NUL
-
di 24 feb ’2620:00Frascati, AmsterdamFrascati 2
-
wo 25 feb ’2620:00Frascati, AmsterdamFrascati 2
Twee acteurs worstelen zich – gebonden aan een liefdesrelatie – een weg door de kunsten, meetbare waarden en de invloed daarvan op hun zelfbeeld en partnerschap. Is het vechten tegen de bierkaai als je geen breed netwerk en vrienden hebt overgehouden aan je ‘lagere’ opleiding? Wat is jouw plek in een samenleving die je waarde afmeet aan status en succes? NUL is een rauwe, absurdistische theatervoorstelling over een samenleving die meet, weegt en verdeelt.
Met deze voorstelling hoopt regisseur Dylan Nieuwland een groter thema in de maatschappij bloot te stellen. Wat Dylan en zijn acteurs in de theaterwereld voelen, is in de rest van het land net zo: zijn er niet te veel onzichtbare muren en labels, waar we onnodig veel waarde aan toekennen in de maatschappij, die de kloven tussen klassen groter maken? Zijn we niet onmerkbaar aan het afglijden in een westerse, kapitalistische, neo-liberale klasse-apocalyps? Misschien beter terug naar nul, daar waar niks gemeten wordt.
'Je kan ook iets anders gaan doen
Iets met ambacht
Stratenmaker, bakker of kraanmachinist
Ga je heftruck rijbewijs halen
Dan kan je in een magazijn werken
Ga maar iets nuttigs doen met je leven
Ga maar iets Waardevols doen... '
Credits
regie en tekst Dylan Nieuwland spel Jurjen Zeelen en Maartje Braakman design techniek Aidan Mulcahy geluidsontwerp Roeland van Rijnberk dramaturgisch advies Jurrien van Rheenen artistieke coaching Jonny Tudor schrijfadvies Pim van Beelen productie Theater De Generator
In de media
In de voorstelling ‘Nul’ worden mbo’ers en hbo’ers met veel droge humor tegenover elkaar geplaatst. ★★★★ de Volkskrant
"Leidenaar Dylan Nieuwland vraagt zich af: 'Wat ben ik waard als mbo-theatermaker?'" Interview in Leids Dagblad
Over Dylan Nieuwland
Dylan Nieuwland is een nieuwe maker uit Leiden met een scherp oog voor sociale ongelijkheid. Eerder maakte hij How to be a (Wo)(Man) en Heet Spul. Ook organiseerde hij het NUL-Festival over zijn waardeloosheid als kunstenaar en de techno-rave-club-nacht-theater-performance-crossover: I DONT F*CKING KNOW CLUB. Van 2024 tot 2027 heeft hij het Leids Makersstipendium gekregen en is hij onder andere verbonden aan Theater De Generator. Vanuit een mbo-theater achtergrond probeert Dylan zich een weg te banen in de hoger geschoolde theaterwereld en doet met zijn werk een poging om de sprong over de klasse-kloof van verschillende diploma’s en achtergronden te maken.