OEI.

't Barre Land
di 12 mrt ’24 - za 23 mrt ’24
Een stuk over Oei 'de spookschilder' en haar vader Katsushika Hokusai.
di 12 mrt ’24
-
za 23 mrt ’24

Een nieuwe toneeltekst van Erik Bindervoet geschreven voor ’t Barre Land over de verhouding tussen Oei (ca.1800- ca.1866) en haar vader, de Japanse tekenaar Katsushika Hokusai (1760-1849). Oei was zijn leerling en werkte als assistent in zijn studio, maar maakte ook eigen werk, wat ze overigens zelden signeerde. Ze wordt ook wel ‘de spookschilder’ genoemd, omdat er zo weinig over haar bekend is. 

Ze werkte en leefde in de schaduw van haar beroemde vader. Veel werken die aan Hokusai worden toegeschreven zijn vermoedelijk van haar hand. Als kind werd ze door haar vader meegenomen naar bordelen om geisha’s en kabuki-acteurs te tekenen.

Ze kon eten als een bootwerker en drinken als een tempelier (een paar van de werken die ze wel signeerde, ondertekende ze met ‘Juffrouw Teut’). Haar collega’s hadden moeite met haar, omdat ze ‘zich gedroeg als een man’ en ze had een bloedhekel aan koken en schoonmaken. ‘Waarom zou ik schoonmaken als ik dit heb?’ zei ze dan, waarbij ze triomfantelijk haar penseel omhoog hield.

Als je de kunst van het weglaten, de meesterlijke beperking en verstilling ergens kunt vinden, dan is het in de Japanse dicht-, teken- en toneelkunst. Met dit stuk hoopt Erik te bereiken wat in zijn eerdere toneelteksten niet gelukt is: zichzelf en de woordenstroom enigszins indammen..

In de pers

"Toneelvoorstelling over de Japanse kunstenares Oei: was zij de schepper van de beroemde ‘Grote golf van Kanagawa’? Wie heeft het beroemde schilderij ‘De grote golf van Kanagawa’ (1830) gemaakt? De Japanse kunstenaar Hokusai, zijn dochter Oei – of allebei? Het toneelgezelschap ’t Barre Land maakte een voorstelling over dochter-vaderbinding en het kunstenaarschap." Voorbeschouwing NRC

"Spookschilder Oei komt voor even terug tot leven in lyrische Tanka" Theaterkrant 

  • Do 14 maart première

Over t Barre Land

t Barre Land is een gezelschap van toneelspelers. Uit liefde voor het repertoire onderzoekt t Barre Land hoe het vrolijk verwarrende en vernieuwende potentieel van het repertoire in deze tijd ten tonele kan worden gebracht. Tot dat repertoire behoort alles wat opgeschreven is, kladboekjes, clownsacts, klassieke romans of onbekende toneelteksten – een onuitputtelijke inspiratiebron uit verschillende periodes en plekken.

Vanaf de oprichting in 1991 opereert t Barre Land in de traditie van de toneelspelerscollectieven, dwz autonoom en zonder hiërarchie, vanuit het naïeve plezier in het samen maken van voorstellingen, wat inmiddels tot een politiek statement is verworden.

t Barre Land speelt op locaties, op festivals en in schouwburgen, maar bij voorkeur in de vlakke vloer-theaters, waar de grootste intimiteit met het publiek mogelijk is. En bij voorkeur met zoveel mogelijk spelers op de vloer.

spel Margijn Bosch, Erik Bindervoet muziek Stef van Es.