De Weiblicher Akt speelt de ander (v.)

Maatschappij Discordia
Thu 21 Nov ’24 and Fri 22 Nov ’24
In deel dertien van de Weiblicher Akt gaat Discordia driftig op zoek naar ‘de ander’ via ‘het andere verhaal’.
Thu 21 Nov ’24
and
Fri 22 Nov ’24

Ik word ik in het aangezicht van de ander.

Emmanuel Levinas (1906-1995)

Speeldatum woensdag 21 februari is geannuleerd. Met alle kaartkopers wordt persoonlijk contact opgenomen voor het verplaatsen van de tickets of verdere afhandeling.

Na twaalf delen waarin we onszelf spiegelden aan vrouwelijke personages en auteurs en waarin we de geschiedenis waar nodig probeerden te herschrijven, gaan we in deel dertien van de Weiblicher Akt driftig op zoek naar ‘de ander’ via ‘het andere verhaal’.

Het verhaal dat niet alleen ‘anders’ is omdat het vanuit een andere sekse wordt verteld, maar ook vanuit een andere gender, cultuur of sociale klasse. Tijdens deze zoektocht naar dit andere verhaal dreigen we zo verdwaald te raken in alle verhalen en theorieën over verhalen dat het hele ‘anders-zijn’ erin lijkt op te lossen...

Gebaseerd op onder andere De 36 dramatische situaties van Georges Polti, Het ongeleefde leven van Adam Philips, De ander van Frans de Waal en Holding Space van Aminata Cairo.

  • Duur: 90 min. 

Credits

van en met Annette Kouwenhoven, Miranda Prein en Zephyr Brüggen, en in een speciale rol Jan Joris Lamers.

In de pers

"Weiblicher Akt 13: De ander (v.)' is 'Weiblicher Akt 13: De ander (v.)' is verrassend lichtvoetig."★★★★ de Volkskrant

In felle waarnemingen en poëtische anekdotes onderzoekt Discordia 'het andere verhaal" Theaterkrant

"DNA, ChatGPT, een gemompelde tekst van Sartre: deze voorstelling is een aanstekelijke verkenning van ‘de anderNRC

Over Maatschappij Discordia

Maatschappij Discordia bestaat sinds 1981 en is een vereniging van geëmancipeerde toneelspelers. Discordia werkt als collectief. Dat wil zeggen dat alle werkzaamheden, van administratie tot techniek en van dramaturgie tot toneelspelen, door de leden zelf worden gedaan. Deze collectieve wijze van bedrijfsvoering komt voort uit de gedachte dat de omstandigheden waaronder voorstellingen gemaakt worden grote invloed hebben op de te maken voorstellingen en daarom zoveel mogelijk in eigen beheer dienen plaats te vinden. Ook blijven de overheadkosten zo tot een minimum beperkt.