• my name before naomi

My name before Naomi

My name before Naomi

DEGASTEN / Arq Psychotrauma Expert Group / Frascati Producties

theater

Over

'Mijn naam is Hindu Namutebi, maar ze noemen mij Naomi. Ik ben 23 jaar en wil journalist worden. Mijn eerste verslaglegging ben ik zelf. Ik zal je mijn verhaal vertellen, want sommige verhalen mogen niet onverteld blijven.'

Wanneer is een verhaal een verhaal? Het is altijd onvolledig. En Naomi’s verhaal verandert voortdurend, omdat zij in zoveel verschillende categorieën thuishoort. Haar verhaal gaat over mensenrechten, religie, gender, mensenhandel, migratie. Bij elke instantie waar zij mee te maken krijgt, verandert haar identiteit. Wie is Naomi tussen al die verschillende perspectieven en belangen? Wie is Hindu ten opzichte van Naomi? Al sinds de oudheid gaan wij naar het theater om de gruwelijke verhalen van een ander aan te horen. Maar hoe vertel je anno 2018 een menselijke tragedie?

Aan de hand van Naomi’s verhaal wordt een beeld geschetst van de complexiteit van de ongemakkelijke thema’s als mensensmokkel en vrouwenhandel. Welke push- en pull-factoren spelen wereldwijd een rol? Welk traject doorloopt Naomi precies, via welke organisaties en personen? In My Name before Naomi voert Naomi een gesprek met een actrice die haar verhaal en alle verschillende perspectieven daar op zal belichamen.

'Ik realiseerde me hier al snel dat veel mensen met wie ik sprak niet echt geloofden dat mensenhandel daadwerkelijk aan de hand is in Nederland. Velen ontkennen het, geloven niet dat zoiets in hun land gebeurt. Maar het gebeurt, want ik heb het zelf meegemaakt. Dat zette me aan tot het maken van deze voorstelling: het moet een eye-opener zijn voor hen die het niet weten of niet willen weten.' - Naomi in een voorbeschouwing door Sander Janssen in Het Parool

'Het schakelen tussen een koel-zakelijk en persoonlijk perspectief is een prachtige metafoor voor het menselijk drama dat is weggestopt in stenen gebouwen en procedures.'  Trouw ★★★★

spel Naomi Namutebi en Nazanin Taheri regie Elike Roovers en Rutger Esajas stage regieassistent Kobbe Koopman tekst Eva Maria de Wit productie Frascati Producties i.s.m. DEGASTEN en Arq lichtontwerp Mirko Lazovic met dank aan o.a. Jetske van Heemstra, Louke Brands, Rina Ghafoerkhan, Saskia Bieleveldt, Els Martens, Renata Parkinson, Sjoerd van Bemmel, Arnolda Zomer, Alex Ransdorp, Elleke Toet & Sonia

Makers

Arq Psychotrauma Expert Groep is een koepel van instellingen en organisaties die zich bezighoudt met de gevolgen van schokkende gebeurtenissen en psychotrauma. Equator Foundation maakt deel uit van Arq. DEGASTEN onderzoekt voortdurend de zeggingskracht van theater in deze tijd en schuwt de confrontatie met haar publiek niet. Samen met Frascati Producties onderzoeken zij de potentie van theater met, voor en over een kwetsbare groep mensen in onze samenleving.

In 2017 nodigde Frascati regisseurs Elike Roovers en Rutger Esajas (DEGASTEN) uit om met patiënten van Equator Foundation (partner in Arq) een theatervoorstelling te maken. To be or not to be. We will be werd een emotionele voorstelling over de mooie, maar vooral ook traumatische momenten in het leven van de spelers. Naomi Namutebi was één van hen. Na dit eerste project speelde ze in Back to Back, een project van DEGASTEN met de Anne Frank Stichting. 

Voor My Name before Naomi spraken de makers met representanten van verschillende instanties zoals een officier van justitie, het Amsterdams Coördinatiepunt Mensenhandel, IND, een politieagent belast met B8-meldingen, een advocaat met expertise asielaanvragen, een psycholoog met expertise PTSS, de Nationaal Rapporteur Mensenhandel, verschillende onderzoeksjournalisten, Sonia en Naomi als ervaringsdeskundigen.

Pers

 
75 minuten
De (on)vertelde stad

Deze voorstelling maakt deel uit van de programmalijn De (on)vertelde stad, gericht op de ontwikkeling van theater over de stad, mét de stad. De (on)vertelde stad ontgint de nog onbekende verhalen van Amsterdam. Het bevraagt, onthult en verbeeldt, en schrijft zo de gedeelde verhalen voor een verdeelde stad. Want een van de grootste uitdagingen voor de stad anno nu is om opnieuw vorm en inhoud te geven aan het samenzijn. Wat zijn de verschillende gemeenschappen en op welke manier zijn ze verbonden of geïsoleerd? De stad vormt een vat van stemmen en perspectieven die we via het theater publiekelijk maken. Lees meer