© Karolina Jabłońska

She was a friend of someone else

Gosia Wdowik (PL) / CAMPO in coproductie met Frascati Producties
vr 3 nov ’23 en za 4 nov ’23
Met een krachtige dramaturgie en een minimalistische regie onderzoekt Gosia Wdowik het verband tussen burn-out en activisme.
vr 3 nov ’23
en
za 4 nov ’23

Het had een activistisch succesverhaal kunnen zijn. Maar She was a friend of someone else is een verhaal met te veel beginnen, te weinig eindes, en een uitgeputte verteller. 

Deze productie is gemaakt in een land waar vrouwen slechts beperkt toegang hebben tot seksuele en reproductieve gezondheid, en waar abortus nu illegaal is. Ondanks massale protesten werden vrouwen er simpelweg hun rechten ontnomen. Het startpunt voor dit project was het idee dat vrouwen zouden kunnen samenkomen om zonder schaamte of angst publiekelijk bekend te maken dat ze een abortus hadden ondergaan, in de hoop met deze collectieve daad de wet te beïnvloeden. Het had een activistisch succesverhaal kunnen zijn. Maar She was a friend of someone else is een verhaal met te veel beginnen, te weinig eindes, en een uitgeputte verteller. 

In een minimalistische regie met een krachtige dramaturgie verkent Wdowik het verband tussen burn-out en activisme. Ze confronteert ons met het feit dat rechten niet voor altijd verworven zijn, en dat op het moment dat we de aandacht laten verslappen, we ze dreigen kwijt te spelen. Via een persoonlijk en indringend verhaal beschrijft Wdowik het engagement voor vrouwenrechten in Polen. Haar subtiele vertelling zuigt ons mee in het leven van een vrouw die op een dag besluit om, in plaats van te protesteren, in bed te blijven liggen, om uiteindelijk – ondanks alles – terug op te staan.

Nagesprek op vrijdag 3 november met Gosia Wdowik en Ianthe Mosselman

Na afloop van de voorstelling op vrijdag gaat Gosia Wdowik in gesprek over vrouwenrechten, activisme en uitputting met moderator Ianthe Mosselman. In het gesprek wordt er langer stilgestaan bij de precieze situatie in Polen en proberen we een brug te slaan met de Nederlandse context. Ook zal dieper ingegaan worden op wat de mentale weerslag van activisme kan zijn. 

Ianthe Mosselman is programmamaker en schrijver van Al die liefde en woede (2022, Atlas Contact). Ze maakt programma’s over kunst, literatuur en cultuur en interviewde de afgelopen jaren diverse binnen- en buitenlandse schrijvers en kunstenaars voor De Balie. Dit gesprek is gratis bij te wonen.

  • 60 min.
  • Engels gesproken
  • Nederlandse boventitels 
  • Nagesprek op vr 3 nov.
  • Op vr 3 nov in het We Are Public programma

De pers over She was a friend of someone else

"She was a friend of someone else stelt kwesties aan de orde waar we nog zelden over nadenken."
pzazz

"Wdowik nodigt ons uit in een trage, dichte en gevoelloze wereld waarin alles letterlijk dampt van uitputting."
Persinsala Teatro

"Schrijnend te zien hoe rolbevestigend het toenemende conservatisme is; hoe vrouwen steeds opnieuw hun positie en vrijheid moeten bevechten. In She was a friend of someone else legt Wdowik het even alarmerend als gedesillusioneerd bloot."
Theaterkrant.nl

"Met een krachtige dramaturgie en een minimalistische regie onderzoekt de Poolse theatermaakster Gosia Wdowik het verband tussen burn-out en activisme."
i.c.a.p.

"Hoe blijf je vechten voor iets dat op elk moment weer kan verdwijnen?"
De Standaard

Over Gosia Wdowik  

Gosia Wdowik is theatermaker en actief lid van GILDIA (Unie van Poolse Theatermakers). Ze rondde in 2022 de DAS Theatre Master af in Amsterdam. Tijdens haar studie werkte ze aan het onderwerp burn-out en onderzocht ze de ruimte tussen eigen uitputting en zelfbeschikking door methoden uit het activisme toe te passen in haar praktijk. Een belangrijke vraag voor Wdowik is hoe je veranderingen en voorstellingen kan creëren vanuit een uitgeput lichaam en een brandende noodzaak. 

concept, tekst & regie Gosia Wdowik samenwerking voor dramaturgie Maria Rössler visuals & creatieve technologie Jimmy Grimma decorontwerp Dominika Olszowy & Tomasz Mróz lichtontwerp Aleksandr Prowaliński spel Oneka von Schrader, Gosia Wdowik & Jaśmina Polak met & door Agnieszka, Dominika, Jaśmina, Ania, Urszula, Marta K., Justyna, Natalia, Julia, Martyna, Ola, Małga, Krystyna, Marta, Zosia, Edka, Doris, Yulia, Agata, Kinga, Beata, Iza, Zuza, Ewa & Magda concept & implementatie van de theatrale reconstructie van de collectieve abortus-coming-out TERAZ POLIŻ (Marta Jalowska, Dorota Glac, Kamila Worobiej), Martyna Wawrzyniak & Gosia Wdowik met dank aan Jan Tomza-Osiecki, Marta Jalowska, Dorota Glac, Kamila Worobiej, Martyna Wawrzyniak, Marta Nawrot, Keerthi Basavarajaiah & Justin Schembri productie NOWY TEATR (Warschau) & CAMPO coproductie Nowy Teatr, Frascati Producties, Kunstenfestival Desarts, Campo, Dublin theatre festival, SPRING Performing Arts Festival, Hellerau