© Julian Maiwald

UR

URLAND
di 13 dec ’22 en wo 14 dec ’22
Terug naar het nulpunt. Harakiri!
di 13 dec ’22
en
wo 14 dec ’22

Performancecollectief URLAND gaat in UR terug naar de Ursprung, de oorsprong, het aller begin. Wat is onze beweegreden om te scheppen? Wat is de reden om te bewegen? Wat is het geheim van de kunst? URLAND doet een poging het Oer-Ene te ontrafelen. Wat ligt er onder de oppervlakte van de mens? Wat maakt ons mens?

URLAND botst met zichzelf, met de wereld, met verwachtingen en interpretatie, met Nietzsche, met traditie, met de Lege Ruimte, en uiteindelijk dus met de kunst. URLAND ziet het theater als de oervorm en tegelijkertijd als de kunst van de toekomst.  
 
DAAR STAAN WE DUS WEER VOOR EIGEN PAROCHIE KUNST TE PROPAGEREN! DE MARS DER BESCHAVING! Aaaaaaa! WIJ ZIJN DE BARBAREN, WIJ ZIJN HET CYNISCHE EUROPA, VERLICHTING, CONTRA-VERLICHTING BLABLAbla!  
 
We willen UR, we willen radicaliteit, we willen verhalen, we willen een ritueel. Terug naar het nulpunt. Harakiri!

Credits

van en met Ludwig Bindervoet, Thomas Dudkiewicz, Marijn Alexander de Jong en Jimi Zoet techniek André Goos (Denzo Theater Techniek), Mark Kieviet (Maki audio) productie Sarah Steeman, Yvonne Guis grafisch ontwerp Ruben Verkuylen publiciteit Esra J. Merkel zakelijke leiding Jens Besse met dank aan Kostuumatelier Theater Rotterdam, Florian Hellwig, Elsemarijn Bruijs (3D-scans) in coproductie met Theater Rotterdam (Productiehuis) mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten, Gemeente Rotterdam 

In de pers

"Urland neutraliseert cynisme over theater." ★★★★ NRC

"UR is een ode aan de verbeelding en de kunst, het theater in het bijzonder." de Volkskrant

"UR zit vol tegenstellingen, waar Urland intelligent mee speelt." de Theaterkrant

Over de makers

URLAND is een performancecollectief. URLAND werkt autonoom. URLAND wil Gesamtkunst. URLAND heeft geen methode. URLAND experimenteert. URLAND oefent het niet-ik. URLAND eigent toe, citeert en samplet. URLAND streeft naar het Universele. URLAND gelooft in live art in postdigital times. 

UR was een van de spannendste voorstellingen die dit seizoen in de kleine zaal te zien waren. UR gaat terug naar het begin van theater, bevraagt wat theater eigenlijk is en of het nog wel een medium van nu is. Alles draait in deze voorstelling om het herontdekken, en het plezier en de verwondering die daaraan ten grondslag liggen.

Uit het juryrapport Theaterfestival 2018