© Bas de Brouwer

Lolita

Club Lam
di 12 apr ’22 - do 14 apr ’22
Een tragikomedie waarin Lolita vertelt over de impact van de seksualisering van haar lichaam op haar.
di 12 apr ’22
-
do 14 apr ’22

Move over Nabokov, in Club Lams nieuwste stuk komt Lolita zelf aan het woord. Geen mooie praatjes over knikkende knieën of liefdessonnetten.

Na een halve eeuw vastgezeten te hebben in de mannelijke narratief van schrijver Vladimir Nabokov uit 1955, krijgt Lolita nu de ruimte om te vertellen hoe de seksualisering van haar jonge lichaam effect op háár heeft gehad. Drie afsplitsingen van het gelijknamige en getraumatiseerde personage – Lola, Dolly en Dolores – vertegenwoordigen elk een overlevingsmechanisme om te kunnen omgaan met de gebeurtenis.

Terwijl de wereld in de fik staat en de thuisbezorger niet komt opdagen, dealen de vrouwen met hun trauma’s en elkaar in een post-apocalyptische, patriarchale samenleving. De vrouwen groeien uiteindelijk naar elkaar toe. Tijd voor Lolita om het heft in eigen handen te nemen en haar verleden te ontgroeien.

“Ik wil alleen maar meer. Ik voel me zo’n focking millennial. Ik heb alles. En nog is het niet genoeg! Hoeveel moet ik opvullen in mijn leven om te ontsnappen aan de werkelijkheid? Hoeveel kleding ga ik kopen om eindelijk te weten wat ik aan moet trekken? Ik krijg paniekaanvallen als ik de wereld met beide ogen aan moet kijken. Ik stik nog voor er te veel CO2 in de lucht zit. Ik eet Tupperware-bakjes nog voordat er teveel plastic in ons eten zit. Ik krijg focking kanker van het staren naar de straling van mijn laptop, telefoon, tv, WiFi router, Bluetooth speaker en AirPods.”

In de pers

"De acteurs die drie verschillende versies van Lolita vertolken spelen geweldig en weten het publiek op het eind ook, onontkoombaar, te ontroeren. [...] De drie geweldige spelers zetten heerlijk geëxalteerd in, met veel karikaturale uitvergroting en komisch effect." ★★★★ de Volkskrant 

Over Club Lam

Club Lam (2018) zet zich in voor betere vrouwenrollen in de cultuurindustrie. Op humoristische manier pakken zij clichébeelden van historische vrouwenfiguren hardhandig aan. Met het spelen van nieuw repertoire doorspekt met maatschappijkritiek, ontdoen de drie vrouwen van Club Lam zich van de male gaze en laten de vrouwelijke personages voor een keer zelf aan het woord.

 

concept en spel Marloes IJpelaar, Ella Kamerbeek, Ayla Çekin Satijn tekst Marloes IJpelaar beeldregie Deniz Campinar spelregie Jouman Fattal tekstcoaching Stephanie Koolen scenografie Julia Suyker productie Belle Lammers campagnebeeld Vivian Camphuijsen, Julia Suyker & Juliette Buisman technische productie Rob Debets marketing & PR Brecht De Backer en Sze Man Ho vormgeving PR Renee Mes zakelijk leiding Anne van Buuren expositie Noor Houtakkers scenefotografie Bas de Brouwer coproductie Via Zuid, Schouwburg De Domijnen mede mogelijk gemaakt door VIA ZUID, De Domijnen, Gemeente Sittard-Geleen, Gemeente Utrecht, Lira Fonds, Stichting Elise Mathilde Fonds, KF Hein Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Fentener van Vlissingen Fonds, Kickstart Cultuurfonds met dank aan Marijke Schaap, Victorine Plante, Michelle Schrijnemakers, Manja Topper, Mikos Pieters, Andries Houtakkers 

 

IJpelaar vlamt in een monoloog waarin ruim een halve eeuw aan opgekropte woede, pijn en onderdrukking verstopt zit.

Theaterkrant