 

In 2024, we'll be hosting residencies to Isadora Tomasi, Carolina Bianchi, Noah Janssen, Femke Arnouts, David Roos, Wojciech Grudziński, Venuri Perera & Eisa Jocson and Sinem Kavus. 

Residenties mei 2024

Actrice en theatermaker Femke Arnouts studeerde in 2017 af aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie. Haar zelfgeschreven teksten, fysieke speelstijl en voorliefde voor het absurdisme kenmerken haar werk. 

Eerder verschenen van haar hand De meeste dingen huilen niet (2019) en Deze plek bestaat niet (2021). Nu komt ze met haar derde voorstelling Dat Gat waarin ze samenwerkt met actrice Jip Smit. 

Dat Gat

Tijdens haar residentie bij Frascati Producties werkte Femke van half april tot begin mei aan haar voorstelling Dat Gat, een absurdistische voorstelling die existentiële vragen en donkere gedachten op een lichte en humoristische wijze tastbaar maakt. 

Wat als ‘het niets’ vorm heeft gekregen en ineens voor je staat? Wat als je ‘niets’ aan kunt raken, ‘niets’ kunt voelen? Wat doe je dan?

Dat Gat is tussen 18 en 26 mei te zien op Karavaan Festival 2024.

Meer info

Residenties april 2024

Venuri Perera is een choreograaf, performancekunstenaar, curator en docent uit Colombo, Sri Lanka. Ze is in 2022 afgestudeerd aan DAS Theatre. Door onderzoek te doen naar de machtsdynamiek van het kijken, probeert ze de manier waarop we de ‘ander’ waarnemen, te destabiliseren. 

Eisa Jocson is een hedendaagse choreograaf en danser uit de Filipijnen en wordt in veel landen erkend als een van de meest charismatische choreografen van haar generatie. In haar voorstellingen onderzoekt ze verschillende manieren van misbruik van arbeidskrachten uit de Filipijnen. Ze zoekt daarbij altijd de lichtpuntjes in serieuze onderwerpen en legt stereotypen over Filipijnen en gemeenschappen in Zuidoost-Azië in het algemeen bloot. 

Magic Maids

Eisa Jocson en Venuri Perera komen uit landen die bekend staan om de export van huishoudelijk personeel. Magic Maids duikt in de Europese geschiedenis van heksenjachten en hun directe gevolgen voor de uitbuiting van vrouwenarbeid, met name huishoudelijk werk in het Mondiale Zuiden, maar ook in verhalen rond de vervolging van arbeidsmigranten vandaag de dag. In Magic Maids is de bezem een as die via reinigingsrituelen een brug slaat tussen de Europese heksenjachten en huishoudelijk werk, met het vegen als startpunt voor talloze metamorfoses van de onderwerping van vrouwelijke migrantenarbeiders.

Magic Maids zie je vrijdag 19 en 20 april om 20:00 uur in Frascati 3.

Meer info

Sinem Kavus is actrice en maker. In 2017 studeerde zij af van de acteursopleiding aan de Academie voor Theater & Dans in Amsterdam. In datzelfde jaar maakte zij haar eerste soloperformance I Used To Be Snowhite But I Drifted bij Frascati in het kader van Fraslab. Sinem heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld als maker en acteur in zowel theater als film. Als maker creëert zij performances die gaan over haar ervaringen in de wereld als vrouw en de zoektocht naar hoe mens te zijn.

[uncomfortable silence] (werktitel) 

Sinem Kavus legt tijdens haar residentie de basis voor de performance [uncomfortable silence] (werktitel), met als hoofdthema rouw. Ze schrijft een tekst, en gaat op zoek naar een eigen fysieke, muzikale en beeldende taal. Sinem zal werken vanuit vragen als: hoe verandert de eerste ontmoeting met de dood je als mens? Hoe verhoud je je tot jezelf en de wereld wanneer je realiteit omslaat en vervormt door het verlies van een dierbare?  Hoe kan rouw en een existentiële crisis theatraal belichaamd worden? 

Sinem presenteert haar onderzoek voor [uncomfortable silence] (werktitel) do 25 en vr 26 april in Frascati 4.

Meer info

Residence March 2024

Wojciech Grudziński (PL, 1991) is a Polish artist, choreographer and dancer based in Amsterdam. What he explores in his work are the in-between and interdisciplinary spaces, queerness, and embracing diversity. His practice is based on performative freedom and investigating implicit or explicit power dynamics in theater and choreography. He graduated from the Warsaw State Ballet School and the faculty of contemporary dance at the CODARTS in Rotterdam. Throughout his Master Studies at DAS Theatre (2021-2023), Grudziński explored the bowing gesture and its ambiguous meanings. As a performer he worked with many artists, including Dries Verhoeven, Ben J. Riepe, Marta Ziółek, Maria Magdalena Kozłowska and Ula Sickle. In February 2024, Wojciech presented his performance BOW A STUDY at Frascati. 

Threesome

During his residency, Wojciech will work on Threesome (working title), A research on three legendary Polish dancers from the Communist Era: Stanisław Szymański, Wojciech Wiesiołłowski, and Gerard Wilk, legendary Polish ballet dancers from the 1960s to the 1980s, became both admired and derided due to the queerness of their identities. This research aims to unveil the marginalized figures lost in dance history. How to embody Queer Ancestrality? 

On Friday 29 March, Wojciech will present his work in progress in Frascati 3.

More info and tickets

Residency December 2023

© Lore Mechelaere

David Roos (Amsterdam, 2000) graduated in acting from Toneelacademie Maastricht institute of performative arts in 2022. Since then he has lived in Brussels, and he is currently studying philosophy. His work is language-based and philosophical. Drawing on the literary and artistic canon, he connects and deconstructs classic source material to form a personal, contemporary story. His style is transparent, in the tradition of groups such as Maatschappij Discordia. On the basis of this transparency, he attempts to create a transcendental theatrical experience. Recurring themes in this are language and meaning, seeming and reality, the Holocaust and identity. He is always on the lookout for ways to radically interrogate his own certainties. 

Pygmalion 

For his upcoming production Pygmalion (working title), David Roos investigates an impossible desire for beauty that is deeply embedded in western culture, and that pursues us to this day. The grandiosity of a symphony; the white marble of classical sculpture; the filters on a Tinder photo: all of these mask dark desires. Can we really know ourselves if we seek to believe, at any cost, that our souls are pure?

On 5 and 6 January 2024, David Roos presented his work in progressPygmalion (working title) premières in July 2024.

Presentations