© Afagh Morrowatian

Alphabeths of Flesh

Roshanak Morrowatian / Rover
di 15 okt ’24 - vr 18 okt ’24
Een poëtische verkenning van het lichaam in diaspora.
di 15 okt ’24
-
vr 18 okt ’24

In de dansvoorstelling Alphabets of Flesh maakt choreograaf en danser Roshanak Morrowatian voelbaar hoe het is om een lichaam in diaspora te zijn. Samen met danser Mami Izumi verbeeldt zij de versplinterde ervaring van tijd en ruimte van mensen die hun geboorteland hebben verlaten. Het hier en daar en het nu en toen smelten samen in herinneringen en dromen. 

Wat blijft over van je afkomst als je ontheemd bent? Welke ervaringen – ook van generaties voor je – worden opgeslagen in je lichaam? In een zintuiglijke reis door bewegingen en beelden van de diaspora, zoekt Morrowatian naar het gevoel van thuis. Waar en bij wie is thuis? Kan je lichaam je thuis zijn? Heb je het verleden nodig om het ‘nu’ te definiëren?  

Alphabets of Flesh creëert met dans, taal, muziek en videokunst een tijdelijk (t)huis waarin verschillen omarmd worden en ontworteling een bron van kracht is.

Credits

concept, regie en choreografie Roshanak Morrowatian i.s.m. Mami Izumi dans Roshanak Morrowatian, Mami Izumi eindregie Nilay Ceber compositie Rutger Zuydervelt lichtontwerp Loes Schakenbos videografie Laisvie Andrea Ochoa Gaevska scenografie Isa Kasten kostuumontwerp Mieke Kockelkorn art directie & fotografie Afagh Morrowatian productie Stichting Rover coproductie ICK Dans Amsterdam, Korzo, DOX, Parkstad Limburg Theaters & Le Gymnase CDCN mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten, Provincie Limburg & Amsterdams Fonds voor de Kunst

Over de makers

Roshanak Morrowatian (Iran, 1989) behaalde haar BA in dans en MA in danscompositie aan de Folkwang University of the Arts (D). Ze danste onder andere in het werk van Marina Abramović, Pina Bausch en Isabelle Beernaert. In 2021 richtte ze samen met Mami Izumi dansgezelschap Rover op. 

Rover maakt interdisciplinaire dansvoorstellingen vanuit de vurige wens voor een harmonieuzere maatschappij. Onopgemerkte details, onzichtbare mensen en vergeten verhalen krijgen in de choreografieën van Morrowatian de hoofdrol. Met haar voorstelling Kites gaf ze bijvoorbeeld een stem aan gevluchte kinderen en met House of Strength transformeerde ze een mannelijke, Perzische traditie tot een toonbeeld van inclusie. Haar werk werd onder andere bekroond met de Prijs van de Nederlandse Dansdagen en de BNG Bank Dansprijs.