© Adelheid Roosen

TOT HET IS WAT HET MOET ZIJN

Female Economy in coproductie met Politie Eenheid Amsterdam
Fri 24 Oct ’25 - Sun 2 Nov ’25
Een werk-voorstelling met de politie en de burger.
Fri 24 Oct ’25
-
Sun 2 Nov ’25

TOT HET IS WAT HET MOET ZIJN is een werk-voorstelling. Dus we gaan aan het werk. Op het speelvlak ontmoeten 60 agenten en 60 burgers elkaar. We delen ervaringen, stellen vragen, onderzoeken vooroordelen, spreken over waar het schuurt. Van mens tot politie-mens. 

Maandenlang trok het theaterteam op met agenten. Ze verbleven in elkaars leefwereld, voerden gezamenlijk gesprekken bij stadsbewoners thuis en onderzochten de cultuur binnen de politie. Dat resulteerde in een werk-voorstelling voor iedereen die gelooft in verbinding, zelfonderzoek en gedeelde verantwoordelijkheid.  

We gidsen je langs theatrale ontmoetingen die raken en uitnodigen tot steeds opnieuw kijken. Neem je uitdagende vragen mee, je heldhaftige gemoed, je vastberaden dansbenen, je barmhartige verwonderkracht, je confronterende blik en zachtmoedige uitreiking. 

Tot het is wat het moet zijn. 

Adelheid Roosen: 

''Kom meedenken. Kom meedoen. De stad Amsterdam heeft je nodig. We gaan in gesprek. Een open dialoog over uitsluiting en discriminatie. Dat kennen we allemaal, maar niet goed genoeg. 60 agenten en 60 burgers. We lossen de problemen in onze relatie niet in één avond op. Maar stap voor stap ga ik je zien. Beluisteren we elkaar beter. Weet je welkom, want ik heb je instinct en denkkracht nodig!''

Credits

concept & regie Adelheid Roosen eindregie Titus Tiel Groenestege dramaturgie Lauren Rissik spelers Zaïre Krieger, Kevin Klein, Naomi van der Linden, Jan Andreae, Gloria Wekker, Leendert Vooijce, Adelheid Roosen decor & lichtontwerp Jantje Geldof videografie Titus Tiel Groenestege tekstpartner Ewoud Butter choreografie dansles Adriaan Luteijn politie-partners in crime Janis Tamsma en haar denktank research Lauren Rissik, Adelheid Roosen technisch producent HP Hulscher productie Gi-Au-Yeung, Dizencio Hung Tung Cheung, Niki van Callant marketing vanuit gezelschap o.l.v. Demelza Janmaat vanuit politie o.l.v. Marlous van Eijsden zakelijk vanuit gezelschap Bregtje Bos vanuit politie Bas Kersten, Verona Hummel met pegels ondersteund Gemeente Amsterdam - Kunst & Cultuur Amsterdam 750, Vfonds, VSBfonds, Fonds 21, Fonds ZOZ, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Fonds Podiumkunsten

Tijdens het research traject is er een ‘adoptie-methode’ toegepast waarbinnen het artistieke team langdurig op is getrokken met politieagenten. Hiervoor bedanken wij graag:
Zaïre Krieger bij Dennis Houtman, Kevin Klein bij Eva Sytsema en Mustava Fatni, Jan Andreae bij Delano Morsink, Gloria Wekker bij Jacco Zuurbier, Naomi van der Linden bij Niels Nijman, Leendert Vooijce bij Karim Arsalan, Nazmiye Oral bij Cindy de Koning, Myriam Sahraoui bij Sharon Lissaur, Lauren Rissik bij Naomi Semper, Bregtje Bos bij Verona Hummel Adelheid Roosen bij Janis Tamsma.

Geknielde dank aan alle 100+ agenten en Amsterdamse burgers die hebben bijgedragen aan het creatieproces en/of deelnamen aan 1 van de 17 ‘huiskamergesprekken’ – waarbinnen we diepgaande dialogen voerden (in huiskamers van burgers) over discriminatie en de vertrouwensrelatie tussen burger-politie.

Over Adelheid Roosen

Adelheid Roosen is theatermaker en artistiek leider van theatergezelschap Female Economy. In haar werk dwarrelt Adelheid van stadswijken tot schouwburgen en ontmoet al meer dan 30 jaar steeds weer nieuwe gezichten die de inspiratie vormen voor haar voortdurende zoektocht naar de Ander. Het is geen poging het vreemde te begrijpen, Adelheid kantelt het perspectief op de ogenschijnlijk vreemde en toont daarmee dat er feitelijk geen vreemde is.

Sinds 2010 werkt zij met haar ‘adoptiemethode’, waarbij haar acteurs en theatermakers gaan inwonen bij wijkbewoners, om zichzelf werkelijk te spiegelen via een ontmoeting met een nieuwe vreemde. Het verzamelen en vormgeven van deze verhalen en perspectieven is het fundament van haar werk. In haar werk schuwt zij geen enkel onderwerp: eerwraak, huiselijk geweld, (homo)seksualiteit in de Islamitische wereld, de alzheimer van haar moeder. Zij onderzoekt tot op het bot, óp het podium, met haar toenmalige levenspartner of de relatie ‘aan’ of ‘uit’ was en vormt het afscheid van een stervende vriend om tot een intiem ritueel. Alles mag en móet in de openbaarheid.

In 2023 ontving Adelheid samen met haar gezelschap de Cultuurfonds Prijs voor haar bijzondere betekenis voor cultuur. Adelheid won de Harper’s Bazaar Woman of the Year Publieksprijs (2019) als ‘grote inspiratiebron voor de samenleving’. De Gilder/ Coigney International Theatre Award (2017) voor ‘artistieke excellentie’ en theatervoorstellingen op sociaal kwetsbare plekken internationaal. De Van Praagprijs (2015) als ‘onvermoeibare voorvechter van medemenselijkheid’. De Prosceniumprijs (2012) voor haar gehele œuvre. De Amsterdamprijs (2009) voor haar grensoverschrijdende bijdrage aan de kunsten. Adelheid geeft sinds 1986 elk jaar les op de Academie voor Theater en Dans Amsterdam.

Subscribe to the newsletter