© Eva Roefs

Katie Cruel

LENZ / Frascati Producties
di 16 mei ’23 - wo 8 mei ’24
Hoe houd je hoop in een afstervende wereld?
di 16 mei ’23
-
wo 8 mei ’24

Katie Cruel is een tekstuele en muzikale voorstelling in het dystopische universum van collectief LENZ. De voorstelling onderzoekt de driehoeksverhouding tussen slachtoffer, dader en toeschouwer en is geïnspireerd door Schotse murder ballads en moordsprookjes door de eeuwen heen.

Katie, een ongedocumenteerde jonge metalmuzikant, onlangs in de stad aangekomen, leeft om te overleven. Ondanks haar vlucht uit de conservatieve plattelandsgemeenschap waar ze opgroeide, blijven jeugdtrauma’s haar achtervolgen. Op een nacht, na een van haar optredens, spreekt een oudere man haar aan op straat, in een steeg tussen de verlate kantoorpanden.

De onverwachte ontmoeting, de nacht die volgt en zijn poging om Katie te helpen, leggen de kloven tussen generaties, genders en klassen bloot. Uiteindelijk komt Katie tot het besef dat extreme acties de enige uitweg bieden in de uitzichtloze wereld van nu.

Met gebruik van dialoog, live drone muziek en Schotse folk creëert LENZ met Katie Cruel een ruig, eenzaam en teder portret van een jonge vrouw getekend door intergenerationeel trauma, op zoek naar hoop en bereid om tot het uiterste te gaan.

“Well, when I first came to town, 

They called me the roving jewel. 

Now they’ve changed their tune, 

Call me Katie Cruel.” 

Murder ballad trilogy 

Na Sheath and Knife (2021) is Katie Cruel het tweede deel van de ‘murder ballad trilogy’ van LENZ: deze trilogie onderzoekt de complexe driehoeksverhouding tussen slachtoffer, dader en toeschouwer en is geïnspireerd door Schotse murder ballads en moordsprookjes door de eeuwen heen. Het derde deel, Lullaby, komt uit in het najaar 2025. De voorstellingen variëren in tijd en plaats en zijn los van elkaar te zien. 

Murder ballad playlist door LENZ

"Een ‘murder ballad’ is, simpel gezegd, een lied waarin iemand opzettelijk wordt vermoord. Oorspronkelijk te vinden in traditionele (Schots-Ierse) muziek, hoor je ze op dit moment terug in bijna alle muziekgenres. Hier is een selectie van onze favorieten. Meerdere hiervan waren grote inspiratiebronnen bij het ontwikkelen van Katie Cruel. Enjoy!" – LENZ

  • Duur: 75 min.
  • Nederlands gesproken
  • di 7 en wo 8 mei met NL + EN boventiteling
  • Let op: er wordt gebruik gemaakt van harde muziek. Oordopjes worden uitgedeeld.
  • di 7 mei 2024 in het We Are Public-programma
Onderdeel van

Credits

concept & creatie LENZ spel & live muziek Gerardjan Rijnders, Marit Hooijschuur & Erasmus Mackenna regie, scenografie & lichtontwerp Erasmus Mackenna tekst & dramaturgie Roel Pronk kostuumontwerp Julia Diepstraten muzikale leiding Simme Wouters systeemontwerp gitaarversterking Tos Nieuwenhuizen (SunnO))), Motorpsycho) technische productie & operatie Attila Németh campagnefotografie Eva Roefs met dank aan Maatschappij Discordia 

 

Over LENZ

LENZ is het interdisciplinaire collectief van toneelspeler en schrijver Marit Hooijschuur (zij/haar), regisseur en ontwerper Erasmus Mackenna (die/diens) en schrijver en dramaturg Roel Pronk (hij/ zijn). De voorstellingen van LENZ begeven zich op de grens tussen theater, live muziek en performance. Geïnspireerd door de underground en outsiders in de samenleving, creëert LENZ alternatieve toekomsten, vol idealistische hoop en radicale empathie.

Sinds 2021 is LENZ verbonden aan Frascati Producties. Hier maakten ze de voorstellingen Sheath and Knife (Schede en Mes, 2021), LENZ (2022), Katie Cruel (2023) en HAUNTOLOGY (2024). Begin 2024 ontving LENZ de Subsidie nieuwe makers van Fonds Podiumkunsten, waarmee het collectief onder andere een Nederlandse vertolking gaat maken van het bejubelde stuk Anatomy of a Suicide (2017) van Alice Birch (VK) dat geënsceneerd wordt met een cast van negen spelers. Het stuk gaat begin 2025 in première. 

In de pers

"De essentie van wat LENZ wil vertellen is ontegenzeggelijk van nu." Het Parool

"Een duister universum waarin de geestestoestand van het op drift geraakte titelpersonage tastbaar wordt." Theaterkrant

Credits