© Bas de Brouwer

D̶A̶R̶K̶MATTER

Cherish Menzo / Frascati Producties / GRIP i.s.m. De Coproducers
di 24 mei ’22 - za 1 apr ’23
D̶A̶R̶K̶MATTER creëert in een futuristisch universum met krachtige danstaal een utopische vrije ruimte waarin het lichaam bevrijd wordt van bestaande referenties.
di 24 mei ’22
-
za 1 apr ’23

In D̶A̶R̶K̶MATTER zoeken Cherish Menzo (JEZEBEL, 2019) en Camilo Mejía Cortés naar manieren om hun lichamen los te weken van een opgelegde perceptie. Vastgeroeste vooroordelen worden uit elkaar getrokken in een futuristische omgeving: het D̶A̶R̶K̶MATTER-universum. 

Daarvoor kijken ze onder meer naar de ruimte: naar donkere materie en naar zwarte gaten die elkaar ontmoeten en botsen, en waaruit een nieuw, (afro)futuristisch en raadselachtig lichaam kan ontstaan. Hierbinnen wordt een eigen bewegingstaal ontwikkeld. Net als in haar vorige project JEZEBEL rekt Menzo haar bewegingstaal op door de Chopped and Screwed-methode, een remixtechniek binnen de hiphopmuziek waarbij het tempo van de muziek sterk wordt teruggedraaid, toe te passen op haar bewegingstaal. 

Voor DARKMATTER put Cherish Menzo inspiratie uit het posthumanisme, waarbij het lichamelijke wordt overstegen, maar vooral uit het afrofuturisme. Een stroming die zich richt op een toekomst waarin zwarte mensen in een hypertechnische en gedekoloniseerde wereld leven. Of sterker: het verbeeldt een toekomst waarin kolonisatie nooit heeft plaatsgevonden. Het vermengt toekomst met traditie, technologie met eeuwenoude Afrikaanse mythologie en fantasie met realiteit.  

Bij de voorstelling wordt één dag vooraf een verdiepende workshop aangeboden. Op elke speelplek worden een tiental lokale mensen uitgenodigd om in deze workshop aan thema’s die in DARKMATTER aan bod komen te werken. In Amsterdam en Brüssel , de twee première-locaties, werd aan het einde van een workshoptweedaagse met het daar getrainde Distorted Rap Choir een rap anthem opgenomen die geïntegreerd is in de voorstelling. 

De verschillende choirs zijn te zien en te horen via www.distortedrapchoir.com.

  • Duur: 80 min
  • NL première: wo 25 mei 2022
  • Let op: in deze voorstelling wordt gebruik gemaakt van stroboscoop / lichteffecten.

 

Onderdeel van:
Frascati Producties

De pers over D̶A̶R̶K̶MATTER

"De performance Darkmatter geeft een spannende en vervreemdende lading aan ‘donkere materie’" ★★★★☆ de Volkskrant

"Of ze nu wankelen op hun stiletto-latexlaarzen of naakt door de zwarte verf glibberen, het duo verrast na elke black-out met krachtige beelden. Dankzij het gedurfde lichtontwerp, de ijzingwekkende soundtrack en de beklemmende rapsongs die Menzo en Cortés live uitspuwen, wordt D̶A̶R̶K̶MATTER niet alleen een fascinerende afdaling in het hart van de duisternis die in ons allemaal schuilt, maar ook een poëtische representatiekritiek die de rijkdom van het zwart zijn viert." ★★★★ De Standaard 

"D̶A̶R̶K̶MATTER is een punky performance, een trip vol mysterie en symboliek. Donker in zijn consequentie, licht aan het einde van de tunnel." Theaterkrant

"De enigszins abstracte opeenstapeling van (pop)culturele benaderingen van de black community lijkt zo voornamelijk een gooi te doen naar hoe de doorleefde materialiteit van zwarte lichamen, in het licht van een temporele weerbarstigheid die parallel loopt aan het scratchen van een plaat, het duister van een donker verleden kan opbreken." Etcetera 

"In ‘D̶A̶R̶K̶MATTER’ beukt danseres en choreografe Cherish Menzo samen met Camilo Mejia Cortès tegen de onzichtbare grenzen die het (zwarte) lichaam inperken. De hiphopcultuur van  de jaren ’90 en de fantasy beelden van het Afrofuturisme zijn haar gereedschap." Pzazz

Over Cherish Menzo

Cherish Menzo (JEZEBEL, 2019) is een performer en performance-maker gevestigd in Amsterdam en Brussel. Voor haar artistieke werk is ze geïnteresseerd in de transformatie van het lichaam op podium en in de 'belichaming' van verschillende fysieke beelden. Deze lijken op het eerste gezicht herkenbaar, maar door hun complexiteit en tegenstrijdigheid te benadrukken, stelt Cherish de schijnbare norm in vraag. Ze creëert in haar werk een universum waarin het zwarte lichaam centraal staat. Ze meandert tussen de nostalgie van de jaren 90 en 2000 (hiphop, rapteksten, sci-fi, manga) en speculatieve toekomsten. 

concept en choreografie Cherish Menzo creatie en uitvoering Cherish Menzo en Camilo Mejía Cortés lichtontwerp Niels Runderkamp muziekcompositie Gagi Petrovic en Michael Nunes mastering Gagi Petrovic scenografie Morgana Machado Marques zang- en tekstcoach BOИSU en Shari Kok-Sey-Tjong kostuumontwerp JustTatty.com dramaturgie Renée Copraij en Benjamin Kahn text Cherish Menzo, Camilo Mejía Cortés, BOИSU, Shari Kok-Sey-Tjong artistiek advies Christian Yav en Nicole Geertruida techniek Niels Runderkamp en Amber Stallenberg/ Nele Verreyken stemmen distorted rap choir via distortedrapchoir.com productie Frascati Producties, GRIP coproductie De Coproducers (NL), Kunstenfestivaldesarts (Brussel, BE), CCN-Ballet national de Marseille dans le cadre de l’accueil studio / Ministère de la Culture (FR), actoral festival (Marseille, FR), STUK (Leuven, BE), La Villette (Parijs, FR), Beursschouwburg (Brussel, BE), Festival d’Automne à Paris (FR), Perpodium (Antwerpen, BE) in samenwerking met Trill (Leuven, BE), WijzijnDOX (Utrecht, NL) met de financiële steun van de Vlaamse Overheid, Ammodo, Fonds Podiumkunsten, de Taxshelter van de Belgische Federale Overheid en Cronos Invest

Voor de presentatie van deze voorstelling worden de theaters in De Coproducers ondersteund door Fonds 21.

                             

Onze makers