Anna-Marija Adomaityte: WORKPIECE

“Een vrouw-machine wier bewegingen worden voortgedreven door een loopband. De Litouwse kunstenaar transcendeert haar vervreemdende ervaring in de keuken van een McDonald’s in dit snoeiharde stuk over de relatie tussen werk en het lichaam.”


WORKPIECE zet vraagtekens bij de fysieke en sociale omstandigheden waarin productiviteit plaatsvindt, en de effecten ervan op het lichaam.Anna-Marija Adomaitytė baseerde dit werk op haar eigen werkervaringen en de verhalen van andere McDonald's werknemers.

"Ik ben gehecht aan mijn lichtgroene uniform, het kraagje en de knoopjes tot aan mijn hals. Wanneer ik het draag, voel ik mijn lichaam niet ouder worden. Come as you are - deze ruimte is tijdloos en zonder ziektes. Mals vlees en pastelkleurige diepvriesproducten. Gelige stipjes sesamzaad.

McDonald’s kromt zich over mijn kont. De ijshoornstandaard doet denken aan metalen schaamlippen. Mijn linkerhand is iets korter dan de rechter. Ik herken regenboogpatronen in alle schoonmaaksponsjes: een andere kleur spons voor elke WC. De tijd is verdronken in vettige schalen. Het servicelampje twinkelt om 4 uur ‘s ochtends. Alsof het kosmische energie uitstraalt. Ze gaat langzaam naar haar werk. Ze huilen en masturberen op het toilet.

“Geloof jij in magie?” Het ruikt naar Alpine. “Dichter bij huis kom je niet”. Ze maken stiekem foto’s van mijn collega. “Lovin’ Beats Hatin’”, knuffeltjes voor degenen die doneren, opgespaard welzijn, brandwonden op polsen en vingers, filet-o-fish, filet-o-vel, Vrijwillige Slavernij, McRefugee, “Mūsų dienos kaip šventė, kaip žydėjimas vyšnios; Kom bij ons en volg Black & Positively Golden.

Rugpijn is mijn dino, zo oeroud dat ik hem vergeet te voeren. Beste Werknemer van de Maand lacht vanaf de foto aan de muur, tussen mij en haar hangt een wolk van goedkoop parfum. Werk consumeert mijn lichaam; liefde is sterker dan haat.​ Toekomst drive-thru, ik weet het nog.

Over de maker

De in Litouwen geboren Anna-Marija Adomaitytė studeerde contemporary dance aan La Manufacture. Eenmaal gevestigd in Genève stichtte ze het contemporary dance-gezelschap A M A. Pas de deux, haar laatste werk, ging in première in La Bâtie - Festival de Genève en werd geselecteerd voor het Europese dansnetwerk AEROWAVES in 2022. Momenteel werkt ze aan haar derde stuk, TikTok-Ready Choreographies (in co-productie met Pavillon ADC, Genève). 

Gautier Teuscher is musicus en technisch decor-ontwerper. Hij werkt met geluid, licht en decor. Sinds 2018 woont en werkt hij als artist-in-residence bij L’Abri in Genève, waar hij middels verschillende projecten zijn muzikale praktijk verder ontwikkelt.

WORK WORK WORK

Tijdens WORK WORK WORK opent Frascati vier dagen lang haar deuren als museum voor performancekunst. Elke dag is het gebouw acht uur, een werkdag, geopend. Dries Verhoeven co-cureert het programma met eigen werk en dat van anderen tot een groot aantal performances, beeldende kunst- en videowerken over de relatie tussen werkgever, werknemer en (kunst)consument. Gezamenlijk onderzoeken de kunstenaars de politiek van het werkende lichaam anno nu en in de toekomst.


Bekijk hier de andere werken van WORK WORK WORK