What if theater refused to be safe?

Flavia Pinheiro & Simomo Bouj / Frascati Producties
vr 30 jan ’26 17:23
Een collectieve nacht van risico, ritueel en transformatie, gecureerd door Flavia en Simomo.
vr 30 jan ’26
17:23
  • vr 30 jan ’26
    17:23
    Frascati, Amsterdam
    Frascati 4

Dit langdurige programma is geboren uit de noodzaak om theater terug te claimen als een plek van wederzijds risico, als een ruimte van collectieve krachten. Het reflecteert op de vraag: wat gebeurt er wanneer het gevaar uit performance verdwijnt? Kan theater nog iets riskeren? Of moet het zijn rol als veilige ruimte bevestigen? Deze vragen worden verkend tijdens een avond vol performances, workshops, eten, muziek, collectieve performatieve rituelen en momenten van reflectie. 

Vanaf haar Dionysische oorsprong was theater een publieke ruimte waarin samenlevingen worstelden met ethische, politieke en spirituele vragen. Een ruimte van ritueel, gevaar en collectieve catharsis. Antonin Artaud zag theater als een zuiverend geweld; Bertolt Brecht als een plek van kritisch ontwaken. Met de opkomst van de natiestaat en de daaruit voortvloeiende comfortabele orde, verwijderde theater zich langzaam van haar extatische, gemeenschappelijke wortels en werd het een veilige culturele consumptie. Iets om te bekijken, niet om te beleven. Ooit leefde theater dicht bij gevaar: bij de dood, bij pijn, bij extase. Tegenwoordig overleeft het vaak als een tamme, gepolijste vorm.

Het samenkomen begint om 17:23, exact het tijdstip van zonsondergang op 30 januari, en loopt door tot ongeveer 3:00 uur ’s nachts. Met de ondergaande zon betreden we een liminale tijd, waarin andere krachten naar voren komen. Krachten die zich verzetten tegen het rationele, het meetbare, het kwantificeerbare. Grenzen vervagen en verschillende sferen beginnen te versmelten. Theater als een ongedefinieerde plek die bestaande verhalen kan doen wankelen en nieuwe mogelijkheden kan verbeelden. In essentie is het een gevaarlijke ruimte. Niet omdat het pijn doet, maar omdat het leeft. Het streven naar gemeenschap is ‘gevaarlijk’, omdat het de isolatie en atomisatie van onze tijd ter discussie stelt. Het brengt lichamen samen die dezelfde lucht inademen, lichamen die elkaar kunnen raken, weerstaan of transformeren.

Dit avondprogramma is een ruimte van risico, waar controle faalt, elke beweging onzeker is en elke stilte geladen. Een plek om te reflecteren, te vieren, te schreeuwen, te bewegen, te oefenen hoe het zou kunnen voelen om geen grenzen te hebben, om stemmen binnen te brengen die fysiek niet aanwezig zijn; een moment om de tijd te verdraaien, samen te zitten in uitputting, maar ook in vreugde, intimiteit en feest: luid, gemeenschappelijk en onvoorspelbaar.

  • Dit programma duurt tot 03:00 's nachts

Credits

co-curators Flavia Pinheiro & Simomo Bouj 

   

Over Flavia Pinheiro

Flavia Pinheiro is een Braziliaanse choreograaf, docent en onderzoeker, gevestigd in Amsterdam. In haar werk onderzoekt ze hoe dominante ideeën over kennis en waarheid bevraagd kunnen worden. In fantasierijke dansvormen laat ze mensen en niet-mensen, zoals planten, dieren, bacteriën en zelfs geesten, samenkomen.

Haar praktijk beweegt tussen performance, video, fotografie, installatie en tekst. Hiermee laat Flavia zien hoe diversiteit en samenwerking kunnen helpen om oude, koloniale manieren van denken en leren los te laten.

Flavia behaalde haar master aan DAS Choreography (2022) en volgde het onderzoeksprogramma DAS Third (2022–2024) aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK). Haar afstudeerwerk 7 Abiku Solos for 11 Bacteria Falling Through kreeg steun van het Aart Janszen Fonds en werd bekroond met de André Veltkamp Beurs. In 2022 ontving ze eveneens de 3Package Deal voor internationaal talent van het AFK. 

Haar voorstelling The Unborn werd gesteund door het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) en opgenomen in het programma van het Holland Festival. Sinds 2021 leidt ze samen met Paula Montecinos en Papaya Kuir het Somatic Laboratory, een onderzoeksproject gericht op aanraking en lichamelijkheid, samen met queer mensen uit de asielgemeenschap. Op dit moment doet Flavia promotieonderzoek aan de Universiteit Leiden. Haar huidige project MIMOSA wordt ondersteund door Veem House for Performance, het AFK en het Mondriaan Fonds.

Over Simomo Bouj

Curator en choreograaf Simomo Bouj beweegt, beweegt anderen en laat zich bewegen in uiteenlopende contexten: binnen en buiten, met professionele en niet-professionele performers. Simomo houdt ruimte vast en helpt die collectief te activeren, met diverse (culturele, professionele en fysieke) vaardigheden geworteld tussen Marokko en hier.

Met een achtergrond die jaren van autodidactisch werk in streetstyle hiphop en dynamische kunstgemeenschappen omvat, gevolgd door een formele opleiding aan het Koninklijk Conservatorium voor Hedendaagse Dans in Antwerpen, brengt Simomo zowel intuïtieve als institutionele kennis in hun werk.

Daarnaast volgde Simomo een tweejarig masteronderzoek aan ISAC (Institut Supérieur des Arts Chorégraphiques) binnen de Académie des Beaux-Arts in Brussel, waar ze hun onderzoek voortzetten, andere makers begeleiden, dansen en co-regisseren met kunstenaars zoals Aukje Decker, Fazle Shairmahomed en Bruin Jackson. Als pluralistische maker is Simomo tevens actief binnen verschillende collectieven en netwerken, waaronder Sexyland WORLD en Queer 365.

Hun immersieve performatief-visuele installatie MINA RWINA werd gepresenteerd in diverse kunstinstellingen, waaronder BURO Stedelijk Amsterdam, Het Hem, Onze Lieve Heer op Zolder en ARTI. Bouj is bovendien een van de drie directeuren van No Limits! Art Castle, een kunstplek die tentoonstelt, initieert en onderzoek doet naar samenwerkingen tussen de outsider- en insider-kunstwereld. In al hun werk blijft Bouj vragen stellen over de waarde van kunst, en wie er mag meespelen — en wie niet.

Wachtlijst

Wenslijstje

Toegevoegd:

Ga naar wenslijstje

Schrijf je in voor de nieuwsbrief