Tehching Hsieh, One Year Performance 1980-1981, New York. "Punching the Time Clock". Photo: Michael Shen. © Tehching Hsieh.

WORK WORK WORK

many many works on labour

 

WORK WORK WORK

A gallery for performance art
open 8 hrs a day


30 mei t/m 2 juni 2024
Frascati, Amsterdam

Frascati & Dries Verhoeven 

Invite:

 

Tehching Hsieh

Julian Hetzel 

Gosia Wdowik

Anna-Marija Adomaitytė

and Pierre Bal Blanc

Op een steeds efficiëntere werkvloer werken we tegen de klippen op. Het werkende lichaam is doorlopend op het punt van burnout en ondertussen staan robots en kunstmatige intelligentie al klaar om ons te vervangen. Vervreemd van ons menszijn exploiteren we onszelf en elkaar. Kunnen we nog in opstand komen? Of moeten we ons verzet ook maar automatiseren? 

 

Tijdens WORK WORK WORK opent Frascati vier dagen lang haar deuren als museum voor performancekunst. Elke dag is het gebouw acht uur, een werkdag, geopend. Dries Verhoeven co-cureert het programma met eigen werk en dat van anderen tot een groot aantal performances, beeldende kunst- en videowerken over de relatie tussen werkgever, werknemer en (kunst)consument. Gezamenlijk onderzoeken de kunstenaars de politiek van het werkende lichaam anno nu en in de toekomst.

Praktische info

Openingstijden:
Do 30 mei 16:00 - 00:00
Vr 31 mei 16:00 - 00:00
Za 1 juni 14:00 - 22:00
Zo 2 juni 12:00 - 20:00

Let op: laatste entree tot max. een uur voor sluitingstijd.

Je bezoek
Arriveer binnen de 30 min van je gereserveerde tijdvak. Na aankomst kun je zo lang blijven als je wilt, of gedurende de dag in- en uitlopen. We adviseren om het museum minimaal twee uur lang te bezoeken en nodigen je uit om naar draagkracht te betalen. 

Duur
8 uur doorlopend

Ticketprijs: 
€10 - €40, naar draagkracht

Reserveer hier

Tehching Hsieh 

Van de legendarische Taiwanese kunstenaar Tehching Hsieh wordt One Year Performance 1980-1981 getoond. In 1981 volbracht Hsieh zijn één jaar durende performance waarbij hij het hele jaar ieder uur inklokte op een tijdklok, geïnstalleerd in zijn studio in New York. Hsieh belichaamt de zichzelf disciplinerende mens in optima forma. 

One Year Performance 1980-1981
Tehching Hsieh

Pierre Bal-Blanc

De Franse kunstenaar Pierre Bal-Blanc werkte ooit als gogodanser in een performance van Félix González-Torres. Een groeiend gevoel van objectivering zette hem aan tot het maken van het videowerk Employment Contract (1992). 

Employment Contract
Pierre Bal-Blanc

Julian Hetzel

Julian Hetzel toont Time Machine (2014), waarin twee performers doorlopend de tijd oplezen. Waar arbeid normaliter wordt gezien als een dynamische activiteit, toont Hetzel een alternatief: een vertraagd universum als uitnodiging om onze tijd op een meer zinvolle manier te verspillen

Time Machine
Julian Hetzel

Anna-Marija Adomaitytė

De Litouwse Anna-Marija Adomaitytė maakte Work Piece op basis van haar werkervaringen bij McDonalds. Twee keer per avond voert zij de uiterst secure performance uit op een loopband als representatie van de fastfood machinerie waarin zij ooit opereerde.

Work Piece
Anna-Marija Adomaityte

Gosia Wdowik

Poolse maker Gosia Wdowik had als jong talent een burn-out. Het inspireerde haar tot een nieuwe durational performance Body in Resistance (gemaakt bij Frascati Producties) die ze gedurende de hele tentoonstelling toont en zelf uitvoert. Het uitgeputte lichaam gaat in verzet tegen de eisen van de tijd

Body in Resistance
Gosia Wdowik / Frascati Producties

Dries Verhoeven

Dries Verhoeven zelf toont het monumentale Broeders verheft u ter vrijheid (in 2021 genomineerd voor de VSCD mimeprijs). Bulgaarse performers met ervaring als arbeidsmigrant zingen een historisch arbeiderslied te midden van een ballet van robotarmen. Parallel wordt de film The Recruitment vertoont; deze film volgt Verhoeven op zijn zoektocht naar zingende performers in Bulgarije.

In de video-installatie To Perform horen we diezelfde performers praten over hun ervaringen op de geautomatiseerde werkvloer. Voor Songs for Thomas Piketty nam Verhoeven de stemmen op van zingende daklozen; hufterproof gettoblasters laten die stemmen klinken in de publieke ruimte, waar bedelen inmiddels is verboden. Ook de kleinere werken Burger en Painkiller dispenser worden getoond.