©Bowie Verschuuren

3 x from Moscow +🖤

Dood Paard
di 14 okt ’25 - wo 21 jan ’26
Een troostrijke avond tussen de Russische schuifdeuren over verdrukking, ontsnapping, repressie, armoede maar ook over liefde en poëzie.
di 14 okt ’25
-
wo 21 jan ’26

3 x from Moscow +🖤 vertelt drie verhalen van mensen op de vlucht, voor oorlog, repressie en maatschappelijke verwaarlozing. In een wereld die hen dreigt te verpletteren, blijven taal en verbeelding hun laatste toevluchtsoord. 

Dood Paard toont in dit nieuwste werk een drieluik.

In deel 1 staat Tsvetajeva 1941 centraal. De Russische dichter Marina Tsvetajeva leeft in de schaduw van de Russische Revolutie. De idealistische ideeën worden al snel overschaduwd door een repressieve dictatuur. Ze verliest alles: haar status, haar gezin en haar houvast. Maar in de ultieme marginalisering blijft ze dichten. Haar woorden trotseren de wanhoop en zijn een monoloog over overleven in de geest. 

Akte 2, Stalker, is gebaseerd op de gelijknamige film van Andrej Tarkovski. In een verlaten landschap moet een man het publiek bereiken en hen overtuigen van de waarde van zijn grauwe vertelling. Taal en performance bieden de enige houvast in een wereld zonder vaste grond. 

Tot slot biedt het derde deel een uitsnede uit de film Manifesto van de Russische filmmaker Angie Vinchito. Met shockerend beeldmateriaal van Russische kinderen en tieners is een 'found footage-film' samengesteld. De mobiele telefoon van de jongeren wordt als een zelfverdediging gebruikt in deze wrede wereld, waardoor ze waarnemers én aanklagers zijn geworden. De film toont hoe agressie en onderdrukking ongewild aan deze nieuwe generatie worden doorgegeven.

  • Première: do 16 okt.
  • Duur: 130 min.

Credits

tekst Rob de Graaf met/door/van Marien Jongewaard, Manja Topper, Angie Vinchito, Dirk Houthof, Mario Mantel e.a.

In de pers

"Wat volgt is een intens gespeeld en doorvoeld verslag van de laatste dag van Marina Tsvetajeva  –van hoop via wanhoop en radeloosheid naar de uiteindelijke genadeklap, die ze zichzelf toedient." Theaterkrant

Over Dood Paard

Dood Paard maakt impliciet en expliciet politiek theater. De organisatie werkt als een collectief, de vormgeving, de vertaling, de regie, de dramaturgie zijn een collectief proces. Het werk van Dood Paard is divers: locatietheater, teksttheater, muziektheater, jeugdtheater, pop-up theater en een combinatie van deze soorten. Dood Paard wordt gevormd door Tomer Pawlicki en Manja Topper. 

Wachtlijst

Wenslijstje

Toegevoegd:

Ga naar wenslijstje

Schrijf je in voor de nieuwsbrief