© Eva Roefs

Gosia Wvodik: Body in Resistance


In het middelpunt van het werk staat het niet-operationele lichaam van de kunstenaar. 

Het lichaam ligt, maar rust niet. Het heeft al haar interne bronnen opgebruikt. Het is stopgezet. Als je ligt, dan is dat jouw tijd. Tijd verstrijkt, wordt verspild. De tijd meet, op dat moment, alles dat niet gedaan is. Zodra ze haar ogen opent, kan ze niet meer ontsnappen. 

Tegenwoordig kan een kunstenaar niet voortbestaan zonder werk, tenminste, als die kunstenaar wil blijven. Door werk vind je je doel in het leven, zingeving, zeggen ze. Die gedachte wordt onderdeel van de samenleving. De kunstenaar wordt nog vaak gezien als parasiet, als ongedierte dat subsidies nodig heeft in plaats van mee te doen aan de 'vrije markt'. Het instituut betaalt haar, zo gezien, om op te branden. Wat een kunstenaar doet, zelfs als het persoonlijk is: zijn, haar of diens activiteiten zouden zichtbaar moeten zijn, en bestaan uit overvloedige, zinloze consumptie. 

Zij was niet de eerste die de handdoek in de ring gooide. Er zijn een heleboel andere kunstenaars geweest die gingen liggen. Uitputting is geen individueel probleem, het is collectief lijden – iets dat sociaal en economische oorzaken heeft. In de performatieve installatie onderhandelt Wdowik met de vraag: hoe kunnen we uitputting een collectief, openbaar gevoel laten zijn? Door ons bewust te zijn van een collectieve beleving, kunnen we in relatie tot elkaar staan. En alleen als we in relatie tot elkaar kunnen staan, kunnen sociale structuren worden veranderd. 

Over Gosia Wdowik

Gosia Wdowik is theatermaker en actief lid van GILDIA (Unie van Poolse Theatermakers). Ze rondde in 2022 de DAS Theatre Master af in Amsterdam. Tijdens haar studie werkte ze aan het onderwerp burn-out en onderzocht ze de ruimte tussen eigen uitputting en zelfbeschikking door methoden uit het activisme toe te passen in haar praktijk. Een belangrijke vraag voor Wdowik is hoe je veranderingen en voorstellingen kan creëren vanuit een uitgeput lichaam en een brandende noodzaak. Dit thema werkte ze verder uit in haar performance She was a friend of someone else (2023, CAMPO in coproductie met Frascati Producties).

Credits

concept, performance Gosia Wdowik muziek, sound design Agata Zemla met dank aan Aline Almos, Paul Beumer

 

WORK WORK WORK

Tijdens WORK WORK WORK opent Frascati vier dagen lang haar deuren als museum voor performancekunst. Elke dag is het gebouw acht uur, een werkdag, geopend. Dries Verhoeven co-cureert het programma met eigen werk en dat van anderen tot een groot aantal performances, beeldende kunst- en videowerken over de relatie tussen werkgever, werknemer en (kunst)consument. Gezamenlijk onderzoeken de kunstenaars de politiek van het werkende lichaam anno nu en in de toekomst.


Bekijk hier de andere werken van WORK WORK WORK