© André Cherri

Holland Festival: Stabat Mater

Janaina Leite (BR)
za 22 jun ’24 en zo 23 jun ’24
Leite ontleedt samen met haar moeder en een pornoacteur de cultuurhistorische verhouding tussen man en vrouw, vormgegeven door de rol van beul en slachtoffer.
za 22 jun ’24
en
zo 23 jun ’24

In deze grensverleggende performance-voorstelling ontleedt de Braziliaanse theatermaker Janaina Leite, samen met haar eigen moeder en een gemaskerde pornoacteur, de cultuurhis­torische verhouding tussen man en vrouw, vormgegeven door de rol van beul en slachtoffer.

Geïnspireerd door een filosofisch essay van Julia Kristeva verwijst Stabat Mater naar het middeleeuwse gedicht over de Maagd Maria, letterlijk de ‘moeder die staat’, de moeder die er altijd is, aan de voeten van haar gekruisigde zoon. Deze vrouw die ‘zonder plezier en zonder zonde’ ter wereld is gekomen, bevrucht werd terwijl ze sliep, wordt het prototype waarop de westerse wereld haar beeld van vrouwelijkheid ent, in het spanningsveld tussen hoer en heilige, tussen zelfverloochening en masochisme.

De voorstelling neemt de vorm aan van een lezing-performance, maar speelt inventief met theatraliteit en alternatieve ruimtes. De lessenaar wordt een kerkaltaar, het toneel verandert in een nachtclub, met paaldans en enorme fallus. Met het bijbelse motief als uitgangspunt roept Leite vrouwelijke modellen op, zoals haar eigen moeder. In deze ruimte, die zowel baarmoeder als graf kan zijn, pelt Leite de historische ordening tussen mannelijk en vrouwelijk tot op het bot af.

‘Over Stabat Mater kan ik alleen maar zeggen dat niemand er onberoerd bij zal blijven. Het is het meest gedurfde stuk in het huidige seizoen van São Paulo. (..) Een krachtige oefening over trauma's en taboes over vrouwen, die nog steeds hardnekkig zijn in de 21e eeuw.’
- Ivana Moura, theatercriticus

  • Taal: Portugees 
  • Boventiteling: Engels, Nederlands
  • Duur: 110 min.

Over de maker

Janaina Leite (São Paulo, 1981) is actrice, regisseur en dramaturg. Ze is een van de oprichters van het bekroonde Grupo XIX de Teatro in São Paulo, waarmee ze diverse voorstellingen creëert die met veel succes door binnen- en buitenland touren. Haar onderzoek naar documentaires en het gebruik van autobiografisch materiaal op het podium resulteert in een boek, Autoescrituras performativas: do diario à cena, en verschillende voorstellingen: Festa de Separação: um documentário cênico, Conversas com meu Pai en Stabat Mater. De taboes rond vrouwelijke seksualiteit hebben deel uitgemaakt van haar theaterwerk en artistiek onderzoek.

Leite is oprichter en coördinator van de studiegroepen Feminino Abjeto 1, Memórias, Arquivos e (Auto) Biografias en Feminino Abjeto 2. Ze geeft lezingen aan diverse universiteiten in Europa, waaronder de Sorbonne in Parijs, over haar onderzoek en methodologie.

Voortbordurend op haar onderzoek naar theater en pornografie dat in Stabat Mater begint, maakte Leite de virtuele show Camming 101 noites en História do Olho - um conto de fadas pornô-noir. Leite maakt momenteel deel uit van een programma voor Latijns-Amerikaanse toneelschrijvers in Buenos Aires. Haar nieuwste project Deeper, dat onderzoek doet naar virtual reality, psychose en veranderde bewustzijnstoestanden, was te zien op het afgelopen Edinburgh Festival.

creatie Janaina Leite regie Janaina Leite dramaturgie Janaina Leite, Lara Duarte, Ramilla Souza dramaturgie samenwerking Lillah Hallah uitvoering Janaina Leite, Amália Fontes Leite, Priapus speciale deelname amateur Priapus (Lucas Asseituno) professional Priapus (Loupan) assistent regie Lara Duarte ondertiteling Lara Duarte art director Melina Schleder decorontwerper Melina Schleder kostuumontwerp Melina Schleder licht Paula Hemsi video-installatie Laíza Dantas editing Laíza Dantas geluidsontwerp, geluid- en videotechniek Lana Scott licht technicus Maíra do Nascimento stem coach Flavia Maria Campos video participatie Alex Ferraz, Hisak, Jota, Kaka Boy, Mike, Samuray Farias scenic input Kênia Dias, Maria Amélia Farah audiovisuele conceptie en script Janaina Leite, Lillah Hallah cinematografie Wilssa Esser foto's en videos André Cherri productieregie en communicatie Carla Estefan internationaal management en diffusie Metro Gestão Cultural.