Holland Festival: Artist-to-Artist: Christiane Jatahy, Janaina Leite, Carolina Bianchi

Christiane Jatahy (BR)
zo 23 jun ’24 12:00
zo 23 jun ’24
12:00

Christiane Jatahy gaat in gesprek met de eveneens uit Brazilië afkomstige theatermakers Janaina Leite (Stabat Mater) en Carolina Bianchi (Cadela Força Trilogy), over het kritische potentieel dat in hun artistieke praktijk schuilgaat en de rol van feminisme daarin.

Deze talk is gratis toegankelijk, maar de capaciteit is beperkt. Daarom vragen we je om via de ticketknop online je ticket te bestellen.

  • Duur: 90 min.
  • Taal: Engels

Over de sprekers

Christiane Jatahy (1968) is een schrijver, theaterregisseur en filmmaker die zowel in Brazilië als in Europa woont en werkt. Sinds 2003 heeft ze een oeuvre ontwikkeld dat de grensgebieden verkent tussen artistieke disciplines, tussen realiteit en fictie, tussen acteurs en personages.

Jatahy werkt niet alleen met de mogelijkheden van theater en cinema, maar vermengt op een zeer ingenieuze manier ook feiten met fictie. In 2004 begon ze te onderzoeken hoe ze kon spelen met de grenzen tussen die twee, door documentair werk te maken en dat vervolgens om te zetten in fictie. Zo sprak ze voor het stuk Conjugado, over vrouwen die alleen wonen in een grote stad, met veel vrouwen over hun ervaringen en veranderde ze het verzamelde materiaal in een stuk over de maatschappij en over individuele keuzes. Het stuk (en vervolgens een film) A Falta Que Nos Move (‘Het gemis dat ons beweegt’) in 2005, over een groep acteurs in afwachting van de laatste acteur, was gebaseerd op een documentaire.

Christiane Jatahy werkt voortdurend samen met vele kunstenaars – muzikanten, performers, redacteuren, ontwerpers – die ze als familie beschouwt. Tijdens Holland Festival 2024 presenteert ze haar eigen werk in samenwerking met deze kunstenaars, en sommige van haar samenwerkingspartners presenteren ook hun eigen projecten. Als associate artist ziet zij het als haar rol om nieuwe artistieke verbindingen te genereren, zowel op kleine als op grote schaal.

Janaina Leite (São Paulo, 1981) is actrice, regisseur en dramaturg. Ze is een van de oprichters van het bekroonde Grupo XIX de Teatro in São Paulo, waarmee ze diverse voorstellingen creëert die met veel succes door binnen- en buitenland touren. Haar onderzoek naar documentaires en het gebruik van autobiografisch materiaal op het podium resulteert in een boek, Autoescrituras performativas: do diario à cena, en verschillende voorstellingen: Festa de Separação: um documentário cênico, Conversas com meu Pai en Stabat Mater. De taboes rond vrouwelijke seksualiteit hebben deel uitgemaakt van haar theaterwerk en artistiek onderzoek.

Leite is oprichter en coördinator van de studiegroepen Feminino Abjeto 1, Memórias, Arquivos e (Auto) Biografias en Feminino Abjeto 2. Ze geeft lezingen aan diverse universiteiten in Europa, waaronder de Sorbonne in Parijs, over haar onderzoek en methodologie.

Voortbordurend op haar onderzoek naar theater en pornografie dat in Stabat Mater begint, maakte Leite de virtuele show Camming 101 noites en História do Olho - um conto de fadas pornô-noir. Leite maakt momenteel deel uit van een programma voor Latijns-Amerikaanse toneelschrijvers in Buenos Aires. Haar nieuwste project Deeper, dat onderzoek doet naar virtual reality, psychose en veranderde bewustzijnstoestanden, was te zien op het afgelopen Edinburgh Festival.

Carolina Bianchi is een Braziliaanse theatermaker, performer en schrijver, gevestigd in Amsterdam en in 2022 afgestudeerd aan het DAS Theatre Master. Carolina is sinds 2023 verbonden aan Frascati Producties. Haar werk beweegt tussen theater en performance, waarbij theorie en praktijk onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Haar voorstellingen vertrekken vanuit een crisisperspectief en spreken over gender, seksueel geweld en kunstgeschiedenis - soms gebaseerd op persoonlijke en/of historische gebeurtenissen. 

Carolina gebruikt voor haar zintuiglijke, uitgesproken en compromisloze voorstellingen een combinatie van referenties uit literatuur, nieuws, film en schilderkunst en is altijd op zoek naar een voortdurende confrontatie met alles wat een absolute waarheid lijkt te zijn. In haar voorstellingen vertaalt zij complexe sociale en politieke kwesties naar zeer toegankelijk materiaal wat een breed publiek op een fysiek en intuïtief niveau direct aanspreekt. 

De Braziliaanse is lid van het collectief CARA DE CAVALO ('Horse's face') uit São Paulo, waarmee ze o.a. creëerde: O Tremor Magnífico ('De magnificent tremor') - 2020, LOBO ('Wolf') - 2018, de openluchtvoorstelling Quiero hacer el amor ('Ik wil de liefde bedrijven') - 2017 en de lecture performance Mata-me de Prazer ('Dood me met plezier').