© Koen Broos

De Nijl is in Cairo aangekomen

De Hoe
do 8 sep ’22 19:15
Een licht verteerbaar filosofiebuffet dat teruggaat naar één van z’n vroegste vormen: de dialoog.
do 8 sep ’22
19:15
  • do 8 sep ’22
    19:15
    Frascati, Amsterdam
    Frascati 4

“We moeten de natuur laten begaan. Zij begrijpt haar zaken beter dan wij.”

In De Nijl is in Caïro aangekomen spelen Peter Van den Eede en Willem de Wolf een stel ouder wordende artiesten: een rol die hen met de jaren meer en meer onder de huid kruipt, zo lijkt het wel.

Twee broers komen samen om te praten. Over hoe om te gaan met tijd en eenzaamheid. Over ouder worden en plaats maken. Over hun nierstenen. Beiden vertegenwoordigen een radicaal ander mensbeeld: ascese en hedonisme, ratio en romantiek, pragmatisme en heldendom, filosofie en slapstick. Teksten ontleend aan Schopenhauer, Montaigne, Pascal en Thomas Bernhard vormen de basis voor een hilarische folie à deux. Een licht verteerbaar filosofiebuffet dat teruggaat naar één van z’n vroegste vormen: de dialoog.

Van den Eede en de Wolf zoeken uit hoe de eminente filosofen - plus enkele nieuwe spelers en speelsters - soelaas kunnen bieden in tijden van mindfulness, dieettrends en sociale bubbels. Zo stoten ze op thema’s die universeel en verrassend eigentijds zijn. Hoe haal je genoeg uit jezelf zodat je ook zonder sociaal contact gelukkig kan zijn? Hoe verdraag je de mensen met wie je samenleeft? Hoeveel waarde moet je hechten aan wat dokters zeggen? En hoe accepteer je de tergende nabijheid van de dood? De Nijl is in Caïro aangekomen geeft geen antwoorden, wel stof tot nadenken!

tekst Peter Van den Eede en Frank Focketyn herwerking van en met Peter Van den Eede en Willem de Wolf naar teksten van Schopenhauer, Montaigne en Pascal en ideeën uit Schijn bedriegt van Thomas Bernhard kostuums Elisabeth Michiels en Julie De Meester scenografie en lichtplan Bram De Vreese en Shane Van Laer dramaturgie originele versie Griet op de Beeck