POETIC LICENCE

Michaël Bloos
Tue 15 Nov ’22 - Sat 19 Nov ’22
Een voorstelling die, zoals ook Wouter Kusters’ ambitie in zijn boek Pure Waanzin, laat zien hoe verleidelijk en normaal ‘gekte’ kan zijn en hoe vreemd het normale soms is, inclusief ingewikkelde, grijze gebieden.
Tue 15 Nov ’22
-
Sat 19 Nov ’22

De Britse toneel- en romanschrijver Joe Kingsley Orton brak in de jaren ’60 door als schrijver van taboedoorbrekende en zwarte komedies. Zijn gedurfde onderwerpen en spitsvondige en onnavolgbare schrijfstijl leverden meer dan eens ophef op en zijn eigen leven was minstens even roemrucht. Samen met partner Kenneth Halliwell haalt hij de ene na de andere practical joke uit: zo verzonnen ze Edna Welthorpe die met ingezonden brieven en recensies de controverse rondom Joe’s eigen stukken flink opklopte. Hun prank waarbij ze boekomslagen in bibliotheken bekladden leverde ze een half jaar cel op.

In wat vermoedelijk een psychose was sloeg partner Kenneth met een hamer het leven uit Joe en legde daarna de hand aan zichzelf. Verloor Ken het verschil tussen theater en werkelijkheid uit het oog? Dacht hij als één van de weinigen te zien dat ze als personages in een toneelstuk leefden en moesten ze daaruit ontsnappen door uit het ‘theatrale’ leven te stappen, de ‘echte wereld’ in? Moest hij, als vaste redacteur van de teksten van Orton, nu de toneeltekst waar hij in dacht te leven, rigoureus redigeren?

In POETIC LICENCE laten artistiek leider en regisseur Michaël Bloos en toneelschrijver Frank Siera zich inspireren door het werk en leven van Orton en verkennen de grens tussen gekte en normaliteit, tussen fictie en realiteit. POETIC LICENCE onderzoekt hoe de publieke norm onderhevig is aan de tijdgeest. Een voorstelling van een toneelspeler en een toneelschrijver over toneelspelers en toneelschrijvers.

Theater als houvast  
Michaël groeide op met twee psychotische vaders en wilde vooral niet worden zoals zij, niet gek, hij zou het verschil tussen werkelijkheid en fictie goed in de gaten houden. En toch, of misschien juist daarom ging hij het theater in. Michaël herkent zich in Joe en Kenneth: voor hen zorgt theater ook voor een gevoel van controle. Met hun toneelstukken en interventies scheppen ze een eigen werkelijkheid, een werkelijkheid die ze naar hun hand kunnen zetten. 

POETICE LICENCE is een voorstelling die, zoals ook Wouter Kusters’ ambitie in zijn boek Pure Waanzin, laat zien hoe verleidelijk en normaal ‘gekte’ kan zijn en hoe vreemd het normale soms is, inclusief ingewikkelde, grijze gebieden.

Waar ligt de grens? 
POETIC LICENCE onderzoekt de grens tussen gekte en normaliteit, tussen fictie en realiteit, tussen theater en werkelijkheid. Waar raakt de fictie van de waanzin aan de illusie van theater en waarom is het ene wel wenselijk en het andere niet? Welke elementen die de waanzin kenmerken vind je in de context van theater terug? Joe en Ken, twee homoseksuele theatermakers, leefden in een tijd waarin homoseksualiteit strafbaar was en werd beschouwd als psychische stoornis; een bewijs dat wat wij als ‘gek’ zien onderhevig is aan tijdgeest, cultuur en persoonlijk wereldbeeld. Maar hoe bepalen we welke abnormaliteiten wel genormaliseerd moeten worden en welke niet? Op vakantie in Marokko had Joe seks met jongens van rond de vijftien, iets dat in de jaren ‘60 wellicht normaler leek dan in onze tijd. 

Deze voorstelling onderzoekt de grens van onze norm. Waar ligt die en waar zou die moeten liggen, wanneer is het normaliseren van iets dat we voorheen als ‘gek’ beschouwden niet meer wenselijk? 

De pers over Istanbul - bericht van de andere kant

* * * * “Kwetsbaar. ontroerend. Subtiel spel met realiteit en fictie.” NRC 
* * * * “Istanbul Toont de waanzinnige kracht van theater” Trouw  
* * * * “Een spannende zoektocht van een zoon naar zijn bipolaire vader” de Volkskrant

Over de makers

Michaël Bloos – regisseur en initiatiefnemer 
Een in Amsterdam gevestigde internationaal opererende acteur en regisseur. Hij studeerde in 2012 af aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem en dit jaar aan de Master of the Arts Directing & artistic research Toneelacademie Maastricht. In 2019 ontving hij de Nieuwe Makers regeling van het FPK. Hij is gefascineerd door de verschillende constructen van de werkelijkheid die wij als mensheid hebben opgeworpen. Hij duikt graag diep in een onderwerp, probeert onze tijd en generatie te vangen, momentum te creëren en deelt dan zijn inzichten en de uitkomsten van zijn onderzoek in film, theater, performances, podcasts en installatiewerk. 

Hij doet dit niet alleen maar altijd in samenwerking met andere kunstenaars en niet zelden internationaal in projecten van Iran tot Zuid-Korea, van Australië tot Saudi-Arabië, van Zweden tot Mexico. Istanbul-Bericht van de andere kant werd door Trouw uitgeroepen tot top 3 beste theaterervaring van 2021 en Michaël Bloos zelf als beste Nieuwkomer van dat jaar. 

Dylan Devonald Smith – acteur 
‘Wellicht begon mij acteurschap met het overtuigen van mijn moeder dat ik "die dag nog geen snoep had gehad", terwijl het suiker-zweet me op het voorhoofd stond. Inmiddels ben ik een vooropleiding, BA en een Master in acteren verder. Wat me drijft? Het willen begrijpen waarom mensen doen wat ze doen—mezelf inbegrepen. En, verbinding. Ik ben een mensenmens. Er is niets beter dan je thuis voelen tussen de mensen om je heen. Waar ik van “aan ga”? De wind die me omverblaast. Iemand die probeert. En wanneer het me lukt om iemand te doen verwonderen.’

Steven Ivo – acteur 
Steven Ivo studeerde in 2018 af aan de toneelschool Arnhem. Hij maakt deel uit van DIEHELEDING, een collectief dat samenbouwt aan muziektheater. Zij maken voorstellingen met als voornaamste genre hiphop, met eigen teksten schrijven en muziek. Steven speelde onder ander bij DOX, Theater Utrecht, Veenfabriek, Toneelschuur en Toneelgroep Maastricht. 

Eva Meijering – actrice 
Studeerde af aan toneelschool Arnhem (2013). Ze is geboren en getogen in Friesland en is daar de afgelopen jaren een graag geziene actrice en regisseuse bij gezelschappen als Tryater, Meeuw Jonge Theatermakers en Akkers en Velden. Daarnaast speelt ze regelmatig bij Schippers&vanGucht en is ze dit seizoen te zien in POETIC LICENCE. Bij Nieuwe Helden werkte ze mee aan In Search of Democracy 3.0.

Frank Siera - schrijver
Frank Siera is schrijver en regisseur en onderdeel van zijn eigen muziektheatercollectief KASSETT. Hij studeerde in 2012 af aan de regie-opleiding van de Toneelacademie Maastricht met zijn zelfgeschreven tekst SPRAAKWATER. Siera schreef voor o.a. De Nationale Opera, de Veenfabriek, Stichting Nieuwe Helden, Strijbos & van Rijswijk, muziekensemble Ikarai en KASSETT. Zijn teksten werden vertaald naar het Duits, Frans, Portugees en Engels. ONGERIJMD won in 2016 de prijs Verse Tekst en werd in 2022 geselecteerd voor Punch en het Shakespeare Is Dead Festival in België. SPRAAKWATER werd geselecteerd voor Theatertext NL en Festival D'Avignon en ging o.a. op promotietour door Duitsland, Luxemburg en Frankrijk. RITRATTO, de opera waarvan hij het libretto schreef, ontving 5 sterren van de BBC en werd genomineerd voor een Edison in 2021.


artistieke leiding en regie Michaël Bloos tekst Frank Siera spel Eva Meijering, Dylan Devonald Smith, Steven Ivo muziek: Niels Vermeulen decor Ruben Wijnstock Kostuum: Dymph Boss dramaturgie Lowie van Oers artistieke coördinatie en creatieve productie Amber Bloos marketingadvies Els Schipper PR Brecht van der Meulen naam illustrator Alexis Gaston een project van Michaël Bloos en Stichting Nieuwe Helden met steun van Het Fonds Podium Kunsten, het Lira Fonds en Socialrun