Iggy Malmborg
Maker
Met minimalistische strategieën werpt theatermaker Iggy Malmborg (Malmö. Zweden) zijn licht op de politiek van het theater en legt deze uit als een hiërarchische machine met (onbewuste) patronen van inclusie en uitsluiting.
Biografie
Iggy Malmborg is een theatermaker en acteur uit Malmö, Zweden. Hoewel getraind in traditioneel acteren aan de Theateracademie van Malmö, slaat hij in zijn werk bruggen tussen een breed scala aan esthetiek en stijlen, zowel solo als in samenwerkingsverband.
Zijn belangrijkste artistieke interesse is het gebruik van de performance als model waarop het discours van het stuk direct kan worden toegepast. Met minimalistische strategieën werpt hij zijn licht op de politiek van het theater en legt deze uit als een hiërarchische machine met (onbewuste) patronen van inclusie en uitsluiting. In de loop der jaren kreeg Iggy's werk internationale erkenning en oogstte hij lof voor hoe hij vol humor en warmte heel concreet een complex intellectueel discours presenteert.
Iris, pupil, retina, etc. (2022)
In november 2022 was Iris, pupil, retina, etc. te zien in Frascati. Een voorstelling over het oog als orgaan, hoe de buitenwereld onze zintuigen binnendringt en hoe we moeten omgaan met de chaotische informatie die tot ons doordringt wanneer onze ogen open zijn. In Iris, pupil, retina, etc., versmelten denken en zien - elementen van het zijn die vaak als gescheiden worden gezien - tot een onlosmakelijke eenheid. Hier is er geen subtekst; wat je ziet is wat er is. Vandaar dat je wordt uitgenodigd te denken met je ogen.
coproductie Rosendal Theater (Trondheim), Black Box Theater (Oslo), BIT-Teatergarasjen (Bergen) en Frascati Producties (Amsterdam) in samenwerking met Inkonst (Malmö) ondersteund door Zweedse Kunstraad, Noorse Kunstraad, Regio Skåne, FFUK, FFLB en de gemeente Malmö.
SATAN (2023)
In SATAN vertelt Iggy in zes hoofdstukken en een proloog het zogenaamd waargebeurde verhaal van zijn korte leven en zijn problemen. Het is een hobbelige weg die hem van een diepchristelijke familie op het Zweedse platteland, via vriendschappen, zonden en dakloosheid, naar het theater voert. Er ontvouwt zich een verhaal van een held die probeert een slechterik te worden, maar daar niet in slaagt. SATAN kan je zien als een eerbetoon aan klassieke oral history, waarbij het lichaam en de stem van een soloartiest het enige middel zijn om het publiek naar verre oorden te brengen. Maar tegelijkertijd loert er iets of iemand in de schaduw....
coproductie Residenz Schauspiel Leipzig, Frascati Producties, BIT Teatergarasjen (Bergen)
in samenwerking met Inkonst, Stamsund Theatre Festival, Reykjavík Dance Festival
ondersteund door Malmö City