Oei.
-
di 30 sep ’2520:00Frascati, AmsterdamFrascati 3
Ongeplaceerd/Free seating Standaard € 17,00 < 27 jaar € 12,00 Stadspas € 12,00 CJP € 12,00 -
wo 1 okt ’2520:00Frascati, AmsterdamFrascati 3
Ongeplaceerd/Free seating Standaard € 17,00 < 27 jaar € 12,00 Stadspas € 12,00 CJP € 12,00 -
do 2 okt ’2520:00Frascati, AmsterdamFrascati 3
Ongeplaceerd/Free seating Standaard € 17,00 < 27 jaar € 12,00 Stadspas € 12,00 CJP € 12,00 -
vr 3 okt ’2520:00Frascati, AmsterdamFrascati 3
Ongeplaceerd/Free seating Standaard € 17,00 < 27 jaar € 12,00 Stadspas € 12,00 CJP € 12,00 -
za 4 okt ’2520:00Frascati, AmsterdamFrascati 3
Ongeplaceerd/Free seating Standaard € 17,00 < 27 jaar € 12,00 Stadspas € 12,00 CJP € 12,00 -
di 12 mrt ’2420:00Try-outFrascati, AmsterdamFrascati 3
-
wo 13 mrt ’2420:00Try-outFrascati, AmsterdamFrascati 3
-
do 14 mrt ’2420:00PremièreFrascati, AmsterdamFrascati 3
-
vr 15 mrt ’2420:00Frascati, AmsterdamFrascati 3
-
za 16 mrt ’2420:00Frascati, AmsterdamFrascati 3
-
di 19 mrt ’2420:00Frascati, AmsterdamFrascati 3
-
wo 20 mrt ’2420:00Frascati, AmsterdamFrascati 3
-
do 21 mrt ’2420:00Frascati, AmsterdamFrascati 3
-
vr 22 mrt ’2420:00Frascati, AmsterdamFrascati 3
-
za 23 mrt ’2420:00Frascati, AmsterdamFrascati 3
Oei werkte en leefde in de schaduw van haar beroemde vader. Veel werken die aan Hokusai worden toegeschreven zijn vermoedelijk van haar hand. Als kind werd ze door haar vader meegenomen naar bordelen om geisha’s en kabuki-acteurs te tekenen.
Ze kon eten als een bootwerker en drinken als een tempelier (een paar van de werken die ze wel signeerde, ondertekende ze met ‘Juffrouw Teut'). Haar collega’s hadden moeite met haar, omdat ze zich 'gedroeg als een man’ en ze had een bloedhekel aan koken en schoonmaken. "Waarom zou ik schoonmaken als ik dit heb?", zei ze dan, waarbij ze triomfantelijk haar penseel omhoog hield.
Als je de kunst van het weglaten, de meesterlijke beperking en verstilling ergens kunt vinden, dan is het in de Japanse dicht-, teken- en toneelkunst. Met dit stuk hoopt Erik te bereiken wat in zijn eerdere toneelteksten niet gelukt is: zichzelf en de woordenstroom enigszins indammen.
In de pers
"Bindervoet schudt de taal door elkaar als een schilder die verf mengt tot kleuren die nog niet bestonden." Het Parool
"Wie heeft het beroemde schilderij ‘De grote golf van Kanagawa’ (1830) gemaakt? De Japanse kunstenaar Hokusai, zijn dochter Oei – of allebei? Het toneelgezelschap ’t Barre Land maakte een voorstelling over dochter-vaderbinding en het kunstenaarschap." Voorbeschouwing NRC
"Spookschilder Oei komt voor even terug tot leven in lyrische Tanka" Theaterkrant
Credits
spel Margijn Bosch, Erik Bindervoet muziek Stef van Es.
Over 't Barre Land
't Barre Land is een in 1991 opgericht gezelschap van toneelspelers. Uit liefde voor het repertoire onderzoekt 't Barre Land hoe het vrolijk verwarrende en vernieuwende potentieel van het repertoire in deze tijd ten tonele kan worden gebracht. Tot dat repertoire behoort alles wat opgeschreven is, kladboekjes, clownsacts, klassieke romans of onbekende toneelteksten – een onuitputtelijke inspiratiebron uit verschillende periodes en plekken.