Listening to the Planets

Ari Teperberg
di 11 mrt ’25 - do 13 mrt ’25
Een satelliet-solo. Een strijd om te oriënteren.
di 11 mrt ’25
-
do 13 mrt ’25

Ik ben naar The Planets (1917) aan het luisteren, een monumentaal orkeststuk van de Britse componist Gustav Holst. Hoor je het ook, wanneer je naar mij kijkt? De muziek verandert in woorden, beelden, beweging. Ik probeer nog dieper te luisteren en in de klanken hun maker te ontwaren, een man die zich staande hield in een afschuwelijke oorlog waar hij zelf niet voor had gekozen. Zijn muziek verandert op het podium in bewegende materie - het cirkelt rond, vervormt, verdwijnt en verschijnt weer.

Ik luister opnieuw en hoor zijn verwoede poging zich te wenden tot een systeem dat zoveel groter en machtiger is dan wij zelf, het verlangen naar een ander perspectief, naar afstand tot het geweld en de chaos van onze eigen soort. Zijn klanken voeren ons mee naar de verste uithoeken van het universum, waar ze de drempel van waarneming overschrijden en wegvagen.

Door mijzelf te splitsen en op te rekken, meet ik de verschillende afstanden rondom en binnenin mijzelf, en breng ik de vertraging in kaart tussen het moment van het versturen van een boodschap en haar aankomst. Ben ik de satelliet? Of zijn planeet?

Listening to the Planets is een sobere solovoorstelling waarin tekst, geluid, beweging en objecttheater samenkomen. Het observeert het maken van kunst als een middel voor tijdreizen; een brug tussen een tijd van crisis en een ingebeelde toekomst; een manier om een ​​stukje leven binnen geweld en wanhoop in een vorm te smeden die hopelijk de duisternis zal overleven, en het geloof in de artistieke daad als een empathische en vreedzame uitwisseling ondersteunt. 

  • Duur: 50 min
  • Première: wo 12 maart 21:00

Credits

maker en performer Ari Teperberg sonische dramaturgie en ontwerp Nathan Marcus lichtontwerp Paulina Prokop costume Caz Egelie dramaturgie Ricarda Franzen outside eye Isadora Tomasi advies object animatie Thommy Kraft artistiek advies Sister Sylvester met dank aan Inbal Yomtovian, Sabine Pendry, Noa Roei, Oded Yadin Rimon, Sjaron Minailo, Dor Frank, Sonia Kazovsky, Sandberg Instituut

Ter afronding van de masteropleiding Re:Master Opera werd de eerste versie van het stuk gepresenteerd als onderdeel van de afstudeershow aan het Sandberg Instituut.

Over de maker

Ari Teperberg, winnaar van de Rosenblum Prize 2022, studeerde in 2013 af aan de School of Visual Theatre in Jeruzalem en ontving in 2011 de Jerusalem Foundation Prize. Sinds 2010 touren zijn werken internationaal - Untitled Document, And my Heart Almost Stood Still, Jonathan and the Blue TableAnd my Heart Almost Stood Still was tijdens Amsterdam Fringe 2024 bij Frascati te zien. 

In zijn werk creëert Ari ‘performative mechanisms’ die bij zowel publiek als performer(s) opereren op zintuiglijk, cognitief en emotioneel niveau. Gedreven door een fascinatie voor afstand, de stem en de eeuwige worsteling met communicatie, creëren zijn research-gedreven werken een wereld aan geluid, beweging, actie en objecten. Hij is actief als opera- en theaterregisseur, performer, docent en curator.

Ari werkte vele jaren samen met ‘FeelBeit’ in Jerusalem - een collectief geleid door Palestijnen en Joden, die samen culturele projecten initiëren voor het scheppen van een gedeelde realiteit. Daarnaast danst Ari al geruime tijd met het collectief Yasmeen Godder Company, waarmee hij optrad voor o.a. Yonatan Levy, Ana Wild, Gaz Egelie en Hildur Elísa Jónsdóttir. Hij werkte als docent theater, dans, opera en poppenspel, en geeft workshops overal ter wereld om zijn methode, die hij ‘performative mechanisms’ noemt, met anderen te delen.