© Martina Fazekas

ROTOR #3 – Sisyphus Machine

ROTOR / Veem House for Performance / Schweigman& in coproductie met Over Het IJ Festival
vr 29 mrt ’24 en za 30 mrt ’24
Een ladder zonder eind. Een cyclische machine van herhaling. Twee lichamen die zich daartoe verhouden, steeds opnieuw.
vr 29 mrt ’24
en
za 30 mrt ’24

ROTOR #3 – Sisyphus machine is de nieuwe fysieke mime-voorstelling van ROTOR: een verbeelding van de tijdloze strijd en zoektocht naar vrijheid, geïnspireerd door Albert Camus’ lezing van de Mythe van Sisyphus. 

Sisyphus is veroordeeld om tot in de eeuwigheid een rotsblok een berg op te duwen. In zijn lezing van de mythe trekt Camus een parallel tussen de mythe en het leven: hij belicht de schoonheid van de absurditeit van ons bestaan en de menselijke noodzaak daarin betekenis te vinden.

Dit is het startpunt van waaruit ROTOR in deze minimalistische performance het ogenschijnlijk zinloze ondergaat. ROTOR #3 – Sisyphus machine is een zoektocht naar het doel en de betekenis van de menselijke conditie en een ode aan wils- en veerkracht. ROTOR neemt je mee op een fysieke reis van zelfontdekking en introspectie, in een viering van de kracht van beweging. Hoe vinden we onze vrijheid in de ogenschijnlijk eindeloze herhaling van het alledaagse? Hoe geven we het leven zin als het zinloos lijkt? En hoe houden we ons staande wanneer de toekomst steeds onzekerder wordt?

  • Duur: 60 min.

Credits

concept & spel Hidde Aans-Verkade en Koen van der Heijden productie Rick Busscher scenografie Django Walon componist & muzikant Krijn Moons spelregie Niels Kuiters artistiek advies Francesca Lazzeri techniek Mathisse Coornaert stage hands Tim van Dongen en Rita Bifulco kostuum ontwerp Kevin Pieterse technische productie Jurr van Diggele posterbeeld/schilderijen Daniela Schwabe grafisch ontwerp Sjors Bazelier bouw machine Merijn Versnel marketing/communicatie Pien Visser

ROTOR #3 is een productie van Veem House for Performance en Schweigman& in co-productie met Over Het IJ Festival met dank aan Loes van der Pligt, Rigging Amsterdam, Fonds21, Het Cultuurfonds & BNG Bank Theaterprijs

In de pers

"ROTOR laat de zinloosheid van dagelijkse competitie zien" Theaterkrant

Over de makers

Hidde Aans-Verkade en Koen van der Heijden vormen de kern van ROTOR als makende performers. Beiden hebben de mime opleiding op de Academie voor Theater en Dans (ATD) in Amsterdam afgerond. Daar ontstond een bijzondere fysieke klik en gezamenlijke motivatie. De wereld van Performance Collectief ROTOR draait rondom de herhaling van fysieke handelingen. Daarbij staat de vraag ‘Wat zet ROTOR in beweging?’ steeds centraal. Deze vraag duidt enerzijds op het aandrijfmechanisme, het startpunt van een beweging en anderzijds op de mogelijkheid tot verdieping en verandering, wat ROTOR kan doen bewegen bij het publiek.

ROTORS voorstellingen gaan over de absurde banaliteit van het bestaan, maar tonen tegelijkertijd de eindeloze schoonheid ervan. Vaak gaan de performers extreme inspanningen aan, met een herhalende handeling, waarin ze zoeken naar het creatieve en kinetische potentieel van fysieke limitatie. Er gaat steeds een doorwrochte studie vooraf aan de verkenning van de mogelijkheden van het lichaam waarbinnen ze het gevecht aangaan met zichzelf. Daarbij laten ze zich inspireren door verschillende disciplines, gaande van de Nederlandse Mime-traditie, Kung Fu, tot free running.