Erasmus Mackenna
Maker
Erasmus Mackenna (die/diens) is regisseur, lichtontwerper, scenograaf en muzikant. Diens werk danst op de grens tussen feit en fictie en maakt gebruik van een combinatie van sociologische analyse, nihilistisch existentialisme en radicaal progressief idealisme om vorm te geven aan levende portretten van beschadigde individuen die in het geheim gewelddadige levens leiden. Erasmus studeerde in 2021 af aan de Regie Opleiding van de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam. Die is gevestigd in Glasgow, Schotland en werkt en treedt internationaal op.
Erasmus is sinds 2021 verbonden aan ons productieshuis In 2026 gaat diens laatste voorstelling bij Frascati Producties in première: 4.48 Psychosis van Sarah Kane. Eerder maakte die bij Frascati Producties het zelfgeschreven Sheath and Knife (2021), LENZ (2022), en samen met het gezelschap LENZ Katie Cruel (2023) Hauntology (2024) en Anatomy of a Suicide (2025).
Biografie
Geboren met de millenniumwisseling en afkomstig uit een postindustriële stad in het noordoosten van Schotland, wijdt Erasmus Mackenna diens werk aan het intersectioneel onderzoek van outsiders in de samenleving en het geven van een stem en vorm aan hun levens en worstelingen.
Vanuit de overtuiging dat de mensheid in haar huidige vorm gedoemd is om in de nabije toekomst te eindigen, werkt Erasmus aan een oeuvre dat bijdraagt aan een moderne mythologie voor onze gebroken wereld. Dansend op de grens tussen feit en fictie combineert die sociologische analyse, nihilistisch existentialisme en radicaal progressief idealisme om vorm te geven aan levende portretten van beschadigde individuen die in het geheim gewelddadige levens leiden. Vergeten verledens, verborgen hedens en verloren toekomsten vormen de omgevingen van hun levens, en hoe zij deze omgevingen pogen te overleven, weerstaan en soms aan bezwijken, vormt de actie en de anekdotes van Erasmus' werk.
Erasmus beschouwt dienszelf in veel opzichten als een buitenstaander – bijvoorbeeld als non-binair, transgender en neurodivergent individu – en opereert in intersectionele solidariteit en met empathie voor anderen in vergelijkbare posities, en poogt diegenen te betrekken en onderwijzen voor wie dit niet onderdeel is van hun dagelijks leven. Diens werk toont onze diersoort die richting vernietiging raast, op zoek naar verlichting en herstel, in een collectieve psychose dansend op de ruïnes van een verrotte manier van leven.
Licht, ruimte en geluid spelen cruciale rollen in Erasmus' werk. Die is sterk geïnspireerd door muziekstijlen zoals noise, drone, industrial, metal en folk. Diens werk als ontwerper wordt sterk beïnvloed door de esthetiek en ruimtes van subculturen, en stijlen zoals brutalisme, postindustrialisme, cult, verlatenheid en ruïne, digitale cultuur en plattelandse esthetiek.
Die studeerde in 2021 af aan de Regie Opleiding van de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam, waar die nu ook begeleider is. Die studeerde af met ensceneringen van Crave van Sarah Kane en Maria Stuart van Friedrich Schiller.
Mackenna heeft als regisseur en ontwerper regelmatig samengewerkt met o.a. Mathieu Ball, Big Brave, Tos Nieuwenhuizen, Bo Tarenskeen, Jelle Huizinga en Maatschappij Discordia, en werkte als regieassistent bij o.a. Ivo van Hove, Eline Arbo, Espen Hjort en Joe Douglas.
In de pers
“Intergenerationeel trauma grijpt je bij de keel." Theaterkrant over Anatomy of a Suicide
"In het werk van de Engelse toneel- en scenarioschrijver Alice Birch (Succession, Normal People) is de zwaarbevochten positie van de vrouw een terugkerend thema. Met haar bekroonde stuk Anatomy of a Suicide introduceert het jonge theatercollectief Lenz haar nu in Nederland." de Volkskrant over Anatomy of a Suicide
"Het geheel oogt cinematisch en de aandacht voor detail is bewonderenswaardig." [...] "Een voorstelling die blijft spoken." Theaterkrant over HAUNTOLOGY