© Eva Roefs

Melyn Chow

Maker

De Singaporese Melyn Chow (1994) maakt interdisciplinaire voorstellingen die fysiek, intiem en provocerend zijn en die de 'female gaze', sensualiteit versus schaamte, en het erotische als bron van kracht onderzoeken. Ze combineert mime, hedendaagse dans, performance en video.

Biografie

Melyn studeerde aan Lasalle College of the Arts in Singapore en de Mimeopleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Melyn danste bij RAW Movement en werkte met makers als Nicole Beutler, Davy Pieters en Dries Verhoeven. Haar eigen werk onderzoekt het snijvlak van onbehagen en verlangen, met het lichaam in relatie tot beweging, ruimte en beeld als fundament.

Voor haar afstudeerproject in 2022 werkte Melyn samen met Kim Zeevalk, dit resulteerde in het werk bij Frascati Producties: I happen to be doing this for you, een 'mimeporno' video-installatie geïnspireerd door Audre Lorde's essay Uses of the Erotic: The Erotic as Power (1978).

Ze zette deze verkenning voort in Shaking shame, waarin een groep mime-performers nieuwe uitdrukkingen van erotiek, genot en sensualiteit onthulden terwijl ze verbanden tussen schaamte, genot en bevrijding onderzochten. Het resultaat was een pulserend, steeds veranderend landschap van lichamen waarmee Melyn de VSCD Mime/Performance Prijs 2025 won. De jury noemde het "een bevrijdende oefening in kwetsbaarheid."

Waar eerdere projecten als To have & hold (2019) en To have & hold (2020) familiedynamiek en de transgressie en toewijding onderzochten die inherent zijn aan performance – zowel gefilmd als live – keerde Melyn terug naar deze thema's in My late grandfather's temple (2026).

Wachtlijst

Wenslijstje

Toegevoegd:

Ga naar wenslijstje

Schrijf je in voor de nieuwsbrief