Bloodscent
-
do 3 nov ’2220:30Frascati Producties on tour,Het Nationale Theater, Den Haag
-
do 16 jun ’2220:00Try-outFrascati, AmsterdamFrascati 4
-
vr 17 jun ’2220:00Try-outFrascati, AmsterdamFrascati 4
-
za 18 jun ’2220:00PremièreFrascati, AmsterdamFrascati 4
-
di 21 jun ’2220:00Frascati, AmsterdamFrascati 4
-
wo 22 jun ’2220:00Frascati, AmsterdamFrascati 4
-
do 23 jun ’2220:00Frascati, AmsterdamFrascati 4
-
vr 24 jun ’2220:00Frascati, AmsterdamFrascati 4
-
za 25 jun ’2220:00Frascati, AmsterdamFrascati 4
In de muzikale en beeldende performance Bloodscent volgen we de koortsdroom-meets-healing-journey van een jonge vrouw die ‘het roofdier’ dat haar misbruikte onder ogen moet komen om in het reine te raken met ‘de prooi’ die zij nooit wilde worden. Gegidst door haar spirituele voorouders stelt ze zich open voor haar Santa Yeye en volgt het grillige pad naar de ware heling: die van Body, Breath, Spirit en Soul.
Gavin-Viano laat in zijn tweede Frascati-productie zien hoe traumatische gebeurtenissen uit iemands jeugd doordreunen in een volwassen leven en hoe onze hedendaagse Westerse maatschappij tekort schiet met een rationele benadering van deze pijn die in het lichaam en de ziel genesteld zit.
In de pers
''We zien de drie overleden levensgidsen als witte verschijningen (gespeeld door Sharifa Smith, NØËL en Cèlion Kerk) in een mysterieus wit doekdecor dat alle kanten op zwaait en waait. In combinatie met de bijzondere belichting (Wes Broersen), waardoor de vertelster soms in een gevangenis lijkt te zijn beland of zich in de schaduw probeert te verbergen, levert dat een magisch en soms beklemmend mooi beeld op.'' Theaterkrant (Keuze van de Criticus) over Bloodscent
''(...) En dat alles komt terug in de dynamische performance van hoofdrolspeelster Princess Isatu Hassan Bangura. Waar we geneigd zijn heling te beschouwen in termen van zachtheid en een innerlijke reis, toont zij dat dat proces ook woest, getergd en extatisch kan zijn.'' Het Parool over Bloodscent
Theatermaker Gavin-Viano: ‘Ik gebruik humor als glijmiddel voor de tragedie’ In aanloop naar de voorstelling ging Gavin-Viano in gesprek met Marijn Lems voor NRC
"De regisseur overdondert het publiek met ideeën en dilemma’s en schept met een happening-achtige sfeer ruimte om erover in gesprek te gaan." NRC over Ach Mijn Wederhelft
"Theater om de kloof tussen zwart en wit te dichten" Human over Melanine Ten Strengste Verboden
Over Gavin-Viano
Gavin-Viano studeerde in de zomer van 2020 af als regisseur aan de Toneelacademie Maastricht. Voor zijn afstudeervoorstelling Ach Mijn Wederhelft ontving hij in 2020 de DNA Next Stimuleringsprijs.
Met zijn voorstellingen wil hij herkenning bieden en inzicht teweeg brengen en zo het Nederlands theater toegankelijker maken voor deze gemeenschappen die er tot nu toe niet vanzelfsprekend een stem kregen. Hij doet dit door niet-westerse verhalen te vertellen, vaak een anti-white-male-gaze als perspectief te kiezen en bewust op zoek te gaan naar de intersectionaliteit van zijn personages. Zo creëert hij een wereld waar taal, beweging en muziek tot een geheel samenvloeien en waar humor het cement tussen de bouwstenen vormt.
Gavin-Viano is sinds 2021 verbonden aan Frascati Producties. Hij kwam uit met zijn eerste Frascati-productie, de uitwerking van Ach Mijn Wederhelft in drie delen. Bloodscent is zijn tweede Frascati-productie.
regie & tekst Gavin-Viano performance Princess Isatu Hassan Bangura, Sharifa Smith, NØËL, Cèlion Kerk dramaturgie Aukje Verhoog & Maarten van Hinte techniek Wouter Versteege geluid Tijmen Bergman videokunst & lichtontwerp Wes Broersen compositie Edis Pajazetovic scenografie Arinth Foekema
Ik bevraag de codes van het theater