(c) HaWa

Gosia Wdowik

Maker

Tijdens haar studie (DAS Theatre Master, 2022) werkte theatermaker Gosia Wdowik aan het onderwerp burn-out en onderzocht ze de ruimte tussen eigen uitputting en zelfbeschikking door methoden uit het activisme toe te passen in haar praktijk. Een belangrijke vraag voor Wdowik is hoe je veranderingen en voorstellingen kan creëren vanuit een uitgeput lichaam en een brandende noodzaak. 

(c) Thomas Lenden

Biografie

Gosia Wdowik is theatermaker en actief lid van GILDIA (Unie van Poolse Theatermakers). Ze rondde in 2022 de DAS Theatre Master af in Amsterdam. Tijdens haar studie werkte ze aan het onderwerp burn-out en onderzocht ze de ruimte tussen eigen uitputting en zelfbeschikking door methoden uit het activisme toe te passen in haar praktijk. Een belangrijke vraag voor Wdowik is hoe je veranderingen en voorstellingen kan creëren vanuit een uitgeput lichaam en een brandende noodzaak. 
In haar recente performance Shame (NOWY TEATR, Warschau) onderzocht ze sociale schaamte in verband met de arbeidersklasse in drie generaties vrouwen in haar familie. In het verleden creëerde ze onder andere: If you lived here (Mousonturm, Frankfurt) met Tamara Antonijevic; Transit Monumental (SpielArt, München); Fiasko (Staadtheater, Darmstadt) en Return of Goddess (Sophiensaele, Berlijn) - allemaal met K.A.U kollectief; Meisjes (Theater Studio, Warschau) en Voetballers (TR Warschau) - over de emancipatie van het lichaam. 

She was a friend of someone else (2023)

This production comes to us from Poland, a country where women have limited access to reproductive health, and abortion is now illegal. Despite massive protests, women there have simply been denied their rights. The project started with the idea that women could come together without shame or fear to publicly manifest that they had an abortion, and that this collective act would change the law. It could be an activist success story. But She was a friend of someone else is a story with too many beginnings, too few endings – and an exhausted narrator.  
Through powerful dramaturgy and a minimalist direction, Wdowik explores the link between burnout and activism: the fear that rights are not guaranteed forever, and that the moment one stops paying attention, they can disappear. Through a personal narrative, she describes commitment to women's rights in Poland. Her subtle storytelling draws us into the life of a woman who instead of protesting decides one day to stay in bed, eventually rising again.