© Mayra Azzi

Cadela Forca Trilogy - The Brotherhood

Carolina Bianchi Y Cara de Cavalo
wo 18 jun ’25 - vr 20 jun ’25
Het tweede hoofdstuk van de Danteske trilogie over femicide.
wo 18 jun ’25
-
vr 20 jun ’25

In dit overweldigende tweede deel toont oud Frascati-maker Carolina Bianchi (Brazilië, 1988) op confronterende wijze hoe machtssystemen seksueel geweld faciliteren en normaliseren. Samen met het gezelschap Cara de Cavalo ('Bitch Strength') onderzoekt Carolina de oorsprong van broederschap en de vaak gewelddadige 'broederschapscodes' tussen mannen die daarmee gepaard gaan. 

Wat betekent 'mannelijkheid'? Wat is de aantrekkingskracht van ‘the brotherhood’? En wie is onderdeel van dit pact? Verwacht geen antwoorden, maar een keiharde confrontatie met patriarchale structuren en onze rol in het behoud ervan. Carolina verbindt representatie met echt trauma, machtsstructuren in de kunst met radicale poëzie, en onderzoekt hoe misogynie en een crisis in seksualiteit elkaar beïnvloeden. De voorstelling ontvouwt zich als een valstrik: terwijl Carolina de broederschap blootlegt, wordt ze zelf een personage dat de gevolgen ondergaat van haar blik op dit systeem. 

The Brotherhood zet emoties op scherp, raakt precies waar het pijn doet en laat ons nadenken over de rol van geweld in onze samenleving en de manieren waarop wij, al dan niet onbewust, daaraan bijdragen. De voorstelling is Portugees gesproken en Nederlands en Engels boventiteld.  

  • Duur: 225 min., incl. pauze
  • Taal: Portugees met Engelse en Nederlandse boventiteling
  • Let op: bevat expliciete seksuele inhoud, alcoholmisbruik, verwijzingen naar zelfmoord en seksueel geweld

Credits

concept, tekst en regie Carolina Bianchi met Chico Lima, Flow Kountouriotis, José Artur, Kai Wido Meyer, Lucas Delfino, Rafael Limongelli, Rodrigo Andreolli, Tomás Decina and Carolina Bianchi dramaturgie en research partner Carolina Mendonça dialoog over theorie en dramaturgie Silvia Bottiroli vertaling Marina Matheus (EN), Thomas Resendes (FR) technische regie, geluidontwerp, muziek Miguel Caldas assistent regie Murillo Basso decorontwerp Carolina Bianchi, Luisa Callegari kunst en kostuumontwerp Luisa Callegari lichtontwerp Jo Rios video's Montserrat Fonseca Llach choreografische herwerking van de proloog en bewegingsadviseur Jimena Pérez Salerno live camera en artistieke ondersteuning Larissa Ballarotti stage Fernanda Libman fotografie Mayra Azzy podium manager en productie assistent AnaCris Medina productie assistent Zuzanna Kubiak

productiehoofd, tour management en communicatie Carla Estefan international relations, productie en verspreiding Metro Gestão Cultural (BR) geproduceerd door Metro Gestão Cultural (BR), Carolina Bianchi Y Cara de Cavalo in co productie met KVS -Brussels, Theater Utrecht, La Villette –Paris, Festival d’Automne à Paris, Comédie de Genève, Kampnagel Sommerfestival -Hamburg, Les Célestins –Théâtre de Lyon, Kunstenfestivaldesarts -Brussels, Wiener Festwochen, Holland Festival, Frascati Producties, HAU Hebbel am Ufer -Berlin, and Maillon, Théâtre de Strasbourg — Scène Européenne ondersteund door Tax shelter van de Belgische Federale Overheid via Cronos Invest, The Ammodo Foundation-NL

In de pers

"Met The Brotherhood legt Bianchi machtsstructuren bloot die overal, ook in de theaterwereld waarin ze zich zelf beweegt, de koers bepalen." ★★★★ NRC

"The Brotherhood is een mateloze en intrigerende voorstelling" ★★★★ de Volkskrant

"In ‘The Brotherhood’ rekent theatermaker Carolina Bianchi haarfijn en hard af met toxische mannelijkheid" de Volkskrant 

"The first play knocked her unconscious. The second is even tougher." The New York Times

"Met haar drift zet Carolina Bianchi de schouwburg in brand: [ze] voert furieus haar eigen trauma opnieuw op." ★★★★ De Standaard

''De herbeleving van die eenzaamheid via dit werk snijdt als glas. De kracht haar te tonen is een viering.'' De Groene Amsterdammer

"Broederschap is een bron van geweld tegen vrouwen, laat kunstenaar Carolina Bianchi zien" Het Parool 

"The Brotherhood sprankelt van mooie theatrale vondsten, beelden, muziek, citaten en knipogen." Theaterkrant

"Bianchi’s ‘Brotherhood’ is een geniale ontkleding van mannelijke zelfoverschatting." Cultuurpers

In de Theater Top-10 van NRC belandde The Brotherhood op plek 2: "Prettig grillig, ongrijpbaar en verrassend grappig onderzoek naar de oorsprong van vrouwenhaat in de samenleving, met talloze feiten en voorbeelden van fysiek, seksueel en psychologisch geweld tegen vrouwen."

Over Carolina Bianchi

Carolina Bianchi is een Braziliaanse theatermaker, performer en schrijver, gevestigd in Amsterdam en in 2022 afgestudeerd met een DAS Theatre Master. Haar werk beweegt zich tussen theater en performance, waarbij theorie en praktijk onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Vanuit een crisisperspectief vertrekken haar voorstellingen die spreken over gender, seksueel geweld en kunstgeschiedenis. 

Bij Frascati Producties maakte Carolina deel 1 van haar CADELA FORÇA project: Cadela Força - Capítulo 1: A noiva e o boa noite cinderela / Chapter 1: The Bride And The Good Night, Cinderella. Dit deel vormde het begin van het drieluik die een Danteske helse cirkel vormt met verhalen over femicide, verkrachting en het broederschap tussen mannelijke en cis-personen. Na een residentie bij Frascati Producties, werkte ze deel 2, The Brotherhood uit bij Theater Utrecht, waar zij sinds 2025 één van de artistieke kernleden is. 

Deze zomer neemt Carolina de Zilveren Leeuw voor Dans in ontvangst tijdens de Biënnale van Venetië. Daarnaast ontving zij een nominatie voor de Gieskes-Strijbis Podiumprijs, de grootste podiumprijs die aan mid-career makers wordt uitgereikt die bijdragen aan de kwaliteit en diversiteit van de Nederlandse podiumkunsten. Over Carolina schreef de adviescommissie: "Carolina Bianchi bouwt het theater om tot tempel van vlijmscherpe betogen over femicide, macht, patriarchaat en kunst zonder schroom."

© Mayra Azzi
Inzoomen
© Mayra Azzi
Inzoomen
© Mayra Azzi
Inzoomen
© Mayra Azzi
Inzoomen

Wachtlijst

Schrijf je in voor de nieuwsbrief