Residentie: Cadela Força - Capítulo II

Carolina Bianchi / Cara de Cavalo in coproductie met Frascati Producties & Theater Utrecht
vr 27 sep ’24 17:30
Marijn Lems in gesprek met Carolina Bianchi en collectief Cara de Cavalo.
vr 27 sep ’24
17:30
  • vr 27 sep ’24
    17:30
    Frascati, Amsterdam
    Frascati 3

Vrijdag 27 september gaat theaterprogrammeur en criticus Marijn Lems in gesprek met Carolina Bianchi en de spelers uit haar collectief Cara de Cavalo, aansluitend aan Carolina's residentieonderzoek voor het tweede deel van haar spraakmakende Cadela Força-drieluik, Chapter II: The Brotherhood

Over Cadela Força

In 2023 startte Carolina met haar collectief Cara de Cavalo Cadela Força (Bitch Strength), een drieluik over femicide, met als eerste deel Cadela Força - Capítulo 1: A noiva e o boa noite cinderela / Chapter 1: The Bride And The Good Night, Cinderella, in coproductie met Frascati Producties. De voorstelling veroorzaakte een schokgolf tijdens de première op Avignon, is onlangs genomineerd voor een Theo d’Or voor meest grensverleggende podiumpresetatie en is geselecteerd voor de Officiële Juryselectie van de Nederlandse Toneeljury.

Chapter II: The Brotherhood

In september doet Carolina Bianchi onderzoek voor het tweede deel van de trilogie tijdens een residentie bij Frascati Producties. Daarna maakt zij onder de vlag van Theater Utrecht de volgende stap, waarmee ze komend jaar in coproductie Chapter II: The Brotherhood maakt. Hierin dwaalt ze af in de complexiteit van ‘mannelijkheidspacts’. Ze onderzoekt de oorsprong van broederschap tussen mannen en hun gewelddadige onderlinge codes die verkrachting en seksueel geweld bestendigen als onderdeel van hun vocabulaire. 

Carolina maakt hierbij gebruik van principes binnen het hedendaagse theater om de mogelijke paden voor deze discussie onder woorden te brengen. Ze creëert een dialoog tussen dramaturgie en trauma, autobiografie, bezetenheid en radicale poëzie, de oorsprong van misogynie en een seksualiteit in crisis. Na een residentie bij Theater Utrecht in december 2024, gaat de voorstelling in mei 2025 in première tijdens het Kunstenfestivaldesarts in Brussel. 

Onderdeel van

Credits

geproduceerd door Metro Gestão Cultural (Brazilië), Carolina Bianchi, Cara de Cavalo in coproductie met KVS Brussels, Theater Utrecht, La Villette - Paris, Festival d’Automne à Paris, Kunstenfestivaldesarts, Frascati Producties, Wiener Festwochen, Holland Festival- Amsterdam, Maillon, Théâtre de Strasbourg — Scène européenne, HAU Berlin internationaal management en verspreiding Metro Gestão Cultural met steun van Ammodo

Over Carolina Bianchi 

Carolina Bianchi is een Braziliaanse theatermaker, performer en schrijver, gevestigd in Amsterdam en in 2022 afgestudeerd aan het DAS Theatre Master. Carolina is sinds 2023 verbonden aan Frascati Producties. Haar werk beweegt tussen theater en performance, waarbij theorie en praktijk onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Haar voorstellingen vertrekken vanuit een crisisperspectief en spreken over gender, seksueel geweld en kunstgeschiedenis - soms gebaseerd op persoonlijke en/of historische gebeurtenissen. 

Carolina gebruikt voor haar zintuiglijke, uitgesproken en compromisloze voorstellingen een combinatie van referenties uit literatuur, nieuws, film en schilderkunst en is altijd op zoek naar een voortdurende confrontatie met alles wat een absolute waarheid lijkt te zijn. In haar voorstellingen vertaalt zij complexe sociale en politieke kwesties naar zeer toegankelijk materiaal wat een breed publiek op een fysiek en intuïtief niveau direct aanspreekt.  

De Braziliaanse is lid van het collectief Cara de Cavalo (Horse's Face) uit São Paulo, waarmee ze o.a. creëerde: O Tremor Magnífico (De Magnificent Tremor) - 2020, LOBO (Wolf) - 2018, de openluchtvoorstelling Quiero hacer el amor (Ik wil de liefde bedrijven) - 2017 en de lecture performance Mata-me de Prazer (Dood me met Plezier).