© Sofie Knijff

Weiblicher Akt 14 Woolf – Zadie - en wij

Maatschappij Discordia
Tue 20 Jan ’26 - Sat 31 Jan ’26
Een lichtvoetige voorstelling met filosofische overwegingen waarbij het maakproces voor je ogen zichtbaar is.
Tue 20 Jan ’26
-
Sat 31 Jan ’26

In 1929 schonk Virginia Woolf ons een niet meer weg te denken kamer voor jezelf; het baanbrekende essay A room of one’s own. In 2025 nodigen wij haar uit in onze kamer, in onze salon, in de theatrale ruimte van de Weiblicher Akt, om in gesprek te gaan over hoe het is om kunstenaar en vrouw te zijn. 

Een belangrijke andere gast is Zadie Smith. Sadie, zoals ze eigenlijk heet, laat ons keer op keer beseffen dat het verleden nog altijd met ons spreekt en maakt dat wij geworden zijn wie we zijn. En ook dat kijken naar dat verleden een ander perspectief op onze eigen tijd kan werpen. Tijden veranderen maar bepaalde gesprekken moet je blijven voeren. Zeker met deze vrouwen. 
 

Zadie: ‘Ik bewonder Beckett en ik respecteer Joyce. Maar ik hou van Woolf. Als ik het zwaar heb herlees ik haar dagboeken, en dat helpt me verder.’ 
Wij: ‘Oh vertel eens.’ 

Credits

spel en concept Annette Kouwenhoven, Miranda Prein, Maureen Teeuwen en in een speciale rol Jan Joris Lamers fotograaf Sofie Knijff 

Maatschappij Discordia in de pers

De spelers proberen in een soms onnavolgbare en vaak geestige vertelling de ander te ontdekken.” **** Volkskrant over Weiblicher Akt 13, de Ander
 
Wat een verademing om spelers zo oprecht en aanstekelijk plezier te zien hebben in het hardop denken.NRC over Weiblicher Akt 13, de Ander

Met dit dertiende deel slaagt Maatschappij Discordia er wederom in om vernieuwende ideeën en vraagstukken in ons denken te openen.Theaterkrant.nl over Weiblicher Akt 13, de Ander

Over Maatschappij Discordia

Sinds 2011 maken Annette Kouwenhoven en Miranda Prein van Maatschappij Discordia, het oudste en langst bestaande theatercollectief van Nederland, een voorstelling onder de naam Weiblicher Akt. Ontstaan vanuit het gemis aan een vrouwelijk perspectief, ook in het Nederlandse theater. De gevolgen hiervan zijn voelbaar op allerlei vlakken: in de hiërarchie en de bezetting van de diverse posities in het theater, in de repertoirekeuze en ook in het aanbod en de interpretatie van vrouwenrollen. De reeks is al ver voor de #MeToo-beweging begonnen en heeft, getuige de laatste ontwikkelingen in de wereld helaas nog niet aan urgentie ingeboet. 

© Sofie Knijff
Zoom in
© Sofie Knijff
Zoom in

Waiting List

Subscribe to the newsletter