© Eva Roefs

Hajar Fargan

Maker

Hajar Fargan (1997) creëert talige werelden die ruimte bieden voor meerstemmigheid en ontmoetingen rondom thema's als ontheemding, identiteit en 'de' waarheid. Ze probeert het grote te begrijpen via het kleine.

Biografie

Na afwijzingen van toneelscholen in Amsterdam, Maastricht en Arnhem, besloot Hajar over te stappen naar Culturele Antropologie aan de Universiteit van Amsterdam. Na het behalen van haar bachelor kon ze het echter niet laten om het opnieuw te proberen en werd ze toegelaten tot de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

Hajar vervult sleutelrollen in verschillende voorstellingen van Abdel Daoudi: Rwina (2023), Branden (2024) en Hedda Gabler (2026) en verkreeg een hoofdrol in de film Triq Salama (2024). Als maker presenteerde Hajar Dagboek van een beweging tijdens Frascati's 2025 Beginnings: een theatrale verkenning van geheugen, identiteit, ontheemding en het verlangen om wortel te schieten. Haar eerdere solo, Meet the Method, behandelde vergelijkbare thema's en werd getoond als onderdeel van het programma Under Construction bij Frascati.

Hajar streeft ernaar werk te presenteren dat laat zien dat waarheid, of zelfs het zelf, beide vloeibaar en onstabiel zijn. Dit kan er mogelijk toe leiden dat het publiek hun eigen veronderstelde stabiliteit en waarheden in twijfel trekt.

In de pers

"Theater biedt een plek waar je verbinding kunt vinden en samen dezelfde ervaring kunt delen" Interview met Hajar in Het Parool

Producties

Wachtlijst

Wenslijstje

Toegevoegd:

Ga naar wenslijstje

Schrijf je in voor de nieuwsbrief