3 x from Moscow +🖤

Dood Paard
di 14 okt ’25 - za 17 jan ’26
Een troostrijke avond tussen de Russische schuifdeuren over verdrukking, ontsnapping, repressie, armoede maar ook over liefde en poëzie.
di 14 okt ’25
-
za 17 jan ’26

De twee verhalen die in 3 x from Moscow +🖤 worden verteld gaan over mensen die worden bekneld en op de vlucht zijn en voor wie de taal en de verbeelding hun laatste schild zijn om zich tegen de vernietigende kracht van de werkelijkheid te beschermen.

In Tsvetajeva 1941 is de Russische dichter Marina Tsvetajeva aan het woord, wier leven wordt bepaald door hoe in de jaren na 1917 het élan van de Russische Revolutie al snel wordt overschaduwd door een repressieve dictatuur. Zwervend door West-Europa en uiteindelijk terugkerend naar de Sovjet-Unie ziet Marina hoe ze alles verliest: haar reputatie als dichter gaat teloor, haar man wordt een van de talloze slachtoffers van de Stalinistische moordmachine, haar dochter is naar een onbereikbare plek verbannen en haar zoon vervreemdt zich van haar. In haar totale fysieke en geestelijke marginalisering kiest zij voor de dood. Maar tot op haar laatste dag is zij blijven dichten. Woorden zijn sterker dan wanhoop.

De bedreiging waarover het gaat in Stalker (geïnspireerd door de gelijknamige film van Andrej Tarkovski) is zowel abstracter als concreter dan die in het Tsvetajeva-verhaal. Abstract, omdat we ons bevinden in een landschap dat lijkt op het decor van een boze droom – een gewonde wereld waar de onderdrukkende krachten geen naam en geen benoembare bron hebben, een niemandsland waarin zich een permanente ramp voltrekt en waar de man die er op zoek is naar de Verboden Zone alleen maar vijandschap ondervindt. Concreet, omdat Stalker óók gaat over de kracht en de vertwijfeling van de performer die zijn publiek moet bereiken en moet zien te overtuigen dat zijn grauwe vertelling waarde heeft en een waarheid belichaamt. Woorden scheppen de werkelijkheid.

  • Première: do 16 okt.

Credits

tekst Rob de Graaf met/door/van Marien Jongewaard, Manja Topper, Dirk Houthof, Mario Mantel e.a.

Over Dood Paard

Dood Paard maakt impliciet en expliciet politiek theater. De organisatie werkt als een collectief, de vormgeving, de vertaling, de regie, de dramaturgie zijn een collectief proces. Het werk van Dood Paard is divers: locatietheater, teksttheater, muziektheater, jeugdtheater, pop-up theater en een combinatie van deze soorten. Dood Paard wordt gevormd door Tomer Pawlicki en Manja Topper. 

Wachtlijst

Wenslijstje

Toegevoegd:

Ga naar wenslijstje

Schrijf je in voor de nieuwsbrief