© Eva Roefs

Ontmoet de nieuwe makers van Beginnings

Voor de nieuwste editie van Beginnings werken nieuwe makers Kaya Korabiowska-Dean en Veronika Abdul-Visocka in de studio’s van Frascati aan nieuw werk. Van donderdag 2 t/m zaterdag 4 oktober presenteren zij de resultaten in een double bill, een avondvullend programma met twee voorstellingen die ieder een eigen stem en thematiek hebben.

Kaya Korabiowska-Dean

De Nederlands-Poolse theatermaker Kaya Korabiowska-Dean (met Pools-Britse wortels) studeerde in 2025 af aan de opleiding Regie van de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam. In haar werk zoekt ze de spanning op tussen hedendaags theater en performance. Ze staat bekend om haar onderzoek naar vrouwelijke identiteit en transformatie, vaak verbeeld in werelden die een gevoel van vervreemding oproepen.

Kaya’s fascinaties voor feminist fantasies en psychologische horror keren steeds terug in haar werk. Haar eerdere voorstelling The Mermaid Manifesto liet dit duidelijk zien: zeven vrouwen bewogen zich in een witte zaal door een ritueel en vervreemdend spel waarin de grens tussen zeemeermin en vrouw oploste en opnieuw werd gedefinieerd. “What’s it like to be a woman?” was de centrale vraag die telkens opnieuw, op een fysieke en beeldende manier, werd gesteld.

In Marzanna’s Revolution, dat tijdens Beginnings te zien zal zijn, vervolgt Kaya haar onderzoek naar deze centrale vraag. Nu verkent ze een nabije toekomst waarin alle mannen plots verdwenen zijn, en alle vrouwen en queerpersonen overblijven. Met dit project zet Kaya haar onderzoek naar vrouwelijke identiteit en transformaties voort, dit keer gericht op een vrouwelijke verbeelding van tijd en hoe die voelbaar wordt.

Veronika Abdul-Visocka

De Letse theatermaker, schrijver en performer Veronika Abdul-Visocka studeerde in 2025 af aan de master DAS Theatre. Met haar achtergrond in verschillende talen, religies en politieke systemen onderzoekt ze thema’s als fluïditeit, meerstemmigheid en het vermogen tot transformatie. Haar werk is altijd gelaagd: ze verweeft persoonlijke verhalen en fictie met ideeën uit filosofie, literatuur en poëzie.

Eerder maakte Veronika The Adventures of Dora, Wolfie and the Invisible Gun, waarin een absurd en biografisch moment – de dag waarop ze in Amsterdam met een ‘onzichtbaar pistool’ werd neergeschoten – het vertrekpunt vormde voor een labyrintische vertelling over geweld, games en vervreemding. Digitale en theatrale middelen werden daarin parallel ingezet om grip te krijgen op een ongrijpbare ervaring.

In she was born for happiness, haar bijdrage aan Beginnings, borduurt ze hierop voort. Met tekst, geluid en bewegend beeld onderzoekt ze de negatieve ruimte als fundament: een plek waar het onzichtbare geweld van positiviteit voelbaar wordt. Hier komen zowel de horror als de tederheid aan het licht, en ontstaat een compromisloze performance die de impact van onzichtbaar geweld op persoonlijke levens en sociale verhoudingen tastbaar maakt.

Agenda

Wachtlijst

Wenslijstje

Toegevoegd:

Ga naar wenslijstje

Schrijf je in voor de nieuwsbrief