© Mauricio Pokemon

A Invenção da Maldade / The Invention of Evilness

Marcelo Evelin (BR) / Demolition Incorporada
do 30 mrt ’23 en vr 31 mrt ’23
Zes dansers geven uitdrukking aan een oerwoede, een onschuld die haar eigen felheid niet herkent.
do 30 mrt ’23
en
vr 31 mrt ’23

Ik ben er niet meer. Maar de ruimte leeft nog steeds in mijn lichaam. De grote betonnen vloer. Een vierkant in het midden van de ruimte, bewaakt door vier zuilen. Het ronkende geluid van voorbijrijdende auto's. De sporadische regenbuien op het plaatstaal.

Deze plek, een oude loods, is CAMPO in Teresina, Brazilië. Een artistieke ruimte gecreëerd door choreograaf Marcelo Evelin en producer Regina Veloso, waar dans, performance en fotografische creaties plaatsvinden. De ruimte is rauw en ongepolijst en weerspiegelt de omringende stad, het omringende land. Een plek waar het leven door sterke politieke spanningen, intolerantie tegenover minderheden en kunstenaars, en voelbare onzekerheid doorkruist wordt.

Ik ben er niet bij. Maar ik kan me de zes lichamen in die enorme, horizontale ruimte voorstellen. Verwoed bewegend, onregelmatig, raadselachtig. Hoe ze elkaar benaderen en aanraken met een zekere dierlijkheid, een soort gevoelvolle agressie. Een staat van bijna naïeve nieuwsgierigheid. Ik kan me ook de klokken die aan het plafond hangen voorstellen, die een onbestemde sfeer creëren, zoals de luide stilte van een heiligdom of de wind die door een houten hut blaast. De geluiden van niet-daar. En ik zie de lichamen dit dansen, een soort gedesubjectiveerd doen, een engelachtige niet-aanwezigheid die als een vloeistof door het vlees gaat. Hemelse infectie?

In de pers

"In A Invenção da Maldade (The Invention of Evilness) zien we mensen die hun lichaam inzetten om zichzelf te confronteren en te ontketenen. Er liggen werelden aan poëzie, conflict en vrijheid in het menselijk lichaam besloten. Evelin laat dat, samen met zijn sterke performers, in dit geladen werk op een overweldigend genereuze manier zien." Theaterkrant

Nagesprek donderdag 30 maart 

Op donderdag 30 maart vindt aansluitend een nagesprek plaats met Marcelo gemodereerd door de Braziliaanse dramaturg Carolina Mendonça, afgestudeerd aan de Universiteit van Perfoming Arts in São Paulo en aan de Master Choreografie en Performance van de Universiteit van Giessen. In het nagesprek zal dieper worden ingegaan op de voorstelling en de politieke context waarin het werk zich heeft ontwikkeld.

Voorgesprek vrijdag 31 maart met Marcelo Evelin (beperkt aantal plekken)

Op vrijdag 31 maart gaat Francesca Lazzeri (dramaturg bij Frascati) voor de voorstelling in gesprek met Marcelo Evelin over zijn (nomadische) kunstenaarschap en politieke engagement. Marcelo ontwikkelt zijn praktijk al meer dan twintig jaar in verschillende landen en continenten. Compromisloos, uitgesproken en altijd geboren uit een aanstekelijke en tastbare drang om zich te verhouden tot zijn omgeving.

Tickets zijn EUR 0,-, maar moeten van te voren worden besteld via de site. Klik hier om je plek te reserveren.

  • Duur: 70 min
  • Publiek loopt vrij rond
  • Je kunt een fanzine kopen met inspiratiebronnen voor deze voorstelling t.w.v. 5 euro. Alle opbrengsten gaan naar de repetitie ruimte van Demolition Incorporada in Brazilië.   

Do 30 mrt:

  • Fotograaf aanwezig
  • In het We Are Public programma 
  • Met nagesprek (30-40 min)

Vr 31 mrt:

Credits

door Marcelo Evelin/Demolition Incorporada concept en choreografie Marcelo Evelin creatie en spel Bruno Moreno, Elliot Dehaspe, Maja Grzeczka, Márcio Nonato, Rita Bifulco, Rosângela Sulidade en Sho Takiguchi sound design en techniek Sho Takiguchi dramaturgie Carolina Mendonça filosofisch onderzoek Jonas Schnor samenwerking Christine Greiner en Loes Van der Pligt fotografie en video Maurício Pokemon productie hoofd Regina Veloso / Demolition met (Br) and Sofia Matos / Materiais Diversos (Pt) productie assistent Gui Fontineles tour productie Andrez Guizze + Regina Veloso agentschap CAMPO / Brazil + Materiais Diversos/ abroad co-production HAU – Hebbel Am Ufer (De), Festival d'Automne à Paris / CND - Centre National de la Danse (Fr), Künstlerhaus Mousonturm (De), Kunstenfestivaldesarts (Be) and Teatro Municipal do Porto / Festival DDD – Dias da Dança (Pt) met dank aan Rumos Itaú Cultural 2017-2018 (Br), MIME School - Academy of Theatre and Dance (Amsterdam, Nl) and Xing/Live Arts Week (It) creation in residence at CAMPO Arte Contemporânea, Teresina-Piauí-Brasil (Br)

Over Marcelo Evelin

Marcelo Evelin, geboren in Piauí (Brazilië), is choreograaf, onderzoeker en performer. Hij woont en werkt in zowel Amsterdam als Teresina (Brazilië). Marcelo woont sinds 1986 in Europa. Hij werkt met dans en in projecten met kunstenaars uit verschillende landen aan fysiek theater, muziek, video, installatie en de bezetting van specifieke ruimtes.

Hij is een onafhankelijke maker voor zijn gezelschap Demolition Incorporada, opgericht in 1995, en geeft les aan de Mime School van Amsterdam, waar hij ook studenten begeleidt in creatieve processen. Hij leidt workshops en samenwerkingsprojecten in heel Europa, in de VS, Afrika, Japan, Zuid-Amerika en Brazilië, waar hij in 2006 terugkeerde. Sindsdien treedt hij ook op als manager en curator. In Teresina vestigde hij Núcleo do Dirceu opgezet (2006-2013), een onafhankelijk kunstenaarscollectief en onderzoeks- en ontwikkelingsplatform voor hedendaagse podiumkunsten.

Samen met cultureel manager Regina Veloso richtte hij in Teresina in maart 2016 CAMPO op. CAMPO is een ruimte voor het bedenken, beoefenen en verspreiden van kunst en aanverwante disciplines, en maakt is de studio van Demolition Incorporada. Zijn voorstellingen Matadouro (2010) en Suddenly Everything is Black with People (2012) werden in meer dan 18 landen gepresenteerd en zijn nog steeds op tournee.

Met de deelname van meer dan 300 performers van verschillende nationaliteiten verspreidt Batucada (2014), een performatief evenement, zich verder over de wereld. Dança Doente/Sick Dance, zijn laatste creatie, is geïnspireerd op het universum van Tatsumi Hijikata/JP. Het ging in mei 2017 in première op het Kunsten Festival des Arts in België en toerde door Europa, Brazilië en Japan.