© Eva Roefs

Holland Festival: Jérôme Bel

Maria Magdalena Kozłowska / Pankaj Tiwari in coproductie Frascati Producties en Théâtre Vidy-Lausanne
di 13 jun ’23 en wo 14 jun ’23
Sustainable Theatre: Jérôme Bels ‘auto-bio-choreo-grafie’ wordt bewerkt door lokale makers.
di 13 jun ’23
en
wo 14 jun ’23

De Franse choreograaf Jérôme Bel schreef een ‘auto-bio-choreo-grafie’ over zijn werk en zijn betrokkenheid bij de wereld om hem heen. Omdat hij zelf vanwege het klimaat niet meer reist, wordt zijn verhaal tijdens Holland Festival verteld en bewerkt door lokale makers Maria Magdalena Kozłowska en Pankaj Tiwari.

 

Sustainable Theatre

In 2019 besloot Jérôme Bel om ecologische redenen dat zijn gezelschap niet meer zou vliegen. Om zijn werk toch in andere landen te kunnen blijven presenteren, bedacht hij samen met regisseur Katie Mitchell het concept 'Sustainable Theatre': alleen de tekst gaat op reis met een set regels voor de uitvoering en de voorstelling wordt in elk land door een lokale cast en crew op een duurzame manier uitgevoerd. 

Tijdens Holland Festival zullen de in Nederland wonende makers Maria Magdalena Kozłowska en Pankaj Tiwari dit concept op een originele en slimme manier tot stand brengen, in samenwerking met lichtkunstenaar Nick Verstand. Aan de hand van videomateriaal vertellen zij Bel's verhaal, waarbij ze ook hun eigen ervaringen als makers verwerken en in verband brengen met die van de choreograaf. 

Jérôme Bel

Al op 33-jarige leeftijd antwoordde Bel op de vraag van een journalist waarom hij zijn werk maakte: 'Om de wereld te redden.' In Jérôme Bel, het artistieke onderzoek over zijn dertigjarige carrière, komen fundamentele vraagstukken aan de orde over kwetsbaarheid, anders-zijn, machtsrelaties, marginalisering en rechtvaardigheid. En over bevrijding van consumentisme, kapitalisme en showbizz. 

Jérôme Bel is de tweede productie van 'Sustainable Theatre' van het Holland Festival in samenwerking met Frascati Producties. De eerst productie was A Play for the Living in a Time of Extinction van Katie Mitchel in een regie van Floor Houwink ten Cate (2022).

Programmaboek

  • Première: di 13 juni 20:30
  • Duur: 130 min
  • Let op: In de voorstelling wordt gebruikgemaakt van lasers en stroboscopische effecten
  • Taal: Engels gesproken met Nederlandse boventiteling
  • Podiumpas niet geldig bij voorstellingen van Holland Festival

Credits

tekst Jérôme Bel video Jérôme Bel regie en performance Maria Magdalena Kozłowska, Pankaj Tiwari licht kunst Nick Verstand dramaturgie Miguel Angel Melgares productie Holland Festival, Frascati Producties

coproductie Théâtre Vidy-Lausanne, R.B. Jérôme Bel (Parijs) STAGES - Sustainable Theatre Alliance for a Green Environmental Shift: Dramaten Stockholm, National Theater & Concert Hall, Taipei, NTGent, Piccolo Teatro di Milano – Teatro d’Europa, Teatro Nacional D. Maria II, Théâtre de Liège, Lithuanian National Drama Theatre, National Theatre of Croatia Zagreb, Slovene National Theatre Maribor, Trafo, MC93 — maison de la culture de Seine-Saint-Denis Bobigny met dank aan Caroline Barneaud, Daphné Biiga Nwanak, Jolente De Keersmaeker, Zoé De Sousa, Florian Gaité, Chiara Gallerani, Danielle Lainé, Xavier Le Roy, Marie-José Malis, Frederic Seguette, Christophe Wavelet met steun van Europese Unie

performers video Frederic Seguette, Claire Haenni, Gisèle Pelozuelo, Yseult Roch, Olga de Soto, Peter Vandenbempt, Sonja Augart, Simone Verde, Esther Snelder, Nicole Beutler, Eva Meyer Keller, Germana Civera, Benoît Izard, Ion Munduate, Cuqui Jerez, Juan Dominguez, Carine Charaire, Hester Van Hasselt, Dina Ed Dik, Amaia Urra, Carlos Pez, Henrique Neves, Johannes Sundrup, Véronique Doisneau, Damian Bright, Matthias Brücker, Remo Beuggert, Julia Häusermann, Tiziana Pagliaro, Miranda Hossle, Peter Keller, Gianni Blumer, Matthias Grandjean, Sara Hess, Lorraine Meier, Simone Truong, Akira Lee, Aldo Lee, Houda Daoudi, Cédric Andrieux, Chiara Gallerani, Taous Abbas, Stéphanie Gomes, Marie-Yolette Jura, Nicolas Garsault, Vassia Chavaroche, Magali Saby, Ryo Bel, Sheila Atala, Diola Djiba, Michèle Bargues, La Bourette, Catherine Gallant 

Over de makers

Regisseur, zangeres en performer Maria Magdalena Kozłowska (PL/NL) verkent het verbindende en revolutionaire potentieel van de menselijke stem. Met klassieke zang, muziek, beeldende kunst en performance maakt zij voorstellingen die een brug slaan tussen individu en maatschappij, traditie en transitie, verleden, heden en toekomst. Sinds 2021 is ze verbonden aan Frascati Producties en maakte hier de voorstellingen COMMUNE (2021) en Dead Skin (2022). 

Pankaj Tiwari (IND/NL) is kunstenaar en curator wiens werk is gebaseerd op verbinden en het stimuleren van kennisuitwisseling. Ook cureert hij artistieke interventies in de openbare ruimte. Hij werkt onder andere als co-curator en programmeur bij Zurich Gessnerallee, Zwitserland. Maria Magdalena Kozłowska en Pankaj Tiwari maakten eerder samen Opera to the People (2021), een drijvende performance in de Amsterdamse gachten. 

Lichtkunstenaar Nick Verstand onderzoekt de menselijker perceptie met ruimtelijke, audiovisuele composities. Hij maakt onder andere immersieve instalaties, creëerde de indrukwekkende gezamtkunstwerken Within Without (2021) en Within Without II (2022) in Carré en ontwierp licht voor makers binnen de muziek en modewereld, waaronder Eefje de Visser en Iris van Herpen. 

In de pers

"Ik heb veel respect voor zijn werk, maar je kunt niet blijven hangen in die aanbidding." – Interview met Maria Magdalena Kozłowska en Pankaj Tiwari door Theaterkrant

Podcast De Groene Amsterdammer

In deze podcast gaat Christiaan Weijts in gesprek met Maria Magdalena Kozłowska en Pankaj Tiwari over wat het betekent om duurzaam theater te maken, en over hoe zij het stuk van Jôme Bel naar hun eigen hand zetten.