Trut
-
do 4 dec ’2520:30Try-outFrascati, AmsterdamFrascati 1
Ongeplaceerd/Free seating Standaard € 13,00 -
vr 5 dec ’2520:30Try-outFrascati, AmsterdamFrascati 1
Ongeplaceerd/Free seating Standaard € 13,00 -
za 6 dec ’2520:30PremièreFrascati, AmsterdamFrascati 1
Ongeplaceerd/Free seating Standaard € 19,00 < 27 jaar € 13,00 Stadspas € 13,00 CJP € 13,00 -
di 9 dec ’2520:30Frascati, AmsterdamFrascati 1
Ongeplaceerd/Free seating Standaard € 19,00 < 27 jaar € 13,00 Stadspas € 13,00 CJP € 13,00 -
wo 10 dec ’2520:30Frascati, AmsterdamFrascati 1
Ongeplaceerd/Free seating Standaard € 19,00 < 27 jaar € 13,00 Stadspas € 13,00 CJP € 13,00
Het is 2050. Nederland is grotendeels overstroomd. Alleen Venlo bleef droog en wordt uitgeroepen tot nieuwe hoofdstad. De Hollanders trekken zuidwaarts, inclusief hun matchabars, start-ups en podcasts. Maar ook hier zwelt de Maas. Het water kruipt. De dreiging is echt.
Als de politiek blijft vergaderen en het volk feest alsof de wereld niet brandt, grijpt één vrouw in: Trut. Ze redt de stad met niets dan haar moed en een handvol BH’s. Haar daad wordt gevierd als heldhaftig. Ze wordt gekroond tot president. Tot redder van het nieuwe vaderland.
Maar hoe vier je een overwinning als je voelt dat dit pas het begin is van nog veel meer ellende?
In de zijkamer van een overwinningsfeest zit Trut met haar twee raadgevers: Athena, de godin van de strategie, en Aphrodite, de godin van het hart en het verlangen. Samen blikken ze terug, maken ze plannen, botsen ze over waarheid en tactiek. Terwijl de muziek beneden doordreunt, worstelt Trut met de vraag: wat betekent het om macht te hebben in een wereld die weigert te veranderen?
Langzaam wordt duidelijk: haar echte vijand is niet het water, maar het collectieve verlangen om weg te kijken. De drang om alles te verzachten, te vergeten, te vieren, terwijl de wereld op breken staat.
Zoals Cassandra alles zag en niet geloofd werd.
Zoals Jean d’Arc vocht en verbrand werd.
Zoals Gertruid Bolwater verworden is tot standbeeld.
Vrouwen die de waarheid spreken, worden nog altijd teruggeduwd met één woord: hysterisch.
“Het moedigste dat je ooit zult doen, is leven in de waarheid
en je hart laten spreken, zelfs als niemand haar gelooft.”
Credits
cast Ayla Çekin Satijn, Ella Kamerbeek, Marloes IJpelaar tekst Marloes IJpelaar video-art Daniela Petrovic regie Anouk Beugels (Nanouk Productions) videokunst Daniela Petrovic & Mitch van Schijndel muziek Myrthe van der Vuurst de Vries, Luka de Koe decor Ramses van Den Hurk kostuum Julia Suyker techniek Joris Schipper productie Ella Kamerbeek, Moon Brocken dramaturgie Ayla Çekin Satijn campagnebeeld Vivian Camphuijsen, Julia Suyker, Dian Beekhuis vormgeving pr Renee Mes marketing Marloes IJpelaar, Daniela Petrovic zakelijk leider Moon Brocken expositie Noor Houtakkers scène fotografie Daniela Petrovic pr Marloes IJpelaar socials Daniela Petrovic trailer Mitch van Schijndel, Daniela Petrovic speciale dank aan Dood Paard, Het Amsterdamse Bostheater, Wieke Vrijhoef mogelijk gemaakt door Provincie Limburg, Fonds Podiumkunsten, Zabawas, Fonds21, Cultuurimpuls Venlo, Gemeente Venlo, K.F. Hein fonds, Elise Mathilde Fonds in coproductie met Maaspoort Venlo
Over Club Lam
Club Lam is een all female collective dat in 2018 werd opgericht door de toen net afgestudeerde Marloes IJpelaar (#Tagged en ANNE+, Dood Paard en Toneelgroep Maastricht), Ella Kamerbeek (Het F Woord, De Roze Bril en Safe Space) en Ayla Çekin Satijn (Netflix series ANNE+, Dirty Lines, Deep Shit en de korte film Beş). De oprichting kwam voort uit een absolute noodzaak: het gebrek aan diverse vrouwenrollen en een vrouwelijk perspectief in de cultuurindustrie.
Dat Club Lam een politieke agenda heeft, wordt niet onder stoelen of banken gestoken. De drie jonge actrices representeren een generatie die op de barricades staat wat betreft vrouwenemancipatie, lhbtq+-rechten, klimaatactivisme en anti-racisme. Deze intersectionele strijd voeren ze zowel op het toneel, televisie en via hun inmiddels omvangrijke community op Instagram.