SATAN

Iggy Malmborg (SE) in coproductie met Frascati Producties
wo 31 jan ’24 en do 1 feb ’24
Een verhaal over illusie en waarheid: een eerbetoon aan de klassieke oral history.
wo 31 jan ’24
en
do 1 feb ’24

In SATAN vertelt Iggy Malmborg in zes hoofdstukken en een proloog het zogenaamd waargebeurde verhaal van zijn korte leven en zijn problemen. Het is een hobbelige weg die hem van een diepchristelijke familie op het Zweedse platteland, via vriendschappen, zonden en dakloosheid, naar het theater voert. Er ontvouwt zich een verhaal van een held die probeert een slechterik te worden, maar daar niet in slaagt.

Misschien is SATAN wel een eerbetoon aan de klassieke oral history, waarbij Iggy's lichaam en stem als het enige middel fungeren om het publiek mee te nemen naar verre oorden. Maar pas op, want in de schaduw loert iets of iemand...

SATAN focust zich op de functie van illusie. Illusie als een tijdelijke, plezierige ontsnapping, maar ook als een manier om vastigheid en samenhang te creëren in onze realiteit. Wie zich wijdt aan illusie, moet ook kunnen praten over waarheid. In de context van dit stuk, is de waarheid niet een feitelijk iets, maar juist een geval dat zich manifesteert binnen de 'fictieve realiteit'.

Iggy’s werk wordt gekarakteriseerd door herhaling en versplintering. Maar in SATAN zal hij voor het eerst een verhaal met een begin, midden en einde vertellen, precies in die volgorde. Waar wat betekent het om een verhaal te vertellen? En gaat dit ooit verder dan pure zelfpresentatie? 

  • Duur: 90 min
  • Engels gesproken, Nederlandse ondertitels
  • Do 1 feb onderdeel van het We Are Public programma

In de pers

"Malmborg's performance is outstanding, every hesitation, every gesture seems as if the memory spontaneously brings back feelings that are difficult to control. [...] It is difficult to talk about the sophistication of the play - a paradox between a coherent linear narrative and its simultaneous impossibility - without giving too much away. To leave it at hints: the evening even knows how to pulverise the only supposed certainty that it is Malmborg whom one follows over 90 spellbound minutes." LVZ over SATAN

"Physics and Phantasma is an intellectual exercise perfectly fitted for the theatre, in which everything revolves, starts and ends with the relationship between fact and fiction, actuality and possibility." Movement Exposed over Physics and Phantasma

"Once again Iggy Malmborg has managed to make a theatre piece that with minimal expressions produce maximal of impressions and content." Norsk shakespearetidskrift on Iris, Pupil, Retina, etc.

Over Iggy Malmborg

Iggy Malmborg is een theatermaker en acteur uit Malmö, Zweden. Hoewel getraind in traditioneel acteren aan de Theateracademie van Malmö, slaat hij in zijn werk bruggen tussen een breed scala aan esthetiek en stijlen, zowel solo als in samenwerkingsverband. 

Door middel van minimalistische ingrepen, toont hij de regels van het theater. Hij omschrijft deze als een hiërarchisch systeem met (onbedoelde) patronen van inclusie en buitensluiting. Door de jaren heen kreeg Iggy's werk internationale erkenning en oogstte hij lof voor hoe hij vol humor en warmte heel concreet een complexe en intellectuele thematiek kan overbrengen.

door en met Iggy Malmborg dramaturgie Johan Jönson licht design Ulrich Ruchlinski choreographie Sebastian Persson productie manager Elisabeth Carmen Gmeiner productie uitvoering Agnes Stecher  coproductie Residenz Schauspiel Leipzig, Frascati Producties, BIT Teatergarasjen (Bergen) in samenwerking met Inkonst, Stamsund Theatre Festival, Reykjavík Dance Festival ondersteund door Swedish arts grants commitee en Malmö City