© Bart Grietens

BOW A STUDY

Wojciech Grudziński in coproductie met Frascati Producties
vr 23 feb ’24 en za 24 feb ’24
Wat gebeurt er op het moment van een buiging?
vr 23 feb ’24
en
za 24 feb ’24

Buigen vindt meestal plaats in een theater. Het publiek applaudisseert uit dankbaarheid voor de spelers, die dit gebaar beantwoorden met een buiging. Bij dans is er een grijs gebied tussen de voorstelling en de buiging; er vindt een overgang plaats van de ene vorm van beweging in de ander. Wat gebeurt er precies tijdens de buiging? Wie dient het werkelijk?

BOW A STUDY is onderdeel van Wojciech Grudziński’s lange termijnonderzoek naar het fenomeen ‘buigen’, met de choreografische en sociale dimensies die hierachter schuil gaan. Met een vleugje melancholie belicht de voorstelling een specifieke kijk op klassiek ballet in Oost- en Centraal-Europa die voortkomt uit de postcommunistische nieuwe orde, gedomineerd door macht, bravoure en een neoliberale economie.

Met zijn artistieke team deed Wojciech onderzoek naar een reeks grootse buigingen uit de dansgeschiedenis, met specifieke aandacht voor de dubieuze, niet te definiëren momenten. In BOW A STUDY komt dit samen in een choreografie van dansers, doeken, samples en herinneringen, zowel bestaand als verzonnen. Waarbij zowel het publiek als de theaterzaal worden uitgenodigd in een speelse dialoog over hiërarchie, kwetsbaarheid en dankbaarheid. Wie domineert? Wie onderwerpt zich? Wie buigt en bepaalt de richting van het spel? 

People said: Bohemian crystals are not for maids.
So, we must become the crystal ourselves.
The diamonds, the pearls of choreography.
Today the dancers are your gifts
not limited by curtain falling and rising.

  • Duur: 70 min
  • Taal: Engels
  • Nederlandse première: vr 23 feb 20:00

Credits

concept, onderzoek, choreografie Wojciech Grudziński performance, co-reatie Wojciech Grudziński, Katarzyna Szugajew, Olga Tamara Briks, Billy Morgan/Barnaby Savage artistieke samenwerking/dramaturgische ondersteuning Klaudia Hartung-Wójciak, Szymon Adamczak tekst Wojciech Grudziński, Klaudia Hartung-Wójciak, Szymon Adamczak productionele dramaturgie & feedback Szymon Adamczak kostuums Marta Szypulska music Wojtek Blecharz tutor Miguel Angel Melgares advies Marta Keil

Met dank aan Joanna Ostrowska, Emilia Cholewicka, Ewa Dziarnowska, Piotr Urbaniec and Bartosz Grędysa gemaakt in context van DAS Theatre, DAS Graduate School met steun van the European Festivals Fund for Emerging Artists (EFFEA), the Visegrad Artist Residency Program for Performing Arts (VARP-PA), the Capital City of Warsaw

 

        

Over de maker

Wojciech Grudziński (1991) is een Poolse kunstenaar, choreograaf en danser, gevestigd in Amsterdam. Hij onderzoekt grensgebieden en interdisciplinaire ruimtes, queerness en het omarmen van diversiteit. In zijn werk onderzoekt hij onder andere de machtsdynamiek die (impliciet en expliciet) aanwezig is in theater en dans. Wojciech studeerde dans aan de Balletopleiding in Warschau en CODARTS in Rotterdam en deed zijn masteropleiding aan DAS Theater (2021-2023). 

Als performer werkte Wojciech samen met onder andere Dries Verhoeven, Ben J. Riepe, Marta Ziółek, Maria Magdalena Kozłowska en Ula Sickle. Als choreograaf maakte hij de voorstellingen: PAX, POPULUXE, RODOS, DANCE MOM en BOW A STUDY. Wojciech’s werk is internationaal ondersteund door onder andere Movement Research Study Visit van Judson Church in New York, Art Stations Foundation van Grażyna Kulczyk, Komuna in Warschau, NOWY Teatr, Visegrad Artist Residency Program, ICK-Artist Space, Tanzrecherche NRW en CN D - Centre national de la danse.

In de pers

"Speels, barok en weird onderzoek naar buigen [...] van deze maker willen we meer zien." Theaterkrant