Over El Botinière
El Botinière van de Tunesische choreograaf Selim Ben Safia is een metafoor voor de giftige wereld van de ‘patriarchale hypocriete Arabisch-Islamitische samenleving’ waarin mensen niet kunnen zijn wie ze willen zijn. El Botinière – de naam van een mythisch cabaret in het centrum van Tunis - is een voorstelling op populaire elektro-oriëntaalse muziek die de verborgen kant belicht van het Tunesische nachtleven waar vreugde, verdriet, liefde, haat, verlangens en het leven met elkaar verweven zijn. Een plek doordrenkt van lust en waar degenen ronddwalen die zich op klaarlichte dag niet durven te vertonen. Vijf dansers vertellen ieder hun eigen verhaal waarin het sombere en het sublieme elkaar kruisen en die gevoelens van vrijheid, maar ook lijden opwekken.
Over Ghriba
Ghriba (غريبة): vreemd, vreemdeling. Als Tunesisch-Nederlandse beweegt Nour Jordan zich constant tussen twee werelden, maar door haar gebrekkige Tunesisch valt ze vaak tussen wal en schip. Hoe is het om je in die tussenruimte te bevinden? Wat betekent die plek voor haar? Door haar eigen ervaringen onder de loep te nemen, bevraagt Nour in Ghriba de invloed die moedertaal heeft op je culturele identiteit en je gevoel van thuis. Ze verkent de emotionele hoogte- en dieptepunten die het Tunesisch haar brengt. Als zij dichter bij haar eigen taal kan komen, kan ze dan uit die tussenwereld klimmen? Kan zij met de ene taal een thuis vinden in de andere?
Over FAKE NEWS
FAKE NEWS verkent de concepten desinformatie, samenzweringstheorieën en wetenschapsontkenning en brengt deze samen in een wervelende dansvoorstelling. Live performance vloeit over in animatie en de grenzen tussen lichaam en scherm, realiteit en schijn vervagen. In FAKE NEWS combineert de Zuid-Afrikaanse choreograaf Nelisiwe Xaba performance en digitale kunst. Met het onderzoeken van complottheorieën en het opzettelijk verspreiden van desinformatie, toont FAKE NEWS hoe de media een verleidelijke wereld van zingeving creëren en deze verpakt in nepnieuws. Zaken waarvan de invloed op sociale media en traditionele media niet meer weg te denken is. Xaba deconstrueert deze wereld in een dansvoorstelling waarin de live performance overgaat in animatie en waarbij grenzen tussen lichaam en scherm, realiteit en schijn vervagen.
De voorstelling geeft kritiek op de hedendaagse sociaal-politieke en culturele samenleving. Het nieuwe normaal wordt gehekeld waarin de opkomende dominantie van virtuele aanwezigheid en ontmoetingen vervreemding en het risico op desinformatie in de hand werken.