Pygmalion, of de billen van het beeld
-
Fri 15 Nov ’2420:00FrascatiFrascati 3
Ongeplaceerd/Free seating Standard ticket € 15,00 < 27 jaar € 10,00 Stadspas € 10,00 CJP € 10,00 -
Sat 16 Nov ’2420:00FrascatiFrascati 3
Ongeplaceerd/Free seating Standard ticket € 15,00 < 27 jaar € 10,00 Stadspas € 10,00 CJP € 10,00 -
Wed 18 Sep ’2420:00Try-outFrascatiFrascati 3
-
Thu 19 Sep ’2420:00PremièreFrascatiFrascati 3
-
Fri 20 Sep ’2420:00FrascatiFrascati 3
Credits
concept, tekst en spel David Roos dramaturgie Doris de Vries geluidsontwerp Joris Takken lichtontwerp Wout Panis begeleiding Vincent van den Berg schrijfcoaching Karolien De Bleser posterbeeld Tabor Idema muziek Ludwig van Beethoven, Pianoconcert no. 3 in c klein, op. 37, uitgevoerd door Krystian Zimerman en de Wiener Philharmoniker o.l.v. Leonard Bernstein met dank aan Erasmus Mackenna, Sam van Hulst, KWP Kunstenwerkplaats, Frascati Producties, BAC ART LAB, Theaterbroedplaats De Sloot en 4DSOUND
In de pers
"Pygmalion is een ingenieus taalbouwwerk, waarin Roos veelvuldig zijwegen inslaat. Tegelijkertijd zijn zijn tekst en spel ook toegankelijk, want de acteur vermijdt behendig dat zijn solo uitmondt in hermetisch theater. Zijn optreden is daar te innemend voor." ★★★★ de Volkskrant
"Roos is een innemende performer en een uitstekende schrijver, die de filosofische insteek van zijn voorstelling van voldoende lucht en humor weet te voorzien zonder daarbij aan gelaagdheid in te boeten." Theaterkrant
“Met de muziek van Beethoven als tegenspeler bevraagt Roos thema’s als schoonheid en seksualiteit in een overweldigende, dynamische en zeer muzikale lecture-performance waarin muziek en tekst compleet samenvallen.” Theaterkrant
Over David Roos
David Roos (Amsterdam, 2000) is acteur, schrijver en theatermaker. Sinds zijn afstuderen aan de Toneelacademie Maastricht in 2022 werkt hij vanuit Brussel, waar hij eveneens filosofie studeert. Als acteur was hij verbonden aan gezelschappen als Internationaal Theater Amsterdam, Ontroerend Goed en de Toneelmakerij. Daarnaast is hij lid van het Amsterdamse collectief Schwung en maakt hij eigen werk. Voorstellingen van zijn hand stonden eerder op Jonge Harten, het Love At First Sight Festival en Wijsgerig Festival Drift.
Zijn werk is talig, filosofisch en humoristisch. Puttend uit de literaire en artistieke canon verbindt en deconstrueert hij klassieke bronnen tot een persoonlijk en eigentijds verhaal. In een transparante stijl en gebruikmakend van zo min mogelijk techniek streeft hij naar een overstijgende theatrale ervaring. Thema’s die daarbij terugkeren zijn schijn en werkelijkheid, schoonheid, de Tweede Wereldoorlog, (groeps)identiteit en taal. Altijd bevraagt hij radicaal de eigen zekerheid.