Toneelschrijven in een veranderende wereld
In gesprek met Anoek Nuyens, Sadettin Kırmızıyüz en Joeri Heegstra
📅 Donderdag 26 juni 2025, 20:30 – Frascati 1
🗣 Taal: Nederlands
Wat betekent het om toneelschrijver te zijn in een wereld die constant in beweging is?
Toneelschrijven vereist tijd, aandacht en afstand – maar schrijvers werken in een wereld die voortdurend verandert. Wat vraagt dat van het schrijverschap? Hoe positioneer je jezelf als schrijver: als getuige, als commentator, als verbeelder? En hoe beïnvloedt dit je keuzes in vorm, taal en thematiek?
In de nieuwe serie Toneelschrijven in een veranderende wereld gaan we in gesprek met drie uitgesproken makers van dit moment: Anoek Nuyens, Sadettin Kırmızıyüz en Joeri Heegstra. Onder leiding van moderator Selm Merel Wenselaers verkennen zij de rol van de schrijver in het huidige tijdsgewricht. Welke verantwoordelijkheden voelen zij? Hoe kiezen zij hun vorm en hun taal? En hoe navigeer je als schrijver tussen persoonlijke urgentie en maatschappelijke betrokkenheid?
De avond laat zich misschien het best samenvatten met de vraag:
Hoe speel je als toneelschrijver in op een wereld die op ijltempo verandert?
We spreken met deze drie makers omdat zij in hun werk ieder op een uitgesproken manier reflecteren op de tijd waarin we leven. Hun teksten en voorstellingen raken aan grote thema’s, zonder de nuance te verliezen. Ze laten zien hoe politiek, identiteit, recht en klimaat samenkomen in het theater – en hoe toneelschrijven kan bijdragen aan nieuwe verbeelding en inzicht.
De sprekers
Anoek Nuyens (1984) is schrijver en theatermaker. Ze maakt sociaal bewogen, documentair theater, steeds met de onderliggende vraag: hoe kan theater bijdragen aan een betere wereld? Haar werk beweegt zich tussen politiek, wetenschap en fictie. Tot 2020 was ze maker bij Frascati Producties, waar ze o.a. De zaak Shell maakte. Recent ging bij Frascati Beste Mensen in première.
“Een groot, beladen onderwerp toegankelijk gemaakt: De zaak Shell doet het.” – de Volkskrant ★★★★★
“Nuyens en De Wit maken haarfijn inzichtelijk hoe de klimaatcrisis op dit moment vooral een verantwoordelijkheidscrisis is.” – NRC ★★★★★
Sadettin Kırmızıyüz (1982) is acteur en theatermaker. Sinds 2010 maakt hij als artistiek leider van SADETTIN K. voorstellingen met een sterk autobiografisch en documentair karakter. Zijn werk raakt aan identiteit, afkomst, geschiedenis en politiek, waarbij persoonlijke en universele thema’s elkaar raken. In november staat hij bij Frascati met First Man.
“Sadettin Kırmızıyüz laat met een overdonderende voorstelling zien dat hij nog lang niet is uitgesproken over afkomst.” – de Volkskrant ★★★★★
“Radicaal tot het uiterste. Weergaloos urgent toneel levert dat op.” – De Groene Amsterdammer
Joeri Heegstra (1993) is theatermaker en schrijver. Hij maakte voorstellingen over onder andere de klimaatcrisis (Power, Horizon), sociale ongelijkheid (Class Warfare Forever) en schreef Model European over medeplichtigheid en morele verantwoordelijkheid. In 2024 schreef hij samen met Max Wind de politieke thriller Exit Poll voor Het Nationale Theater. Nu werken zij aan Operation Hellfire, over internationaal recht in een wankelende wereldorde.
“De tekst is heerlijk hedendaags, zonder plat te worden, met flitsende dialogen waarin de verhoudingen razendsnel geschetst worden.” – Theaterkrant
“De jonge schrijvers Joeri Heegstra en Max Wind schetsen een even haarscherp als genadeloos satirisch portret van de staat van de democratie.” – Theaterkrant
Deze avond biedt geen pasklare antwoorden, maar ruimte voor reflectie, uitwisseling en inspiratie – voor schrijvers, makers en iedereen die zich afvraagt wat theater vermag in een wereld vol verandering.