© Amanda Harput

Bitemarks on her tongue

Sue-Ann Bel / Productiehuis Theater Rotterdam
do 24 okt ’24 - za 26 okt ’24
Een performance over de geluiden en de stiltes die in onze innerlijke wereld leven.
do 24 okt ’24
-
za 26 okt ’24

Een schreeuwende vrouw schreeuwt harder dan je menstruatiekrampen. Luider dan de donder, luider dan een vulkaanuitbarsting, dan vuurwerk, dan een hooligan. Want als zij schreeuwt is ze niet de enige. Ze schreeuwt met haar voorouders. Wat als we onze onderdrukte woede de ruimte geven die het zo verlangt?

In Bitemarks on her tongue creëert maker Sue-Ann Bel een ruimte voor haar stemgeluid. Laag voor laag pelt ze haar schreeuw af en ondervindt ze een verlangen wat eronder zit: een verlangen naar geborgenheid. Geborgenheid in de harde realiteit van een onvoorspelbare wereld. In deze fysieke, beeldende, muzikale reis begint zij zich langzaam af te vragen of ze beter in haar moeders baarmoeder had moeten blijven. In stilte fantaseert ze over het bevrijdende gevoel om gedragen te worden door het warme vruchtwater.

Deze versie van Bitemarks on her tongue is een doorontwikkelde variant. Sue-Ann geeft toe aan haar eigen vermoeidheid als vrouw en het vechten tegen onrecht, maar put tegelijkertijd ook kracht uit het nemen van een stapje terug. Hoe bevrijdend is het om te schreeuwen? Is dat nog steeds zo? Is schreeuwen nodig om de emotionele resetknop in te drukken? 

Credits

performance & spel Sue-Ann Bel dramaturgie Simone Zeefuik regieadvies Romana Vrede componist Ata Güner kostuumontwerp Sandro Lima techniek Wim Bechtold, Martijn Huisman en Arjen Fortuin productie Productiehuis Theater Rotterdam met dank aan Hélène Vrijdag, Khadija El Kharraz Alami en Yahmani Blackman scènefoto's Bart Grietens 

Contextprogramma My Black Hair Stories

Als audiovisuele expositie reist het contextprogramma My Black Hair Stories met de voorstelling mee. Met een installatie die je als publiek zelf kan bedienen presenteert Sue-Ann Bel een nieuw fotoboek met bijzondere grafische details. Ook zijn er videowerken te zien, in samenwerking met creative director Izzy Wu Ramos. Via de fragmenten wordt een unieke kijk gegeven achter de portretten en de geschreven verhalen uit het boek.

Credits contextprogramma My Black Hair Stories

concept & maker Sue-Ann Bel design fotoboek Jeanine van Berkel video Izzy Wu Ramos fotografie fotoboek Vincent van Woerkom context Anne Sollie publiekshosts Naomi Tuininga, Noa Tuininga

In de pers 

"Bels bewegingen, teksten en typetjes wekken in de performance een schatergelach op, maar langzaamaan wordt duidelijk wat haar personages onderdrukken." ★★★★ de Volkskrant 

"Voor de komende versie van Bitemarks on her tongue heeft Sue-Ann Bel een droomteam om mee samen te werken: Romana Vrede als regie-adviseur, Yahmani Blackman als dramaturg, Nicole Geertruida als artistiek coach en Dionne Verwey als sparringpartnerextraordinaire." Theaterkrant

Over Sue-Ann Bel

Sue-Ann Bel (1993, Rotterdam) studeerde aan de MBO Theaterschool en aansluitend op de mimeopleiding in Amsterdam. Uit haar eigen ervaringen in het leven, destilleert ze universele thema’s voor haar publiek. Humor is daarin een heel belangrijk element.

Het werk van Sue-Ann Bel gaat altijd over verbinding met elkaar, het is een roep om de ander. In haar werk zoekt ze naar controle, om binnen die controle weer de vrijheid op te zoeken. Als maker van kleur voelt het podium voor haar als een plek waar ze ruimte kan innemen die ze in het dagelijks leven vaak nog moet bevechten. Samen met Hali Neto nam Sue-Ann afgelopen september de BNG Theaterprijs in ontvangst voor hun voorstelling Let's Go Barbie (Maas Theater en Dans).