Esther Duysker

Schrijver

Esther Duysker (1985) is scenarist, toneelschrijver en hoorspelschrijver. Voor welk medium zij ook schrijft, altijd worden haar stukken gekenmerkt door vaart, humor en een heldere poëzie. 

Biografie

Duysker studeerde Writing for Performance aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Haar debuutfilm Dag werd in 2011 geselecteerd in de Gouden Kalf Competitie. Ze vertaalde en bewerkte A Raisin in the Sun van de Amerikaanse Lorraine Hansberry, waarmee Well Made Productions de Amsterdam Kunstprijs 2016 won. Ook schreef en maakte zij met haar collectief Sir Duke op Oerol 2017 De Blackout van '77 (een productie van Orkater) en verwierf ze bekendheid met haar hertaling en bewerking van Othello (Het Nationale Theater, 2018).

Eerder bewerkte Duysker de roman De Kleurling van H.H. Monkau tot hoorspel en schreef voor BNN radio. In 2014 maakte ze het monodrama Fin. Daarna schreef ze voor Raymi Sambo o.a. Aan Niets Overleden, werkte ze mee aan het kinderboek TROBI van Brian Elstak en gaat haar speelfilmdebuut Vliegende Vissen Verdrinken Niet in 2020 in première. Op het bekroonde A Raisin in the Sun volgden nog twee delen in de Raisin Cycle: Beneatha’s Place (Kwame Kwei-Armah, 2018) en Clybourne Park (Bruce Norris, 2019).

Vanaf 2020 werkt Duysker aan een toneeltekst die een reactie vormt op de eerdergenoemde Raisin Cycle: The Story of Travis. Het stuk vertelt over de oude Afro-Amerikaanse Travis uit A Raisin in the Sun en de sporen die de erfenis van een koloniale geschiedenis in hem en zijn nazaten heeft achtergelaten. Via hem komen we uit bij Lora, een jonge, zwarte vrouw in de Lage Landen. Hoe wordt haar identiteit beïnvloed door de geschiedenis en hoe bepalen zij en haar grootvader vandaag de dag hun plek? Een persoonlijke verhaal botst op de Dutch Dream. De voorstelling gaat in maart 2023 in première bij Theater Rotterdam.

In 2022 werkte Duysker bij Frascati aan de tekst voor Sea of Silence van regisseur Floor Houwink ten Cate. Een filmisch familie-epos over een cyclus van mentaal en fysiek geweld waarin het perspectief op dader- en slachtofferschap telkens kantelt.

 

Producties