• my name before naomi

My name before Naomi

My name before Naomi

DEGASTEN / Arq Psychotrauma Expert Group / Frascati Producties

 

Over

‘Mijn vergeten is net zo van belang als mijn herinnering. Ik hecht waarde aan mijn vergeten. Ik werk met die gaten, die ruïnes in mijn hoofd.’ - Marguerite Duras

Mijn naam is Hindu Namutebi, maar ze noemen mij Naomi. Ik ben 23 jaar en wil journalist worden. Mijn eerste verslaglegging ben ik zelf. Ik zal je mijn verhaal vertellen, want sommige verhalen mogen niet onverteld blijven.

Wanneer is een verhaal een verhaal? Het is altijd onvolledig. En Naomi’s verhaal verandert voortdurend, omdat zij in zoveel verschillende categorieën thuishoort. Haar verhaal gaat over mensenrechten, religie, gender, mensenhandel, migratie. Bij elke instantie waar zij mee te maken krijgt, verandert haar identiteit. Wie is Naomi tussen al die verschillende perspectieven en belangen? Wie is Hindu ten opzichte van Naomi? Al sinds de oudheid gaan wij naar het theater om de gruwelijke verhalen van een ander aan te horen. Maar hoe vertel je anno 2018 een menselijke tragedie?

Aan de hand van Naomi’s verhaal wordt een beeld geschetst van de complexiteit van de ongemakkelijke thema’s als mensensmokkel en vrouwenhandel. Welke push- en pull-factoren spelen wereldwijd een rol? Welk traject doorloopt Naomi precies, via welke organisaties en personen? In My name before Naomi voert Naomi een gesprek met een actrice die haar verhaal en alle verschillende perspectieven daar op zal belichamen.

In 2017 nodigde Frascati regisseurs Elike Roovers en Rutger Esajas (DEGASTEN) uit om met patiënten van Equator Foundation een theatervoorstelling te maken. To be or not to be. We will be werd een emotionele voorstelling over de mooie, maar vooral ook traumatische momenten in het leven van de spelers. Naomi Namutebi was één van hen. Na dit eerste project speelde ze in Back to Back, een project van DEGASTEN met de Anne Frank Stichting. Nu is het tijd voor Naomi’s eigen verhaal.

Arq Psychotrauma Expert Groep is een koepel van instellingen en organisaties die zich bezighoudt met de gevolgen van schokkende gebeurtenissen en psychotrauma. Equator Foundation maakt deel uit van Arq. DEGASTEN onderzoekt voortdurend de zeggingskracht van theater in deze tijd en schuwt de confrontatie met haar publiek niet. Samen met Frascati Producties onderzoeken zij de potentie van theater met, voor en over een kwetsbare groep mensen in onze samenleving.

Voor dit onderzoek spraken de makers met representanten van verschillende instanties zoals een officier van justitie, het Amsterdams Coördinatiepunt Mensenhandel, IND, een politieagent belast met B8-meldingen, een advocaat met expertise asielaanvragen, een psycholoog met expertise PTSS, de Nationaal Rapporteur Mensenhandel, verschillende onderzoeksjournalisten, Sonia en Naomi als ervaringsdeskundigen.

"Mensen met ik sprak, geloofden niet dat mensenhandel hier werkelijk gebeurt. Maar ik heb het zelf meegemaakt.' - Naomi in een interview met Sander Janssens in Het Parool

spel Naomi Namutebi en Nazanin Taheri regie Elike Roovers en Rutger Esajas stage regieassistent Kobbe Koopman tekst Eva Maria de Wit dramaturgie Berthe Spoelstra techniek Barbara de Beer productie Frascati Producties i.s.m. DEGASTEN en Arq lichtontwerp Mirko Lazovic met dank aan o.a. Jetske van Heemstra, Louke Brands, Rina Ghafoerkhan, Saskia Bieleveldt, Els Martens, Renata Parkinson, Sjoerd van Bemmel, Arnolda Zomer, Alex Ransdorp, Elleke Toet & Sonia

 

     

 

Pers

 
De (on)vertelde stad

Deze voorstelling maakt deel uit van Frascati Issues: De (on)vertelde stad. Bekijk hier het hele programma.

Opnames

Op vrijdag 9 november is er een videoregistratie van de voorstelling. Bezoekers die niet in beeld wensen te komen, worden verzocht buiten de zichtlijnen van de camera's plaats te nemen.